Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batterij Fietslicht opladen met powerbank - Forum Wereldfietser

Batterij Fietslicht opladen met powerbank

Een vraag van een leek in electronica...
Ik ben van plan om bij Wiggle het oplaadbaar voorlicht Moon x-power 330 aan te schaffen. Er is usb aansluiting. De lamp is één CREE XP-G R4 LED.

Op de site van Moon lees ik dat de batterij een li-ion is van 3,7V /2600 mAH.
Kan ik dit opladen (of laten werken) met mijn reeds in bezit zijnde powerbank 10400maH/ OUTPUT 5V/1A en 2A ?

Indien niet wat zijn de mogelijkheden?

Het licht zou ik eventueel willen gebruiken voor een 300/400 km BRM brevet.

Dank.
ik vind op een eerdere vraag onder de titel "groot licht" ,

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=21445

het volgende, geschreven door JaapG (16 dec. 2013):

Een lion batterij (3.6V, eigenlijk 3.7) is prima met een 5v usb uitgang op te laden.


is dit dus zo?

Dank voor bevestiging...

Piet
5V usb is 5V usb. Of dat nu van een netadapter komt of van een powerbank, dat maakt voor de lamp niks uit. Moet dus werken, maar ik heb er zelf geen ervaring mee, wegens geen powerbank.
Ik heb geen ervaring met deze lamp. Sommige lampen kunnen tegelijk opladen en gebruiken.
Persoonlijk ben ik niet voorstander naar dat soort van frankenstein oplossingen.
1. Mechanisch niet stabiel en waterdicht
2. Elektrisch niet efficiënt. – Power bank Li-Ion accu 3,7V Step-Up-> 5V USB ->Step-Down 3,7V licht Li-Ion
Ik wil liever een losse lamp + een grote losse accu zolas
https://www.fasttech.com/product/144372 ... umen-white

Ik rij met soort gelijk licht – 400..600km op low en mid stand s ’winters bij -5…5graden. De lichtbundel is voldoende voor Nederlandse fietspaden. Hoogste stand gebruik ik meestal off-road. Ik gebruik 4x18650 Panasonic 3000mAh acus

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=23416

sorry dat kan ik niet je direct antwoord geven.
CapoJan en Miro hebben allebei goede argumenten: USB is USB, dus gewoon aansluiten; dat behoort te werken. Daarnaast is het opladen van de ene accu met de andere als het overgieten van de ene fles in de andere: aan het eind is er een hoop verspild.

Veel van dit soort spulletjes zijn toegesneden op gemiddelde race- of MTB-fietser: mensen die korte dagritjes maken en 's avonds altijd weer thuis zijn om alle apparatuur aan de oplader te hangen. Voor randonneren ga ik liever op zoek naar spullen die wat gemakkelijker voor lange tijd zonder stopcontact te gebruiken zijn, dus bij voorkeer werkend op AA batterijen (die je op elke straathoek kunt kopen en zonder al teveel moeite op voorraad mee kunt nemen in de zadeltas). Zoiets als de B+M IXON lampen, bijvoorbeeld.

Weet je ook of deze lanp kan branden terwijl-ie aan je powerbank hangt? Wat doe je als de batterijlading op is voordat de nacht voorbij is, pauzeren tot de powerbank je lamp weer voldoende gevuld heeft?
Een naafdynamo lijkt me ideaal.
Een naafdynamo is voor mij overkilled, dus te kostelijk. Normaal fiets ik weinig in het donker. Maar ik ben met u eens dat dit het ideale is.

Ikzelf verkies alles een beetje apart te houden. Een goeie voornaaf zonder dynamo, ene die ik zelf kan onderhouden en een licht op batterij dat verplaatsbaar is op andere fietsen. Een sonnaaf is waarschijnlijk moeilijker zelf te smeren en af te stellen.(of moet dit niet?)

B&M Ixon is gekend voor zijn lange brandtijd en dit is bij brevetrijden goed meegenomen. Al is de lichtopbrengst (sowieso voldoende) niet opgewassen tegen groot (Chinees en goedkoop) geweld.
't Is nu een beetje kiezen tss Fenix BT10 en B&M Ixon IQ (al of niet Premium?). Voorlopig lichte voorkeur voor de laatste.

Piet
in plaats van een powerbank, kun je ook de volgende oplossing gebruiken......meteen handig als je een E-sig hebt... :D

http://www.banggood.com/Solarstorm-BC-0 ... 24962.html
"Chinees goedkoop geweld" is vaak gewoon een zaklantaarn op een fietshoudertje. De duurdere lampen, zoals de IXON, voldoen aan de Duitse wetgeving en hebben een veel beter op fietsen toegespitste lichtbundel, waarmee je bovendien andere weggebruikers minder lastigvalt. Dat wordt gewaardeerd in het randonneurspeloton.

