Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano crank aantal tanden - Forum Wereldfietser

Shimano crank aantal tanden

Hallo,

Onlangs heb ik een Shimano Deore LX T-671 crank gekocht met 48 - 36 - 26 tanden. Dit weekend heb ik gefietst in de Ardenne en ben ik tot de conclusie gekomen dat het fietsen met deze kettingbladen te zwaar is.

Ik wil dus nieuze kettingbladen erop doen met 44 - 32 - 24 tanden.

Mijn vraag is dus of ik probleemloos op de Deore LX T-671 crank met 48 - 36 - 26 tanden nieuwe kettingbladen erop kan zetten met 44 - 32 - 24 tanden?
Te zwaar... in het middenbereik dan? Want de nieuwe setup heeft óók een 24 als kleinste verzet.

Welke vertanding heeft je cassette?

Het kan gewoon, wat je wil hoor. Misschien wel een kwestie van je voorderailleur iets omlaag halen.

Edit: had verkeerd gelezen. Je hebt nu een 26T als kleinste. Doe het dan goed en ga naar een volledig MTBT-verzet, met 22T als kleinste.

Op mijn Santos kom ik volbepakt overal boven, met 22T voor, en 32T achter. Met een kinderkar erachter.
Mijn cassette is een 9 speed met 11-34 aantal tanden
Het zal je heel weinig helpen. Voorbladen hebben niet veel invloed.
24 voor 34 achter 60 omw/min 5,3 km/uur
26 voor 34 achter 60 omw/min 5.7 km uur
Deze cranks hebben een steek van 104-64 mm. Kleinste tandwiel is dus 22t. Zie hier voor overzicht van TA: http://www.specialites-ta.com/plateau-chinook10.html.
Die paar tandjes verschil maken wel iets uit, maar ook niet veel. Enkel het kleinste tandwiel vervangen lukt waarschijnlijk ook wel, en is natuurlijk veel goedkoper (zeker met een stalen tandwiel wat voor die kleine maten geen gek idee is). Je laatste mogelijkheid is dan nog een cassette met 36t. Maar dan zijn de mogelijkheden uitgeput.
De Ardennen zijn natuurlijk gewoon pittig - het zal op een aantal hellingen gewoon altijd afzien zijn. Omdat je eigenlijk al een heel licht verzet hebt (en met een lichter verzet nog langzamer gaat rijden), zou ik eerlijk gezegd mijn energie vooral richten op het terugbrengen van het bagagegewicht, en op trainen. Ik weet niet hoeveel bagage je bij je hebt, maar klimmen is vechten tegen de zwaartekracht. Minder gewicht maakt dan dramatisch veel uit. Probeer onder de 15 kg te blijven, en liefst nog een paar kilo minder. Dat maakt veel meer verschil dan die paar tandjes. Maar een 22t granny gear kan geen kwaad, en als de derailleur het niet wil kun je het nog met een 24t proberen.