Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weet jij veel van PET-fles houders? - Forum Wereldfietser

Weet jij veel van PET-fles houders?

Zie onderstaande vragen van Guus. Ik heb zijn telefoonummer verwijderd, maar hij zal het forum ongetwijfeld volgen!

Eric


Hallo,

Ik ben student aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), en op het moment ben ik begonnen aan een nieuw project. Dit project gaat over het ontwerpen van een nieuwe generatie bidonhouders. Voor de eerste phase van het project doe ik (markt)onderzoek naar bidons en bidonhouders.

Ik heb op uw site een PET-fles houder zien staan. Heeft u die zelf gemaakt? Zo ja, zou ik misschien mogen weten wat de kosten zijn voor zo'n houder. Verder ben ik op zoek naar problemen die fietsers ondervinden bij het gebruik van een bidon. Problemen als onhandige positie, slechte dop etc. Weet u misschien enkele problemen met bidonhouders en bidons? Of weet u waar ik dergelijke informatie beter kan vinden? Alle informatie helpt.

De gegeven informatie kan mij helpen een beeld te scheppen van de bidonmarkt, meer inzicht te krijgen in de verschillende facetten van de markt en criteria te maken voor de rest van mijn project. De informatie die ik eventueel verkrijg van bedrijven en derden, zal niet zonder toestemming of vermelding worden gebruikt.

Alvast bedankt voor het lezen van deze mail. Indien u vragen heeft, kunt u altijd mailen of bellen.
Met vriendelijke groet,

Guus Rammeloo
Student Industrial Design TU/e

Ik gebruik deze: http://www.topeak.com/2006/products/bot ... cagexl.php

Bevalt mij goed. Kost een euro of 15.

Die Topeak die hierboven staat, is dat die ene met een rubberen sluiting?

Nou, die knapt dus op een gegeven moment en dan kun je met elastiekjes gaan werken om het weer goed te kunnen gebruiken. Verder een goede houder, maar daar ligt dus een verbeterpunt.

Die ander PET-fleshouders met een harde sluiting, daar past inderdaad niet elke fles in door de dop, ook niet echt handig.

Als bidon tip: een PET-flesbidon die in een goede houder past met een sluitvaste sluiting.

Want... de stevige PET-flessen verdwijnen uit de supermarkten en we gaan weer terug naar die slappe flessen. Wij namen altijd een SPA blauw fles mee, stevig en past goed in de houder, maar dat is nu dus ook een slappe, snel knakkende fles geworden.

Nadeel van een PET-fles is de smalle hals, waardoor de fles niet goed of slecht te reinigen valt. Dus misschien een PETflesbidon met brede opening en bijpassende houder! Zoooo... heb je daar wat aan?

El & El

Ik heb altijd een hekel gehad aan de onhandige standaardpositie van de bidon. Met name bij vakantiefietsen moet je vanuit je meer rechtop-positie zo diep buigen om de bidon te pakken en terug te zetten, dat slingeren onvermijdelijk is (althans bij mij). Dat leidde er vaak toe dat ik het drinken langdurig uitstelde en dan stopte om grotere hoeveelheden ineens te drinken. Sinds anderhalf jaar heb ik een stuurtas met een bidonhouder en ik wil echt niet anders meer. Het is nu echt een fluitje van een cent om tijdens het fietsen een slok te drinken.

Gerd

Klopt. Er zijn inderdaad traditioneel nog andere plaatsen: aan het stuur, of onder het zadel. Zie bijvoorbeeld: http://nordicgroup.us/cageboss.htm
Overigens zijn bidonhouders niet alleen handig voor bidons. Veel vakantiefietsers vervoeren ook hun stinkende brandstofflessen in bidonhouders aan het frame. Het is dan wel zaak een goede bidonhouder te vinden, want brandstofflessen met evenwijdige wanden passen slecht in de meeste metalen bidonhouders. Zelf heb ik veel succes met MSR 06 ltr flessen in Profile bidonhouders. Sigg maakt een speciale bidonhouder voor brandstofflessen.
Tot slot valt er nog wel iets te zegen over de bidons zelf. De gewone plastic bidons smaken vies en worden snel warm. Wij hebben laatst een Polar thermo bidon gekocht, en dat viel tegen. Het ding lekt, en blijft niet lang koel. Een gewone zilverkleurige (niet thermo) bidon van Sigg houdt het water langer koel. Verder hebben wij altijd een rvs thermosfles bij ons, voor warm water voor koffie, of koud water voor aan het einde van de dag. Luxe. Ook die thermosflessen passen lang niet allemaal in iedere bidonhouder. Bovendien houden ze lang niet allemaal hun tempertauur even lang vast. De nieuwe Shira die we laatst kochten is klassen beter dan het ding dat we eerst hadden: je kunt nu 's avonds koffiewater koken, en dan heb je de volgende ochtend nog heet water. Al met al komen we altijd plek tekort voor bidons.
Een laatste probleem dat niet onopgemerkt mag blijven is dat van heel kleine frames. Mijn vrouw rijdt op een 15 inch Santos, en daarin passen (behalve onderop, en daar wil je een heel veilige bidonhouder zoals de oude Profile) eigenlijk alleen maar de Sigg bidonhouders waar je vanaf de zijkant de bidon eruit haalt.
Wim

