Additionally, paste this code immediately after the opening tag: idworx oPinion 2016 - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

idworx oPinion 2016

WimB schreef:Ik denk dat de remblokken van een schijfrem veel harder kunnen knijpen. Dat zou op een velg ook kunnen als deze een stuk steviger/zwaarder zouden zijn. Een velg zou je in elkaar kunnen knijpen.
En dan? Als de rem zo hard kan knijpen dan de wielen blokkeren, wat ben je dan met nog harder knijpende rem?

Ik heb niets tegen schrijfremmen (en ook niet tegen V-brakes) en zie voordelen en nadelen aan al die systemen. Maar de remkrachtvoordelen ontgaan mij. Nogmaals, ik heb geen ervaring met schijfremmen, dus wie weet wijzig ik van gedachte na ervaring.

Renaat
Wat betreft schijfremmen ben ik het helemaal eens. Ik zie ook de voordelen niet. Op een tandem, daar heb ik dan een klein beetje ervaring mee.
Beneden waren de velgen zo heet dat ik mijn bedenking heb. Een schijfrem zou het wellicht beter doen.
Op mijn racefiets handen boven op de remhandel, mijn hand scharniert tegen de remhandel, mijn wielen blokkeren. Wat moet ik met nog meer remkracht.
Misschien als erg koud is en je moet heel erg lang remkracht leveren dan zou het prettig kunnen zijn als je met heel weinig knijpen voldoende kan remmen.

Waarom een velg heet wordt en een schijf niet is mij nog niet duidelijk.
Oh, maar een schijf wordt ook heet hoor. Dat heeft echter geen negatieve invloed op de (binnen)band. Heb je meteen een voordeel te pakken.
Klopt. Bij een tandem met velgremmen kunnen de binnenbanden te heet worden van het remmen, en ploffen. Met schijfremmen op de tandem kun je krijgen dat de remmen er door de hitte mee ophouden. Ook daarvan zijn genoeg gedocumenteerde voorbeelden. De oude Arai sleeprem was eigenlijk nog de beste oplossing, maar wordt niet meer gemaakt.
Hee, als je geen voordelen wíl zien, is er altijd wel een tegenargument te verzinnen :lol: .

Ik denk overigens dat bij beide systemen het heet worden grotendeels valt te vermijden door aanpassen van het remgedrag, namelijk pompend remmen, en niet slepend. Hoewel dat in een offroad-low-speed afdaling een uitdaging is. En natuurlijk bij schijfremsystemen de grootst mogelijke schijf monteren die je vork toelaat, als je bang bent voor oververhitting.
Ik probeer juist te laten zien dat tegenover voordelen (want die hebben schijfremmen zeker, zeg ik bij herhaling) meestal nadelen staan, en dat het perfecte compromis een functie is van de omstandigheden. En tandems zijn een heel speciale uitdaging. De belasting van de onderdelen is veel hoger dan bij solo fietsen, maar erg veel tandem specifieke onderdelen zijn er niet. Dus wat op een solo fiets nog prima gaat, is op een tandem ineens kantje boord.
geef mij maar schijfremmen...kan geen enkele velgrem tegenop. velgremmen zijn natuurlijk ook al lang achterhaald.......vroeger op paard en kar...ja toen kon het er mee door.... :twisted:
nobbiomatic schreef:geef mij maar schijfremmen...kan geen enkele velgrem tegenop. velgremmen zijn natuurlijk ook al lang achterhaald.......vroeger op paard en kar...ja toen kon het er mee door.... :twisted:
Wow, met dit soort argumenten vul je een waardevol forum.... NOT.
Travelmaster schreef:Hee, als je geen voordelen wíl zien, is er altijd wel een tegenargument te verzinnen :lol: .

Ik denk overigens dat bij beide systemen het heet worden grotendeels valt te vermijden door aanpassen van het remgedrag, namelijk pompend remmen, en niet slepend. Hoewel dat in een offroad-low-speed afdaling een uitdaging is. En natuurlijk bij schijfremsystemen de grootst mogelijke schijf monteren die je vork toelaat, als je bang bent voor oververhitting.
Ik zat maar een beetje te narren hoor;).
In ieder geval maakt de Idworx oPinion hier de tongen los :o
Krijg je de wielen net zo gemakkelijk terug geplaatst als velg remmen?
Tsja, met zo'n naam heeft natuurlijk iedereen er een mening over :D

Ik verbaas me eigenlijk het meeste over de velgen; dergelijke hoge carbon velgen associeer ik toch vooral met aerodynamisch, licht en snelheid. En 2,7kg aan pinion (dat enorme achtertandwiel niet meegerekend), recht stuur, bagage achter én voor staan daar m.i. toch wel wat haaks op.

