Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Race groep of MTB groep op woon-werk fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Race groep of MTB groep op woon-werk fiets

@kenben:
Niet opgelet? Ongehoord! Of gewoon onbeschoft.
Super compact is mijn vinding van 2006(!) in de samenstelling 46/30t.
Gezien mijn opmerkingen niet door iedereen werden gewaardeerd heb ik mijn bijdrages maar verwijderd. Denk dat de TS ook wel voldoende informatie heeft gehad waarmee hij een keuze kan maken.
Super compact is niet gebonden aan een merk, ook bij Campa, FSA en Truvativ mogelijk.
Otis schreef:
sjefke schreef:Enige combinatie van shifter en achterderailleur uit beide werelden zal dan beperkt moeten blijven tot (8 of) 9 speed. 10 speed combinaties werken echt niet, […]
Ja, ik vind het allemaal erg lastig om te bepalen wat compatible met elkaar is, en wat niet.
Sjefke gaat zelf nogal kort door de bocht: uiteindelijk gaat het om de kabeltrek en de afstand tussen de kransjes op de cassette. En wat dat aangaat zijn met elkaar compatibel: alle 7v, 8v en 9v derailleurs, 10v race-derailleurs, en alle cassettes van 7v tot 10v. Blijft het zo dat race-derailleurs worden ontworpen om race-cassettes te schakelen, en MTB-derailleurs met MTB-cassettes in gedachten.
Op mijn oude koga randonneur (9-speed) wil ik eigenlijk ook zo'n 12-23 cassette plaatsen. Dat zal echter wel problemen geven met de derailleur, en ik heb geen idee wat voor derailleur ik er dan op zou moeten zetten.
Een 9v race-derailleur. 8v of 7v zal ook wel werken. 10v ook, met een 10v ketting.
Dit topic lezende vraag ik me af waarom je een speciaal soort versnellingen nodig hebt voor gewoon Nederlands woon-werkverkeer. Ik heb gewoon een lichte Gazelle met 27 versnellingen en dat is meer dan zat voor fietsen in NL.
Ik vind het ook knap dat de diverse posters hier precies weten hoeveel tandjes de tandwielen hebben en ook nog welke ze tijdens het fietsen gebruiken. Dat is blijkbaar hogere fietskunde die vooralsnog aan mij voorbij is gegaan. Desondanks ben ik een prettig fietsende en snelle forens.
Ik zou absoluut niet weten wat bijv een MTB-groep is en wat er op mijn fiets zit. Er staat alleen Shimano LX op.
Wellicht hebben meer lezers van dit topic hetzelfde gevoel als ik?
Ik kan er weinig chocolade van maken zogezegd.
Wat heb je nou helemaal nodig in NL?
Dat is ook helemaal niet "nodig", maar sommigen hebben gewoon een voorkeur. Ik merk ook wel eens dat ik liever net "tussen" twee versnellingen in zou fietsen. Een echte adept gaat dat dan regelen, ik doe het met wat er op mijn Santos zit.

Niks mis mee, alleen maar leuk, die interesse in techniek.
In dit verband is het wel gek dat er nooit een fiets-variant van de continue variabele transmissie is ontwikkeld. Zit je nooit meer tussen de versnellingen in.
Georg schreef:In dit verband is het wel gek dat er nooit een fiets-variant van de continue variabele transmissie is ontwikkeld. Zit je nooit meer tussen de versnellingen in.
Beter googelen Georg!
http://www.vogelvrijefietser.nl/nieuws/ ... oor-e-bike
Georg schreef:Dit topic lezende vraag ik me af waarom je een speciaal soort versnellingen nodig hebt voor gewoon Nederlands woon-werkverkeer. Ik heb gewoon een lichte Gazelle met 27 versnellingen en dat is meer dan zat voor fietsen in NL.
Ik vind het ook knap dat de diverse posters hier precies weten hoeveel tandjes de tandwielen hebben en ook nog welke ze tijdens het fietsen gebruiken. Dat is blijkbaar hogere fietskunde die vooralsnog aan mij voorbij is gegaan. Desondanks ben ik een prettig fietsende en snelle forens.
Ik zou absoluut niet weten wat bijv een MTB-groep is en wat er op mijn fiets zit. Er staat alleen Shimano LX op.
Wellicht hebben meer lezers van dit topic hetzelfde gevoel als ik?
Ik kan er weinig chocolade van maken zogezegd.
Wat heb je nou helemaal nodig in NL?
Haha, ik begrijp wat je bedoelt hoor. Ik begrijp ook weinig van de techniek, maar probeer bij te leren.