De IXON IQ heeft een aardig lange brandduur, maar ook daarmee kom ik maar één hele nacht door met een setje batterijen (Duracel). En dan zet ik 'm op de lage stand wanneer dat opportuun is, en in stedelijke gebieden (Straatverlichting) helemaal uit (ik heb twee HEMA-LEDjes op de vorkscheden gemonteerd bij wijze van stadslichten).
chinees goedkoop geweld is juist leuk...met wat hobbywerk kun je daar de meest prachtige resultaten mee krijgen...voor een fractie van de prijs van de "serieuze" merken...toegegeven...je moet wel van hobbyen houden...
Het kan zeker leuk zijn. De vraag is alleen, "is het wel geschikt als fietsverlichting?" Het antwoord daarop is meestal niet volmondig "ja."
Nog wat argumenten in verschillende richtingen:
- een naafdynamo hoeft geen SON te zijn. Als het niet het summum moet zijn qua prijs en rendement, kun je evengoed verder met een Shimano voor een fractie van de prijs (of een Shutter Precision). In de praktijk is het verschil vaak amper merkbaar. (mijn oude Shimano HB-NX21 kan ik zelf bijstellen)
- goedkope Chinese lampen hebben een concentrische lichtbundel. Prima voor off-road, maar minder goed voor op de baan. De lichtverdeling is erg matig.
- Degelijke lampen, zoals die Ixon en aanverwante, gaan - voor zover ik weet - ook zuiniger om met de energie.
- Mocht je er nog kunnen vinden: de Philips SafeRide is een erg behoorlijke fietslamp, waarin je de oplaadbare batterijen kunt vervangen.
- ik ben ook voorstander van een naafdynamo, maar dat hangt natuurlijk ook af van hoe vaak je in het donker denkt te fietsen. In elk geval heb je dan nooit ofte nimmer problemen met batterijen die steevast op het verkeerde moment leeg blijken te zijn.
- ook de lading van een powerbank moet je in het oog houden. Ook die moet je onderweg misschien wel bijladen.
Als je voor een naafdynamo kiest, zit je daar natuurlijk niet onverbiddelijk aan vast. Het is maar een voorwiel; dat is zó vervangen door een exemplaar zonder dynamo. Je kunt dan bij langere brevetten (400km+) waarbij veel in het donker gereden wordt voor de dynamo kiezen, en bij de kortere ritten met batterijverlichting op pad gaan.
Nagenoeg alle apparatuur kan gebruikt worden tijdens het laden. En deze lamp van moon lijkt niet anders, wiggle.com adverteert met het volgende: "whilst rechargeable systems can keep the road or off-road trails lit up for nonstop riding at night."

Het meest praktische qua gebruik is direct vanaf 100% lading de powerbank eraan te hebben hangen. Zodat je niet tegen het probleem loopt dat de batterijlading leeg is, alvorens de powerbank leeg is. Een 10400 mAh powerbank zal genoeg zijn om een 2600 mAh ruim 3 keer vol te laden. Voeg daar aan toe een 2600 mAh lading die de lamp zelf al heeft, geeft dit genoeg voor een ruim 4x zo lange lading.

Moon geeft aan dat bij standaard intensiteit deze lamp 6.5 uur licht zou geven. Met powerbank is dit dus op te rekken tot 26 uur. Meer dan de toegestane tijd voor een 300 km brevet, en voor een 400 km brevet zul je ook geen 26 uur met licht hoeven te rijden.
dank voor jullie antwoorden en opmerkingen.
Voorlopig voor mij nog geen dynamo naaf. Wie weet mss later...
Daar kan ik nu wellicht ook al rekening mee houden. Zeg nooit nooit in het leven.

Goedkoop Chinees materiaal heeft ook zijn charmes voor knutselaars. Maar mijn kennis van electronica is nihil, dus is dit niet aan mij besteed. Toch jammer; ik ben jaloers op mensen zoals Miro, die hiermee mooie dingen realiseren.

Sterk licht geven is één, maar een goeie optiek is twee. B&M schijnt wel een voorbeeld te zijn van goeie optiek.

Om terug te keren op mijn oorspronkelijke vraag...en ook zoals Stef.I het nu schrijft:

dus is het opladen van een 3,7 V batterij (in licht) met een powerbank met output 5V mogelijk zonder het beschadigen van de batterij of electronica in het licht?

