Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos as? - Forum Wereldfietser

Santos as?

Ik probeer mijn Travel Lite wat beter te leren kennen. Eerste 2k zijn uitermate goed bevallen. en zal voor komende route door engeland waarschijnlijk toch een iets kleiner Gates voorblad willen monteren dan het standaard geleverde 55T. 50 of misschien wel 46.Riem zal dan ook 3 tandjes minder moeten hebben..
Internet aardig afgespeurd maar ik kan weinig vinden over fabrikaat en kwaliteit van standaard ebb en trapas.

In dit forum zit vast enige kennis..

Wie weet er wat (ervaringen) over te delen?
Dirk
Dirk483 schreef:Ik probeer mijn Travel Lite wat beter te leren kennen. Eerste 2k zijn uitermate goed bevallen. en zal voor komende route door engeland waarschijnlijk toch een iets kleiner Gates voorblad willen monteren dan het standaard geleverde 55T. 50 of misschien wel 46.Riem zal dan ook 3 tandjes minder moeten hebben..
Internet aardig afgespeurd maar ik kan weinig vinden over fabrikaat en kwaliteit van standaard ebb en trapas.

In dit forum zit vast enige kennis..

Wie weet er wat (ervaringen) over te delen?
Dirk
ik begrijp de relatie niet helemaal van je verhaal tussen de kleinere tandwielen en kwaliteit van de excentrische bottom bracket en trapas??

De trapas die Santos gebruikt is gewoon een standaard shimano trapas. Als je dit niet vertrouwd kan je deze vervangen door elk ander willekeurig merk (als de breedte uiteraard gelijk is). Het excentrische gedeelte is alleen huis waar de trapas inzit.
Hier kan je veel informatie over vinden (zowel positief en negatief). Ik denk dat het excentrische gedeelte over het algemeen gezien een duurzame en betrouwbare oplossing is. Aangezien mijn Santos pas 4.000 km meegaat, spreek ik nog niet uit ervaring
Dirk483 schreef:Ik probeer mijn Travel Lite wat beter te leren kennen. Eerste 2k zijn uitermate goed bevallen. en zal voor komende route door engeland waarschijnlijk toch een iets kleiner Gates voorblad willen monteren dan het standaard geleverde 55T. 50 of misschien wel 46.Riem zal dan ook 3 tandjes minder moeten hebben..
Internet aardig afgespeurd maar ik kan weinig vinden over fabrikaat en kwaliteit van standaard ebb en trapas.

In dit forum zit vast enige kennis..

Wie weet er wat (ervaringen) over te delen?
Dirk
Santos varieert zo met bepaalde onderdelen, zo heeft een vriend een trapas van Kinex (Slovakije) in zijn Santos maar Kinex maakt die niet meer en zo zit in mijn later gemaakte Santos een van Shimano. Monteerde Santos voorheen zwarte Shimano XT naven: de mijne heeft nu een van Santos logo voorziene naaf van Novatec in het voorwiel.

Ik zou mij voorlopig geen zorgen maken over de trapas en als hij ooit vervangen moet worden: ze zijn niet duur, voor minder dan 20 euro heb je een nieuwe.