Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gestolen: Koga Miyata Worldtraveller lady - Forum Wereldfietser

Gestolen: Koga Miyata Worldtraveller lady

Beste allen,

Helaas is in de nacht van 29 op 30 augustus de fiets van mijn vrouw gestolen, in Amsterdam nabij de Baarsjes. Het is een Koga Miyata Worldtraveller lady. Geen nieuwe fiets, maar technisch in uitstekende staat. Maat is 53 cm en zie hier de foto's. Dus mocht iemand hem op internet of in het echt tegenkomen, dan stel ik een berichtje zeer op prijs. Erg balen, want het was en een goede fiets en we hebben er veel leuke tochten meegemaakt.

Ik zal binnenkort een foto plaatsen, eerst een geschikte foto opzoeken.
Dat is inderdaad balen. Ook mijn Santos is vorige maand gejat. Heel vervelend!

Sterkte, Tim
thoppen schreef:Dat is inderdaad balen. Ook mijn Santos is vorige maand gejat. Heel vervelend!

Sterkte, Tim
Hoi Tim, ik heb dus megageluk gehad: een vriend van een vriend heeft hem op het Hugodegrootplein in A'dam gekocht voor een tientje en op facebook gezet als: van wie is deze gestolen fiets. Dus het lijkt helemaal goed te komen, ik ga hem morgenavond ophalen. Heel fijn dit!
Michaj schreef:
thoppen schreef:Dat is inderdaad balen. Ook mijn Santos is vorige maand gejat. Heel vervelend!

Sterkte, Tim
Hoi Tim, ik heb dus megageluk gehad: een vriend van een vriend heeft hem op het Hugodegrootplein in A'dam gekocht voor een tientje en op facebook gezet als: van wie is deze gestolen fiets. Dus het lijkt helemaal goed te komen, ik ga hem morgenavond ophalen. Heel fijn dit!
Heling is strafbaar, er staat een gevangenisstraf van ten hoogste één jaar op en/of een geldboete van maximaal € 78.000. Hoe nobel het sentiment ook is, mogelijk is het verstandig voor de vriend van een vriend om de betreffende facebook post te verwijderen.
stef.l schreef:
Michaj schreef:

Sterkte, Tim
Heling is strafbaar, er staat een gevangenisstraf van ten hoogste één jaar op en/of een geldboete van maximaal € 78.000. Hoe nobel het sentiment ook is, mogelijk is het verstandig voor de vriend van een vriend om de betreffende facebook post te verwijderen.
Als je de post leest kun je daaruit opmaken dat de betreffende vriend van een vriend te goeder trouw is: hij investeert 10 euro om een fiets bij de rechtmatige eigenaar terug te bezorgen.

Een probleem in Nederland is dat de politie tegenwoordig niet bepaald je vriend is: had de betreffende vriend van een vriend de politie ingeschakeld in plaats van de fiets te kopen, dan had de dief vrijwel zeker vrijuit gegaan en had Michaj de fiets nooit meer terug gezien. De betreffende vriend van een vriend kon immers niet bewijzen dat er sprake was van diefstal, en van de politie kun je dan alleen maar de wind van voren verwachten.

Er zijn gevallen bekend zoals van iemand waarvan een peperdure motor gestolen was, en waarvan door middel van een GPS tracker bekend was waar hij stond. De politie deed niets met deze informatie. Betrokkene heeft uiteindelijk zijn motor terug "gestolen". Aan dat laatste zit overigens nog het risico dat je zelf als dief behandeld zult worden, zeker ook omdat je niet zo'n doortrapte leugenaar bent als de gemiddelde dief.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Deze dus. Mooi voorbeeld van de kracht van sociale media. :D
Peter_K schreef:Er zijn gevallen bekend zoals van iemand waarvan een peperdure motor gestolen was, en waarvan door middel van een GPS tracker bekend was waar hij stond. De politie deed niets met deze informatie. Betrokkene heeft uiteindelijk zijn motor terug "gestolen". Aan dat laatste zit overigens nog het risico dat je zelf als dief behandeld zult worden, zeker ook omdat je niet zo'n doortrapte leugenaar bent als de gemiddelde dief.
Och, ik heb precies de tegenovergestelde ervaring. Er was een motorfiets gestolen, en de dieven hadden mijn motorhoes gebruikt om die gestolen motorfiets onder te verbergen, een paar straten verderop. Blijkbaar hadden de buurtbewoners aldaar onraad geruikt. Ik wist nog van niets, toen ik 's ochtends uit mijn bed werd gebeld door de politie: Hallo meneer, is deze motorhoes van u? (kenteken stond erop geschreven) Ze gingen ook nog achter de motorfietseigenaar aan.
stef.l schreef:
Michaj schreef:

Sterkte, Tim

Hoi Stef, ik begreep van die persoon dat hij inmiddels al 500 keer geshared was, of je hem dan nog wegkrijgt weet ik niet zo. At5 schijnt ook al gebeld te hebben die willen er graag een item over maken.