Misschien wel een dwaze vraag maar toch een logische vraag van iemand die niets kent van electronica? :oops:
(de stekker van een oud toestel van 130 V moet ik ook niet in 220 V stopcontact steken .... vandaar mijn voorzichtigheid. )

Piet
USB is in principe altijd 5V. Dus alles USB rechargeable zal geen probleem kennen met dit voltage. Belangrijker is de toegestane ampèrage. Diverse powerbanks hebben een 1A uitgang en 2.1A uitgang. Sommige apparatuur wordt door de fabrikant aangegeven enkel te laden met 1A. In de praktijk maakt het overigens vaak weinig uit. Maar indien je de powerbank gebruikt om een volle accu te handhaven dan is laden met de aanbevolen ampèrage vaak voldoende.

Denk er wel aan om in geval van regen de powerbank los te koppelen. Veel items zijn dan wel waterdicht, maar dit dient doorbroken te worden tijdens het laden. Bang voor het leeglopen van de accu tijdens deze periode hoef je eigenlijk bijna nooit te zijn indien je tot die tijd de powerbank hebt gebruikt en dus met 100% het begin van de regen in gaat.
dank Stef. Dit is alvast duidelijk.

De B&M heeft geen USB kabel en kan ik dan besluiten dat het niet kan opgeladen worden met USB? (via computer of powerbank).
Op de mee geleverde batterijlader zie ik een rond (?) stekkertje.

Kan eventueel met een overgangkabel (indien dit bestaat) toch opgeladen worden via powerbank?
Of is dit niet aangeraden?
Er zullen zonder twijfel adapters bestaan, een apparaat zal tenslotte niet weten waar de stroom vandaan komt. Of dit nu uit het stopcontact is, een powerbank, of een aardappel. Indien je zou kiezen voor een adapter, let op juiste voltage en ampèrage (bij de lampen direct op AA batterijen werkende van B&M is de max 1.6 V, ampèrage moet ik je schuldig blijven). Maar je kunt ook bij B&M zelf kijken voor verlichting welk via micro-USB te laden is. Zoals bijv. de B&M Ixon Pure.

Hoewel, persoonlijk zou ik in combinatie met een power bank zonder redelijkerwijs mogelijkheid tot opladen niet direct kiezen voor een B&M. Ja, de verlichting van B&M is over het algemeen goed tot excellent, maar dit danken ze mede aan het feit dat het verbruik hoog ligt.

De B&M Ixon Pure bijv. gaan 3 2100 mAh batterijen in om op standaard setting 10 uur te laten branden volgens de fabrikant. Deze vebruikt hiermee nagenoeg 3x zo veel als bijv. de moon x-power 300 die je eerder aanhaalde.

En met de beschikbare informatie te vinden bij verkopers, lijkt de B&M Ixon Pure slechts 2 standen te kennen: high - 5 uur op 6300 mAh en low - 10 uur op 6300 mAh.

De moon x-power 300 daarentegen geeft je veel meer speling, met in totaal 5 verschillende standen. Dit geeft je meer vrijheid om langer gebruik te kunnen maken van je powerbank. Mocht je ooit besluiten aan langere brevetten deel te nemen, dan kan een lamp met wat meer spaaropties het verschil tussen één of twee grote powerbanks betekenen.

Wat in de praktijk praktisch is, zal natuurlijk ook afhangen van waar je komt te fietsen. Bij omgevings licht (straatverlichting, dorpen, etc.) zijn de hoge intensiteit lichten al snel teveel van het goede. Bij niet verlichte paden, zeker indien daarnaast ook nog eens onverhard, zal het een verademing zijn. Maar indien het gevarieerd is, of hoofdzakelijk redelijk verlicht terrein, zou mijn voorkeur uitgaan naar een lamp die niet alleen erg fel kan zijn, maar ook beschikt over extra zuinige standen.
cabonga schreef:dank Stef. Dit is alvast duidelijk.

De B&M heeft geen USB kabel en kan ik dan besluiten dat het niet kan opgeladen worden met USB? (via computer of powerbank).
Op de mee geleverde batterijlader zie ik een rond (?) stekkertje.
Op de bijgeleverde lader staat ook ergens het >Amperage/wattage en de plus-min verdeling. Voorbeeld:
Afbeelding
Hierop zie je output wattage en amperage.
dank, dank, en dank.
'k heb terug veel bijgeleerd en mogelijkheden vernomen.
Ondertussen heb ik een Moon X-power 300 aangeschaft via Wiggle. 't Was een twijfelgeval met B&M Ixon (al of nt Premium).
In elk geval zal dit (hoop ik toch) voldoen voor de brevetjes volgend jaar van 200, 300 en eventueel ook 400. We zien wel.

Piet