Wim

Die topeak Bidonhouder is waardeloos. De rubber sluitriem die je om de hals van de fles doet breekt snel af. Gelukkig had ik een tie-wrap bij me die je ook kan openen, dus toen heb ik die maar gebruikt. Het hele ding had ik op de onderop de schuinebuis gemonteerd, maar dan kon ik niet een 1.5 liter fles erin hangen. Want? Bij remmen duikt de geveerde voorvork inelkaar, en de hals van de fles slaat dan tegen het voorspatbord aan, dat gebeurde soms ook als je door een hobbel reed, en dus plots slecht kunnen sturen. Bleef over een 1 literfles, die is korter en dus meer ruimte tussen flessehals en spatbord, dat ging goed. Tot..... de bidonhouder na tweeeneenhalve maand fietsen brak. Hij brak over de gehele lengte op de las waar het frame op de plaathouder zit gelast, en die je weer vastschroeft op je fietsbuis, en ook gewoon dwars doormidden, moet nog ergens een paar foto's van hebben liggen. Als je daar interesse in hebt ga ik zoeken. Einde Topeakbidonhouder.

Groet, Haike

Hoi,

Ik heb de Minoura PETfleshouder:
Afbeelding

Simpel design en stevig. Materiaal is CrMo en de houder voor de hals van de fles is van sterk kunstof met een stevige veer en kan met een inbus op de juiste fleslengte afgesteld worden.
Ik heb een PETfleshouder op mijn dwarsbuis en een op de schuine buis. Ik wilde er ook een onder mijn fiets maar dan botste de fles tegen het spatbord bij het inveren (zie Haikes probleem).
Dus voor mijn brandstoffles heb ik een goedkope kleine plastic bidonhouder voor een 1 L Siggbidon en die hangt dan onder mijn frame. Ter verduidelijking een plaatje.
Afbeelding

Dus als iemand een oplossing weet voor het stoten van 1.5 liter flessen tegen het voorspatbord wordt die rijk :-)
Nog een nadeel is dat dunne 1 liter flessen niet in de Minoura passen en ook 750ml flessen niet omdat hun bodem te smal is. De lengte van de fleshouder kan je wel aanpassen naar niet de breedte van de bodem van de fleshouder. Dus een PETfleshouder waarvan niet aleen de lengte maar ook de breedte van de bodem veranderd zou kunnen worden zou geniaal zijn... Iets met een kunstof of aluminium riem of zo?? Wie dat uitvindt wordt niet alleen rijk maar krijgt ook de Nobelprijs :D
Oh, een mogelijkheid om bidonhouders ook aan het boveneind van de zadelbuis te bevestigen zou ook fijn zijn...

En voor de bidons zelf (ik heb normaal Cola flessen): 1.5 of 2 liter bidon met makkelijk te reinigen brede hals (afschroefbaar halsgedeelte/mondtuk??). Als het kan in een reflecterende kleur, wordt het water minder snel warm en gemaakt van een smaakneutraal stootvast materiaal.

Fiets de wereld (met Minoura PETfleshouders),
Whisky

Mmm, beetje off topic. Misschien kan je gaatje in het dopje van de PETfles ontwerpen en er een Camelback-slangetje door ontwerpen. Dat heb ik met een bidon gedaan. Maar het materiaal is een beetje slap. Het bleef steeds een beetje lekken.

http://img200.imageshack.us/img200/4859/p72700432ul.jpg

De PETfleshouder moet meer op stevigheid en stabiliteit ontworpen worden. De mijne, zo'n Minoura, heeft de neiging om te gaan resoneren bij sommige wegdekken. Erg hinderlijk. Ik heb het opgelost door een klein stukje stevig schuim tussen het 'halsgedeelte' van de PETfleshouder en de schuine framebuis te plakken.
Ik heb ook zo'n andere houder gehad met zo'n elastiekje. Werkt niet. Onhandig op slechte wegen.

Een Petfleshouder moet ook makkelijk afneembaar zijn. Hij zit alleen op mijn fiets als ik op vakantie ga. Hij moet dus alleen met die twee boutjes aan het frame zitten.


veel succes bij het bedenken!
niko

De capaciteit is te klein... Als ik door warme, afgelegen gebieden reis wil ik minimaal 10 liter mee kunnen nemen. Ik gebruik daar meestal petflessen voor die ik middels een touwtje aan elkaar bind en over de stang of bagagedrager hang. Dit gaat op zich redelijk, maar is niet optimaal. Flessen hebben de neiging te schuiven en te bungelen waardoor flessen en materiaal beschadigen. En uiteindelijk de petflessen lek raken (voral de slappe lage kwaliteit flessen). Een wat nettere oplossing die allerlei modelen flessen (tot minimaal 3 liter) aan kan zou welkom zijn.

