door
Georg » ma 17 aug, 2015 09:11
Wat een belachelijke fiets; dat is mijn eerste reactie bij het zien van de foto.
Ik denk dan ook dat kritiek op dit soort ontwerpen niet zozeer een teken is van conservatisme, maar een verschil in smaak.
(Overigens is mij onduidelijk waarom het begrip conservatisme vaak, en ook hier, in negatieve zin gebruikt wordt; enig voorbehoud en een kritische houding ten aanzien van vernieuwingen en veranderingen die goede bestaande principes en praktijken kunnen beschadigen en aantasten lijkt mij niet per se een verwerpelijke instelling)
Om op de getoonde fiets terug te komen, wat mij er niet aan bevalt is de steeds sterkere verwantschap van dit soort fietsen met auto's en motoren. Ik ben zelf ook een autoliefhebber, maar voor fietsen gaat mijn voorkeur toch uit naar een echte 'klassieke' fiets. Ook qua stijl dus. De trend van dikke bebande SUV-achtige fietsen met schijfremmen en een Porsche-versnellingsbak doet mij de schouders ophalen.
Je kunt ook te ver doorschieten in een soort techniek-en uitrustingswedloop.
Streven naar perfectie is sowieso niet iets wat mij aanstaat, maar toegeven, ook dat is een smaakkwestie.
In ons welvarende landje zijn er zeker klanten voor dit soort dingen, dus het bestaat.
Maar niet voor mij.