Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Online kaarten michelin.com verslechterd - Forum Wereldfietser

Online kaarten michelin.com verslechterd

hoi,
Tot een paar weken geleden kon je op www.michelin.com vrijwel dezelfde versies als de papieren versies van Michelin's kaarten bekijken.

Ik merk dat dit niet meer zo is. De opmaak van de kaarten is veranderd.

Op zich is dit niet zo erg, ware het niet dat, althans bij mij in de buurt, van de kaarten op fietsniveau nu weinig meer klopt. Dan druk ik me heel netjes uit.
Er is geen onderscheid meer tussen smalle verharde wegen, onverharde wegen en bospaden. Soms staan bospaden er op, maar vaak ontbreken verharde doorgaande wegen.
Er is ook geen onderscheid meer tussen openbare wegen en bijvoorbeeld wegen op campings waar je zomaar niet mag komen.
Zelfs een zware autoverbinding ontbreekt hier vlakbij.
De landschappelijke informatie ontbreekt voor een heel groot deel.
Ook fietsverbindingen zoals bijvoorbeeld de Vennbahn staan er niet op.

Conclusie: exit michelin online voor fietsers.
Ik zie het. Michelin is duidelijk de weg kwijt. Het verval begon al jaren terug, toen de hoogtecijfers achter plaatsnamen verdwenen (die door minder oplettende kaartlezers voor inwonertallen werden aangezien). Als de papieren kaarten er ook zo uit gaan zien, hoeven ze van mij niet meer gedrukt te worden.
Zelf gebruik ik voor Frankrijk al jaren de veel betere online IGN kaarten (http://www.geoportail.gouv.fr). Kies hier de version simplifiée of avancée en vervolgens verschijnt een kaart of satellietfoto met in de linker kantlijn nog diverse aan te vinken opties, waaronder kadastrale kaarten. In de version simplifée staan ook luchtfoto's op het menu, die soms een grotere resolutie hebben dan die op Google Earth.
En verder is er natuurlijk de Open Cycle Map (http://www.opencyclemap.org/), waar ook de wereld buiten Frankrijk opstaat en die vaak meer up-to-date is dan welke commerciële kaart dan ook. Fietspaden die een half jaar terug nog werden aangelegd, staan er nu soms al op.
quote="keesswart"
> http://www.geoportail.gouv.fr
Dank je.

http://www.opencyclemap.org
Up to dat is één. (Al zijn veel van die wandelpaden paden door de Hoge Venen er gewoon stomweg niet.)
Maar overzichtelijkheid is ook wat. Bij mij gaat openstreetmap toch een beetje stuk op de overzichtelijkheid.
beste Kees en "Ave Gone",

Gaat het over de digitale Michelin kaarten...?
Ik ondervond geen wijziging de laatste tijd. Mss weet ik iets niet.
Maar in plaats van http://www.michelin.com probeer eens:

http://www.viamichelin.fr

vb.

http://www.viamichelin.fr/web/Cartes-pl ... 5UTXlNamc9

(uitzoomen voor hoogtemeters)

'k heb de indruk dat ze meer gedetailleerd zijn dan met extensie .be / of .nl
maar dat heb ik nog niet gecontroleerd.

Piet
Piet,
Haha, dat zijn inderdaad de gebruikelijke kaarten.
Vooralsnog.
Leon
Dan zal ik de shortcut op mijn desktop even aanpassen. Die linkt nog naar http://www.viamichelin.nl/web/Kaarten-Plattegronden, waar tot voor kort de 'good old' Michelin opmaak te zien was, maar nu alleen nog een slap aftreksel daarvan. Hopelijk blijft het bij het uitkleden van de Nederlandse site...
Topografische kaarten van de Ardennen kun je bekijken op http://www.ngi.be/topomapviewer/public
keesswart schreef:Ik zie het. Michelin is duidelijk de weg kwijt. Het verval begon al jaren terug, toen de hoogtecijfers achter plaatsnamen verdwenen (die door minder oplettende kaartlezers voor inwonertallen werden aangezien).
Goed te lezen dat ik niet de enige ben die dit (in het bijzonder de motivatie) tot op heden om te :cry: vindt.

Moet daarbij wel aantekenen dat met de vergroting van de schaal en het toevoegen van veel 'punthoogtes' op de wegen de leesbaarheid én informatiegraad van de kaarten er mijns inziens eigenlijk wel op vooruitgegaan zijn.