Andere issue is dat de capaciteit van het drinktuitje van een bidon veel te klein is. Daardooris fatsoenlijk drinken lastig. Ik stop daarom vaak om te drinken (Wel een gemakkelijk excuus als het zwaar gaat:)).


mvg
Wilco

Als ik echt veel water wil meenemen doe ik dat in een Ortlieb waterzak. Neemt geen plek in als ie niet nodig is.
Wim

Willem Jongman schreef:Als ik echt veel water wil meenemen doe ik dat in een Ortlieb waterzak. Neemt geen plek in als ie niet nodig is.
Mijn petflessen nemen ook geen plek in als ik ze niet nodig heb want dan gooi ik ze weg:) En als ik weer flessen nodig heb koop ik in de supermarkt weer nieuwe (volle) flessen. Ik heb geen ervaring met waterzakken, maar die zijn voor mijn gevoel niet schoon te maken. Zolang ik alleen puur water gebruik gaat het nog wel, hoewel je dan ook risico loopt, maar met vruchtensappen e.d. is dat voor mij gevoelsmatig een groot probleem.

Petflessen spoel ik een keer uit voordat ik ze hervul en de omlooptijd is dusdanig kort dat ik geen last krijg van algengroei. e.d. dus geen schoonmaak problemen.

mvg
Wilco
Hallo allen,

Ik ben Guus, de student die een nieuwe bidonhouder gaat ontwerpen. Ik noem het nu bidonhouder, maar er valt van alles onder. Het kan gaan om PET-flessen, waterzakken en wat al nog meer (wat drinkwater bevat) wat maar met een houder op de fiets geplaatst kan worden.

Zoals al te zien ben ik dus op zoek naar de problemen die men met de houders en/of bidons ondervinden. Tevens zoek ik antwoorden op vragen als; hoeveel geld wil je eraan uitgeven, wat de gebruikersgroepen zijn enz.

Indien iemand wil meehelpen, hieronder heb ik wat vragen staan, als je wilt kun je daarop reageren. Voor meer informatie; heuvelgalerie@hotmail.com

De antwoorden op deze enquete worden anoniem verwerkt in het project.
Wanneer bij de vragen gesproken wordt over bidon en bidonhouder, omvatten deze woorden ook PET-flessen, jerrycans, alles wat als bidon functioneert en meegenomen wordt in een apart houder voor dit voorwerp.
1 Heeft u al eens een bidon en bidonhouder gebruikt?
2 Wat is uw leeftijd?
3 Hoe vaak gebruikt u een bidon met bidonhouder?
4 Hoe lang gebruikt u uw bidon nu al?
5 Wat voor soort bidon gebruikt u? (Meerdere antwoorden mogelijk)
6 Hoe tevreden bent u met de volgende aspecten van uw bidon? (5,4,3,2,1) (5=zeer tevreden…1=zeer ontevreden)
Gewicht, grootte, vormgeving, functionaliteit, kosten, demping (tegengaan van klotsen)
7 Hoe tevreden bent u met de volgende aspecten van uw bidonhouder? (5,4,3,2,1)(5=zeer tevreden…1=zeer ontevreden)
Gewicht, grootte, vormgeving, functionaliteit, kosten, bevestiging, locatie (op fiets e.d.)
8 Voor welke activiteit gebruikt u de bidonhouder/bidon en in welke omstandigheden? (Meerdere antwoorden mogelijk)
9 Waar koopt u de bidonhouder? (Meerdere antwoorden mogelijk)
10 Welke problemen ondervindt u tijdens het gebruik van de bidonhouder/bidon?
11 Hoe belangrijk zijn de volgende aspecten voor u als u een nieuwe bidon koopt? (5,4,3,2,1) (5=zeer tevreden…1=zeer ontevreden)
Gewicht, grootte, vormgeving, functionaliteit, kosten, demping (tegengaan van klotsen)
12 Hoe belangrijk zijn de volgende aspecten voor u als u een nieuwe bidonhouder koopt? (5,4,3,2,1)(5=zeer tevreden…1=zeer ontevreden)
Gewicht, grootte, vormgeving, functionaliteit, kosten, bevestiging, locatie (op fiets e.d.)
13 Als u al een bidon en bidonhouder heeft, hoeveel kostte het u?
14 Wat zou u willen spenderen op een nieuwe bidonhouder en bidon?
15 Wat wilt u weten van de bidonhouder/bidon als u een nieuwe koopt?
Commentaar / Suggesties:

whisky schreef: Dus als iemand een oplossing weet voor het stoten van 1.5 liter flessen tegen het voorspatbord wordt die rijk :-)
Whisky
Zelf gebruik ik petfles houders van een waarschijnlijk no-name merk, te koop bij o.a. Eric Schuyt en Marco De Wit, kon geen plaatje vinden.
Het rottige elastiekje vervangen voor een 4mm dik elastiek uit een watersportwinkel, strakker zetten doe ik met een tanka.

Flessen die niet in het frame of los van het voorspatbord te krijgen zijn, kan je verwarmen met het gasfornuis. (voorzichtig)
Dan kan je de hals buigen of knikken zodat de fles wel past.
Ook past in de meeste petfleshouders een één literfles.

Succes,

John.