27 versnellingen zijn inderdaad meer dan zat. Zo veel meer dan zat, dat ik het grootste deel nooit gebruik. In Nederland heb je die hele lichte verzetten niet nodig.

Daarentegen zit ik regelmatig qua versnelling zo dat het nét niet ideaal is. Dit komt omdat te stappen te groot zijn met een standaardbereik. Het is allemaal geen ramp, maar als je kan finetunen, waarom niet?
Georg schreef:In dit verband is het wel gek dat er nooit een fiets-variant van de continue variabele transmissie is ontwikkeld. Zit je nooit meer tussen de versnellingen in.
Is er wel degelijk, wel met een rendementsverlies van 50%. :(
sjefke schreef:
Georg schreef:In dit verband is het wel gek dat er nooit een fiets-variant van de continue variabele transmissie is ontwikkeld. Zit je nooit meer tussen de versnellingen in.
Is er wel degelijk, wel met een rendementsverlies van 50%. :(
Heb je een bron voor dat verlies? Nuvinci reviewers zijn meestal erg enthousiast, het rendement zal dus wel iets onder de 95% van een perfect afgestelde deraillieur liggen, maar 50% lijkt me een sterke overschatting.

(Enfin, het lijkt me niet, het is ook zo: een stevig trappende man zou anders 125 watt aan warmte uit die naaf zien komen, dat zou serieus warm moeten zijn.)
Hier de metingen van Fahrradzukunft: http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgra ... ltungen-2/
Resultaat (een beetje kort door de bocht): rond de 80% voor de Nuvinci, tegen rond de 90% voor diverse Shimanonaven en 95 % voor Rohloff en derailleur. In Nederland heb je eigenlijk bijna geen versnellingen nodig. Dat geeft de aandrijving met de minste verliezen.
Wim
Ik heb de eerste batavus met de eerste nuvinci naaf in 2007 gekocht.
Ik wil nooit meer iets anders.
Omdat ik elke dag, zomer en winter 33 km per dag fiets naar het werk is het een idiaal systeem.
Geen onderhoud gesloten kettingkast.
Ik heb nu inmiddels 42000 km gefietst zonder problemen.
De volgende wordt een nuvinci 360.
Voor deze fiets had ik een fiets met derailleur, ondangs de 24 versnellingen toch vaak niet de juiste versnelling kunnen vinden door iets meer of minder wind.
Daardoor toch wel vaak last van knieen.
Met de nuvinci nooit geen last meer van de knieen gehad.
Het rendement is lager, dan maar een km minder snel maar wel met minder moeite.
Ik durf te betwijfelen of dat aan de derailleuropstelling lag, of aan het type fiets, met mogelijk een andere houding. Maar mooi dat je nu geen last meer hebt!
litoven42 schreef: Voor deze fiets had ik een fiets met derailleur, ondangs de 24 versnellingen toch vaak niet de juiste versnelling kunnen vinden door iets meer of minder wind.
"Gatenkaas" mtb cassette erop? (11-32 etc)

Met bv een 12-27 of 12-25 (of 13-25) etc heb je kleinere stapjes, handig voor vlakke forensritten.
Dagelijks rij ik minstens 40 km woon-werk.
In mijn vrije tijd rij ik ritten van 50-80 km/dag.
De fiets gaat ook mee op reis (Jura, Zwarte Woud,...)

Fiets : Koga Light Deluxe (+/- 12 kg)
Vooraan : 26-36-48 (was origineel 24,32,44)
Achteraan : 12-27

Ideaal op vlak terrein, voldoende in laag- en middengebergte.
Op reis mis ik heel af en toe een 34 achteraan.
Daarom ga ik binnenkort een tweede cassette (11-34) aanschaffen.
Deze zal dan enkel in de bergen gebruikt worden.