Back on topic: als ik via http://www.michelin.com naar Viamichelin toe navigeer (ik gebruik zelf eigenlijk altijd de rechtstreekse http://www.viamichelin.nl) zien de Michelinkaarten in de courante schalen er voor mij ook nog steeds hetzelfde uit.
O, nu zie ik het ook. Juist de viamichelin.nl levert de uitgeklede kaarten op. Op .com nog de vertrouwde kaarten. Nog wel...
keesswart schreef:Topografische kaarten van de Ardennen kun je bekijken op http://www.ngi.be/topomapviewer/public
Die schitterende site kende ik al. De gebruiksvoorwaarden zijn overigens ook een goed voorbeeld van begrijpelijkheid en publieksvriendelijkheid.
Casartelli schreef:Moet daarbij wel aantekenen dat met de vergroting van de schaal en het toevoegen van veel 'punthoogtes' op de wegen de leesbaarheid én informatiegraad van de kaarten er mijns inziens eigenlijk wel op vooruitgegaan zijn.
Zeker. Voor mij komt er nog bij dat ik die 1:200.000 serie nu zonder bril niet goed meer kan lezen, terwijl dat met de 1:150.000 kaart nog goed lukt. En om nu steeds mijn Hema-brilletje uit de stuurtas te moeten halen om een blik op de kaart te kunnen werpen, is ook zo'n gedoe ;-). Overigens gebruik ik al sinds 2009 een gps (eerst tegen mijn zin, maar de redactie van Op Pad wilde toen bij elke fietsreportage gps-tracks van de gereden route hebben; inmiddels ben ik heel blij met gps, mede dankzij de Open Cycle Map, al blijft een grote papieren kaart handig voor het overzicht).
Die extra punthoogtes zijn ook mooi meegenomen, maar het was fijn geweest als Michelin daarnaast ook de hoogte van de plaatsen was blijven vermelden.
nu we toch bezig zijn met de viamichelin-site....

Op de site kan je de automatisch gecreëerde route downloaden.
Er staat in de blauwe rij (onder het plannetje) alvast een Gps-teken.
Is het iemand al gelukt om een route te downloaden?

Ikzelf krijg enkel een begin en een eindpunt. Indien het bij jullie lukt...wat is de truc?
Of wat doe ik verkeerd?
:lol:


Piet
keesswart schreef:Voor mij komt er nog bij dat ik die 1:200.000 serie nu zonder bril niet goed meer kan lezen, terwijl dat met de 1:150.000 kaart nog goed lukt.
Dat is tijdelijk :shock: :wink:
Helaas gaan de gedrukte IGN-kaarten ook hollend achteruit in kwaliteit. Ik gebruikte de groene 1:100.000 kaarten vele jaren om lange afstanden te lopen met de rugzak. Ging uitstekend omdat ze zo gedetailleerd waren. Sinds een paar jaar zijn de nieuwe versies sterk vereenvoudigd, dwz dat zeker de helft van de info is verdwenen. Sindsdien zijn ze nauwelijks bruikbaar om te lopen. Fietsen lukt echter nog wel... Maar hoe lang nog?
Casartelli schreef:O, nu zie ik het ook. Juist de viamichelin.nl levert de uitgeklede kaarten op. Op .com nog de vertrouwde kaarten. Nog wel...
De vertrouwde Michelinkaarten zijn bij viamichelin.com (of -nl, -.fr, -,be etc.) nu verstopt achter een button die alleen rechtsonder op het scherm verschijnt nadat je voldoende hebt ingezoomd op de 'nieuwe' kaart. Overigens lijkt deze button er geen prijs op te stellen regelmatig aangeklikt te worden. Bij mij gebeurt er na enkele geslaagde klikjes niets meer...
Rechtstreeks lukt mij nog wel via deze link.
Oh, geweldig. Niet al te lang na de eerste post hier moest ook viamich.fr er aan geloven. Ik zou zweren dat de knop er toen - en nog maandenlang - niet was, maar goed, kan ook aan mij liggen.

Afbeelding
Leon schreef:Ook fietsverbindingen zoals bijvoorbeeld de Vennbahn staan er niet op.
Afbeelding

De Venbahn, waar al minstens 3 jaar gefietst kan worden, is voor Michelin nog altijd een spoorlijn.

Afbeelding

Ook in Frankrijk zelf verdient deze kaart geen Michelinster meer: de Véloroute du Lin ten zuidwesten van Dieppe, waar ik in april een perfecte fietssnelweg aantrof, is op de online carte Michelin nog steeds een chemin de fer.

Afbeelding

Zo ziet de Véloroute du Lin er uit op de Open Cycle Map (hieronder een uitvergroting met meer detail).

