Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Provence / Cévennes eind september / begin oktober - Forum Wereldfietser

Provence / Cévennes eind september / begin oktober

Ik heb de laatste 2 weken van september en de eerste 2 weken van oktober vakantie.
Na lang twijfelen (Azië of Europa), wordt de bestemming 'de Provence'.
Ik plan het rondje van Benjaminse te rijden, maar dat is niet lang genoeg voor 4 weken.

Daarom 2 vraagjes om dit rondje te verlengen:

1) Op de kaart lijken er mooie weggetjes door het 'Massif des Maures' te lopen.
Weet iemand of die forrest road (RF 12) van de Col des Fourches naar La Garde-Freinet open is voor fietsers ?
En is het de moeite ?

2) Ik plan ook een extra rondje vanuit Avignon naar de Cévennes.
Iemand tips om vanuit Avignon die kant op te gaan ?
Ik zoek nog wat door het kluwen van witten weggetjes op de Michelin-kaart hoe ik best door het national park van de Cévennes rij.
Iemand ervaring met de fietsen langs de Gorges du Tarn en Ardèche ?
Té druk, of toch doen ? (begin oktober)

Bedankt alvast voor tips en opinies.
Het is lang geleden dat ik daar gefietst heb, maar het was wel in dezelfde periode. Toen waren alle toeristen al naar huis en was het in het dal van de Tarn niet erg warm omdat er door de steile kanten bijna geen zon in het dal komt.
En pak de mooie gorges du Chassezac ook mee, na de Ardeche. Bij Les Vans kun je dan een mooie wandeldag inplannen voor het Bois de Paiolives. Hier loop je door allerlei grillige rotsformaties. Erg mooi.
Vanaf de Tarn kun je ook nog de Jonte pakken en de Herault, maar dan zit je al wel een stuk lager en fiets je het massif weer uit. Mooi stadje om te bezoeken aan de Herault is Guilhem le Desert en vanaf hier kun je ook via Nimes en pontbdu Gard terug naar Avignon. Allemaal goed te doen in een paar weken.

Veel plezier

Erik Veenstra
Ik kan me herinneren dat Hans van der Veeke in 2008 de Cevennes heeft gefietst
http://www.vanderveeke.net/fiets2008/fietsen.htm
In 2008 ben ik ook aan die toer begonnen met eigen inbreng, maar helaas moest ik deze afbreken ivm een blessure. Staat bij mij nog steeds op het program.
koenie schreef:1) Op de kaart lijken er mooie weggetjes door het 'Massif des Maures' te lopen. Weet iemand of die forrest road (RF 12) van de Col des Fourches naar La Garde-Freinet open is voor fietsers ? En is het de moeite ?
Altijd interessant, een streetviewverkenning. (Ik heb 2x in de cevennen en een keer of 5 in de provence gefietst).

Vanaf het oosten komt streetview tot hier: https://goo.gl/maps/u7iOJ
Aan de andere kant tot hier: https://goo.gl/maps/fFbXW
Op de satellietbeelden zie ik duidelijk een bosweg lopen. Waarschijnlijk gravel. Ik denk wel dat het toegestaan is om er te fietsen. Op tijd beginnen en een track of een goede kaart meenemen. Anders kun je ook de D14 ten zuiden ervan fietsen, best mooi: https://goo.gl/maps/3Qy1t

> Cévennes. Iemand tips om vanuit Avignon die kant op te gaan ?
Neem dce Michelin 1:200.00 mee en zoek de kleinste witte weggetjes en zonodig een stukje geel.

> Ik zoek nog wat door het kluwen van witten weggetjes
> op de Michelin-kaart hoe ik best door het national park van de Cévennes rij.
Rij je neus achterna. Alles wat wit is is fietsbaar. Om vanuit een gorge naar een plateau te komen kan soms wel heel heftig zijn. 500 m hoogteverschil met hellingen van ruim 15% kan je gebeuren.

> Iemand ervaring met de fietsen langs de Gorges du Tarn en Ardèche ?
In de tweede helft jan juli wemelt het er van de Nederlandse caravans. In augustus zijn de Fransen er ook op vakantie. Daarna zijn er nog wel campers maar al veel minder. Als het in oktober mooi weer is kun je er perfect fietsen. Als het slecht weer is kun je beter in de lagere delen blijven.
Bedankt alvast voor de uuitvoerige reacties en tips :D

Ave Gone, bedankt voor de streetview links.
Barreel staat open en weggetje ziet er veelbelovend uit !
Eind september/begin oktober is het toeristenseizoen allang voorbij, dus lekker rustig fietsen overal. Nadeel is dat dan ook vrijwel alle campings dicht zijn, net als veel Chambres de Hôtes/ B&B's... Dus overnachten moet je plannen...
Ook weertechnisch kan het tegenzitten omdat in die periode het regenseizoen in de Cevennen begint. Het kan er dan dagen achter elkaar regenen. Wel iets om rekening mee te houden.
Omg, en ik ben een regenmagneet... :cry:
koenie schreef:Omg, en ik ben een regenmagneet... :cry:
:lol:
Bekend verschijnsel
Ik heb vorig jaar begin oktober ook o.m. Gorges de l'Ardèche en een deel van de Gorges du Tarn (en bijgevolg ook daar tussenin gefietst). Had toen de meeste dagen nog goed weer en ook het vinden van accomodatie in b&b/kleine hotels was geen probleem.

Tussen Ardèche en Tarn: Bois de Paiolive inderdaad fraai. Ben toen verder vanaf Les Vans via witte weggetjes (Pied-de-Bonne) naar Villefort gefietst en via de gele weg verder omhoog naar le Bleymard. Allemaal makkelijk te befietsen en verkeersarm. Mont Lozère massief en de Grands Causses ook allemaal erg mooi. Heb uiteindelijk door materiaalpech eindbestemming Avignon niet gehaald ('t werd Montpellier).

Off-topic: op die ene dag met slecht weer kwam ik tussen de Gorges de l'Ardèche en Vallon Pont d'Arc de Google Streetview auto nog tegen.