Eric, heb jij al de specificaties? Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel de drop van het bottom bracket is; waarschijnlijk wordt het beeld vertekend door het grote achtertandwiel / kleine tandwiel voor, maar het lijkt nogal fors.
WimB schreef:Krijg je de wielen net zo gemakkelijk terug geplaatst als velg remmen?
Ja. Maar er is wel een extra dingetje om op te letten: als je wiel eruit is, niet de remmen inknijpen, anders vallen mogelijk de zuigers eruit. En de olie er direct achteraan.
PeterFokkinga schreef:Tsja, met zo'n naam heeft natuurlijk iedereen er een mening over :D

Ik verbaas me eigenlijk het meeste over de velgen; dergelijke hoge carbon velgen associeer ik toch vooral met aerodynamisch, licht en snelheid. En 2,7kg aan pinion (dat enorme achtertandwiel niet meegerekend), recht stuur, bagage achter én voor staan daar m.i. toch wel wat haaks op.

Eric, heb jij al de specificaties? Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel de drop van het bottom bracket is; waarschijnlijk wordt het beeld vertekend door het grote achtertandwiel / kleine tandwiel voor, maar het lijkt nogal fors.
Met vermelding stack / reach :D

http://www.idworx-bikes.de/nl/bikes/opi ... metrie.php
Tijdens m'n zoektocht naar een nieuwe fiets ben ik zo inmiddels bij heel wat fietszaken over de vloer geweest. Het merendeel is de stellige mening toegedaan dat de velgrem toch wel z'n langste tijd heeft gehad en dat we in de nabije toekomst niet gek op moeten kijken wanneer er meer en meer schijfremmen op fietsen in vrijwel alle segmenten toegepast gaan worden!
Verder verbaast het me wanneer ik op de talrijke buitenlandse fietssites kijk, we zo'n beetje het enige landje zijn waar we een afkeer hebben van schijfremmen, met name in het reiswereldje. In vrijwel alle landen, met Amerika als koploper, fietst men vrolijk door weer en wind over enorme afstanden die vaak niet of nauwelijks de naam weg mogen dragen. Hoe komt dat toch. is dat een soort calvinisme of is het eerder waar het al eerder over ging op dit forum dat we toch geleid worden door een klein clubje merken wat hier "de dienst" uitmaakt? Zeg het maar.
B.t.w Mijn voorkeur zou i.i.g. uitgaan naar een Avid BB7, geheel mechanisch of,stukken beter, de TRP HY/RD, half hydraulisch, half mechanisch. Deze laatste krijgt unaniem lovende recensies wat gebruikers gemak aangaat als wel de voortreffelijke rem eigenschappen.
Ook Santos heeft tegenwoordig de keuze-mogelijkheid Avid BB7 bij de travelmaster 2.9
bonkers schreef:Hoe komt dat toch. is dat een soort calvinisme of is het eerder waar het al eerder over ging op dit forum dat we toch geleidt :roll: worden door een klein clubje merken wat hier "de dienst" uitmaakt? Zeg het maar.
Als ik deze berichten lees word ik nauwelijks iets wijzer. Het is vooral etaleren van eigen kennis en meningen. En het wordt steeds erger. Echt best wel genant. Ben blij dat ik bijna op vakantie ga.
Bij mijn weten is een forum hét aangewezen medium om je eigen mening en of kennis aan anderen door te geven en te delen. Om dat nou genant te noemen.
Ik heb m'n grammatica wel gelijk aangepast, prettige vakantie!
Nog even over de carbon velgen.
Ik probeer mezelf ook maar te overtuigen :)
Bij carbon en fietsen denk ik misschien teveel aan de gebroken frames van racefietsen.
Maar de tijd staat niet stil.......

Een testje over carbon composiet
https://www.youtube.com/watch?v=khJQgRLKMU0
Ik vraag me af hoe zullen wij dit lange bericht over 10 jaar lezen

Hieronder een filmpje over de disc brakes.

https://www.youtube.com/watch?v=uHFSSXOSnxs