Afbeelding
De Michelinkaarten zijn kaarten voor de automobilist, niet voor de fietser, en dat laatste pretendeert Michelin bij mijn weten ook helemaal niet, vroeger niet en nu niet. Fietspaden ontbreken simpelweg systematisch: de belangrijke fietsbrug over de A12 tussen Utrecht-Lunetten en Houten staat er niet op, het fietspad langs het Canal du Midi in Z-Frankrijk ontbreekt geheel en zo kan ik wel eindeloos doorgaan.
peter de rijk schreef:De Michelinkaarten zijn kaarten voor de automobilist, niet voor de fietser, en dat laatste pretendeert Michelin bij mijn weten ook helemaal niet, vroeger niet en nu niet. Fietspaden ontbreken simpelweg systematisch: de belangrijke fietsbrug over de A12 tussen Utrecht-Lunetten en Houten staat er niet op, het fietspad langs het Canal du Midi in Z-Frankrijk ontbreekt geheel en zo kan ik wel eindeloos doorgaan.
Het rare is, dat op de Michelinkaarten van Frankrijk, 1:200.000, tegenwoordig in uitstekend plastic, er wel veel fietsverbindingen staan. 25 jaar geleden stonden er ook fietsverbindingen op die kaarten. Toen waren ze een rood lijntje, nu zwart. Bovendien staan er tal van (zeg maar gerust duizenden) GR- en andere bospaden en boswegen op de kaarten die ook voor terreinwagens onberijdbaar zijn.
Het argument dat het kaarten zijn voor automobilisten is dus zwak.

Wat ik echt vervelend vind van Michelin in Nederland (!*) is het waarheidsgehalte van hun kaarten. Vroeger stond ook niet alles op een Michelinkaart, maar je kon er vrjiwel blind op vertrouwen dat wat er op stond ook bestond. Tegenwoordig staan er veel dingen op die niet bestaan en nooit bestaan hebben. Zo heb ik eens, in 2004, een lijstje gemaakt met 23 fouten in de kaart binnen een afstand van 10 km vanaf hier.
Dat zijn niet alleen fouten die zijn blijven staan van oudere versies, maar vooral ook dingen die erbij zijn gezet zonder dat ze ooit bestaan hebben of plaatsen en wijken die nu volgens Michelin ineens op een andere locatie liggen.

Tot op de dag van vandaag staan die fouten allemaal op de onlineversie, inclusief de aanduiding van Camping De Dousberg die nu al ruim een decennium gesloten en verdwenen is.

Eigenlijk is het nog raarder dat niemand er echt over klaagt.


*: zoals gezegd alle lof over de kaarten in Frankrijk, die worden nog altijd vaak bijgewerkt.
Voor de serie regionale kaarten van 1:200.000 zegt Michelin in zijn boutique niets over fietspaden. Bij de serie departementale kaarten van Frankrijk met schaal 1:150.000 zegt Michelin: "pistes cyclables et voies vertes". Dus dat schept bepaalde verwachtingen.
De GR-routes staan inderdaad op de oranje Michelin-kaarten, maar die wil je toch niet serieus gebruiken als wandelkaart? Wel handig voor het overzicht natuurlijk.
peter de rijk schreef:De Michelinkaarten zijn kaarten voor de automobilist, niet voor de fietser, en dat laatste pretendeert Michelin bij mijn weten ook helemaal niet, vroeger niet en nu niet. Fietspaden ontbreken simpelweg systematisch: de belangrijke fietsbrug over de A12 tussen Utrecht-Lunetten en Houten staat er niet op, het fietspad langs het Canal du Midi in Z-Frankrijk ontbreekt geheel en zo kan ik wel eindeloos doorgaan.
Et voilà: het fietspad langs het Canal du Midi staat wel degelijk als een rode onderbroken lijn op de online Michelinkaart, evenals de fietspaden langs de kust van Les Landes, de voie verte langs de Maas tussen Givet en Charleville-Mézières en vele andere paden die er al langer dan 10 jaar liggen. Wat dat betreft geeft Michelin een goed beeld van Frankrijk zoals dat er een tijdje terug uitzag. Up to date is deze kaart echter niet.
Ook veel fietspaden in Nederland en België staan er op, maar niet op een uniforme wijze; soms worden ze weergegeven met een zwarte lijn (bv. op de Veluwe en de Waddeneilanden), soms met een rode lijn (bv. tussen Nieuwpoort en Diksmuide). Het netwerk van wegen en paden is in Nederland en België echter te fijnmazig om op een schaal van 1:150.000 goed af te kunnen beelden. Voor grote delen van Frankrijk kun je op die schaal een prima fietskaart maken, maar die moet dan wel vaker bijgewerkt worden dan Michelin nu doet. Dat een papieren kaart veroudert is onvermijdelijk, maar een online versie zou altijd up to date moeten zijn.

Afbeelding