Juridisch gezien zou het heling zijn, maar hoe hij anders had kunnen handelen weet ik ook niet. Of de politie daarvoor zou zijn opdraven en die dief er dan nog geweest was?
eindgebruiker schreef:Och, ik heb precies de tegenovergestelde ervaring. Er was een motorfiets gestolen, en de dieven hadden mijn motorhoes gebruikt om die gestolen motorfiets onder te verbergen, een paar straten verderop. Blijkbaar hadden de buurtbewoners aldaar onraad geroken. Ik wist nog van niets, toen ik 's ochtends uit mijn bed werd gebeld door de politie: Hallo meneer, is deze motorhoes van u? (kenteken stond erop geschreven) Ze gingen ook nog achter de motorfietseigenaar aan.
Fijn dat je je motorhoes van een paar euro terug hebt. Jammer dat je de afloop van het verhaal niet kent.
Heh, gezellig.

De motorhoes was 140 euro. Nadien heb ik de wijkagent nog uitgebreid gesproken over de motorfiets en zijn eigenaar.
Peter_K schreef:
stef.l schreef:Heling is strafbaar, er staat een gevangenisstraf van ten hoogste één jaar op en/of een geldboete van maximaal € 78.000. Hoe nobel het sentiment ook is, mogelijk is het verstandig voor de vriend van een vriend om de betreffende facebook post te verwijderen.
Als je de post leest kun je daaruit opmaken dat de betreffende vriend van een vriend te goeder trouw is: hij investeert 10 euro om een fiets bij de rechtmatige eigenaar terug te bezorgen.
Dat begrijp ik, maar dat maakt het nog niet legaal. Dit publiekelijk kenbaar maken is niet altijd even verstandig. Je kunt namelijk nog steeds vervolgd worden voor het gepleegde strafbare feit, namelijk heling.
Michaj schreef:Hoi Stef, ik begreep van die persoon dat hij inmiddels al 500 keer geshared was, of je hem dan nog wegkrijgt weet ik niet zo. At5 schijnt ook al gebeld te hebben die willen er graag een item over maken.

Juridisch gezien zou het heling zijn, maar hoe hij anders had kunnen handelen weet ik ook niet. Of de politie daarvoor zou zijn opdraven en die dief er dan nog geweest was?
Eénmaal gedeeld, zeker indien 500 keer, zal het vermoedelijk inderdaad onmogelijk zijn. Hopen voor de betreffende persoon dat het probleemloos verloopt.

Hoewel het mij ook niet zou verbazen indien er wel werk van gemaakt wordt, al is het maar om duidelijk te maken dat heling onder geen beding getolereerd dient te worden. Voor de dief maakt de intentie van de koper namelijk geen fluit uit. Maar is dit wel reden temeer om de volgende fiets te jatten en wederom te verkopen.

edit: correctie foutieve quote tags.
stef.l schreef:Hoewel het mij ook niet zou verbazen indien er wel werk van gemaakt wordt, al is het maar om duidelijk te maken dat heling onder geen beding getolereerd dient te worden. Voor de dief maakt de intentie van de koper namelijk geen fluit uit. Maar is dit wel reden temeer om de volgende fiets te jatten en wederom te verkopen.
Gezien de rechtsgang rond de klokkenluider Ad Bos, waarbij de betreffende klokkenluider veroordeeld werd, en het voor bijna alle andere betrokkenen met een sisser afliep, zou je nog gelijk kunnen krijgen ook.
heeft inmiddels ook at5 gehaald: http://www.at5.nl/artikelen/146792/vrie ... n-eigenaar

Overigens denk ik niet dat de politie iets gaat doen: zij hebben wel betere dingen te doen naar ik verwacht/hoop. Hoewel vrouw en ik erg aan de fiets gehecht zijn is dit natuurlijk niet van het niveau Ad Bos : :)
Michaj schreef:Hoewel vrouw en ik erg aan de fiets gehecht zijn is dit natuurlijk niet van het niveau Ad Bos : :)
De politie komt tegenwoordig anders ook al vanwege een ongewenste tweet bij je aan de deur hoor.