door
Wim » zo 23 apr, 2006 21:44
Zelf geef ik op mijn vakantiefiets (tandem met licht gebogen stuur) de voorkeur aan de combinatie van dikke (50 mm) banden (dat lijkt nog het meest te schelen) en een geveerd Brooks zadel (Champion Flyer, dwz de geveerde B17). Op mijn oude racefiets/snelle randonneur rij ik met ook voor die fiets tamelijk brede banden (32 mm), en een Brooks Conquest. Op beide fietsen heb ik eerst een ongeveerd Brooks zadel gehad, en het geveerde zadel helpt nu duidelijk de allerergste schokken op te vangen - ik zou niet meer terug willen. De wat slappere Champion Flyer doet dat meer dan de Conquest (die ik overigens wel het prettigste van de twee zadels vind, maar dat komt mischien ook wel door het racestuur op die fiets).
Hoe het kan dat er in de test van de Fietsersbond niets van een effect te meten viel bij het geveerde Lepper zadel weet ik niet, maar ik verwacht dat het op de een of andere manier aan de meetmethode ligt. Wel is het inderdaad zo dat een geveerd Brooks zadel niet zoveel veert als een verende zadelpen (daar rijd ik ook wel eens mee), maar of ik dat nu lekker vind weet ik nog niet zo. Ik heb laatst bij Marco op de test opstelling gezeten, en het was duidelijk dat iedere vering hielp. Welke vering het prettigst was werd mij nog niet zo direct duidelijk, al had ik een lichte voorkeur voor de Airwings boven de Thudbuster. Eerlijk gezegd leek het allemaal toch heel erg op het efffect van een geveerd Brooks zadel. Ik ben er dus niet uit of verende pennen nu bruikbaar beter veren dan een geveerd zadel. Ik heb de afgelopen tijd rugklachten gehad, en dan ga je ondanks alle aarzelingen en eventuele nadelen (en ik vind het geen gezicht) toch aan zulke vering denken. De combinatie van een geveerde zadelpen en een geveerd Brooks zadel lijkt me overigens overdreven, en potentieel zelfs contraproductief (zwabberen).
Zoals gezegd, de geveerde Brooks Conquest op een fiets met racestuur is voorlopig mijn favoriet.
Wim