Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 25 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Hoi Joppie. Waarom heb je geen dragers.?Dan kan je meer mee nemen. Hoe lang ben je, dan kan je bmi uitrekenen. Als je mijn meisje was mocht je niet weg, ik vindt het te veel gevaarlijk. 
Zijn er fietsendragers  voor de auto waar een fatbike op kan, weet jij dat Joppie.
Groet.
een echte Fat-biker heeft natuurlijk een pick-up..en gooit de fiets daar gewoon in.die hebben geen drager nodig.

en wat is gevaarlijk....de natuur in Sarek...of de jungle in een grote stad....
PieterJan51 schreef:Hoi Joppie. Waarom heb je geen dragers.?Dan kan je meer mee nemen. Hoe lang ben je, dan kan je bmi uitrekenen. Als je mijn meisje was mocht je niet weg, ik vindt het te veel gevaarlijk. 
Zijn er fietsendragers  voor de auto waar een fatbike op kan, weet jij dat Joppie.
Groet.
Dank je wel voor je bezorgdheid, maar zal wel goed gaan hoor. Heb ook al heel wat steun en tips van dit forum gekregen dus no problem! Ik ben je trouwens nog steeds wat foto's schuldig, zal ze vanavond eindelijk eens posten. Sorry, was het heel dom vergeten.

Ik heb wel een drager maar met zijtassen gaat niet op smalle rotspaadjes, dat is te breed en kan ook levensgevaarlijk zijn. En de fiets wordt te zwaar, te lomp, te onhandig, gaat gewoon niet, onmogelijk. Dus alle overbodige zooi thuislaten en niet teveel nadenken want je gaat voor het avontuur, dat zit in je hart, borrelt in je bloed en dat heeft geen stoeltje, opblaaskussentje, afwasteiltje etc nodig. En als je weer thuis bent kun je nog genoeg afwassen, teennagels knippen/vijlen enzo .. wees daar maar niet bang voor! :wink:
Een klein voorbeeld: je hebt echt geen twee washandjes nodig om jezelf in een ijskoud bergmeertje te wassen (eentje voor onder en eentje voor boven), buh wat een smerige nederlandse gewoonte, stinkdingen, zitten vol bacterien. Gewoon je handen gebruiken en als je echt stoer bent spring je gewoon het meertje in, zonder zwembroek want er is toch niemand. Das ook zo'n pieperige nederlandse gewoonte; moeilijk doen over blote billen. Vergeet dat maar in Zweden, hier zit je met vreemden in een bastu (soort sauna/tobbe), douche je bloot naast elkaar en accepteer je hangbuiken, hangtieten, rimpels etc want zo ziet de mens er gewoon uit. Makkelijker kan niet. :)

En verder, ik ben niet zo met BMI bezig, ben 171cm, smal gebouwd en dan is 60 kg prima, althans lijkt mij. Voel me iig gezond en sterk. En ik eet al vanaf m'n 15de ofzo geen vlees (nou ja, zo min mogelijk), voor mij hoeft geen dier geslacht te worden, heb zo mijn bedenkingen. Dus spek/vlees tips zijn aan mij niet besteed.

Fatbikedragers voor op de auto, ff googlen denk ik? Heb zelf meerdere auto's (gehad) en tot nu toe kan de fiets altijd mee: achterop de pickup, achterin de Volvo stationcar, op de trekhaak met een simpele drager , of gewoon de wielen eraf en dan past het altijd. Maar meestal hangt de fatbike aan een Thule drager, aan de achterklep. Het wiel steekt wat uit en officieel mag dat niet maar er is hier toch geen politie en de paar die ik tot nu toe zag zwaaiden vriendelijk terug dus no problem. Heb zo al heel wat duizenden km's gereden, ook in noord Finland en Noorwegen. Maar niet aan te raden in NL want was daar dit jaar en ik was nog geeneens weggereden of er liepen al twee agenten argwanend om m'n autootje: "Wat we aan het doen waren". We?? ik was alleen, maar okee. Ik deed alsof ik een dom zweeds blondje was en geen nederlands sprak, heb braaf de fatbike in de auto gelegd, de kano's mochten gelukkig op het dak blijven. Er moest in het nederlands nog grappen gemaakt maken over 32 jaar oude autootjes zonder europa-kentekenplaat (maar wel met een S-sticker), vette schijnwerpers die groter dan de auto zijn (wat een lol), zweedse troela's en dikke fietsen maar ik kon ze zogenaamd niet verstaan dus kon niks zeggen. Dat was nog het moeilijkst van alles, m'n mond houden!

Afbeelding

Past prima op een klein Golfje, steekt wat uit maar er kan natuurlijk altijd een wiel af.

Afbeelding


Afbeelding
Gaat ook met frametas en drager.
PieterJan51 schreef:Hoi Joppie. Waarom heb je geen dragers.?Dan kan je meer mee nemen. Hoe lang ben je, dan kan je bmi uitrekenen. Als je mijn meisje was mocht je niet weg, ik vindt het te veel gevaarlijk. 
Zijn er fietsendragers  voor de auto waar een fatbike op kan, weet jij dat Joppie.
Groet.
Ik vraag me steeds meer af of PieterJan51 gewoon met een big smile achter z'n PC een beetje loopt te narren... Ongelooflijk :shock: !

En het is Yopie, geen Joppie, da's een frietje :lol: .
ach, ik probeer maar aardig te blijven, is vast wel ergens goed voor. M'n opvliegende aard heeft het er soms wel moeilijk mee maarrrrrr nog een weekje en ik kan alle frustraties weg stampen, dansend op de pedalen de Kebnekaise omhoog! Yes!
Respect voor je zelfbeheersing én voor de komende fietsperiode;)!
Yopie,

Heel veel plezier en succes met je reis. Heb met enige trots naar de P&H Baidarka Explorer gekeken op het autodak. De Baidarka is 30 jaar mijn kano geweest. Wegen slijtage tussen de lendewervel de kano met enige weemoed vorig jaar verkocht. De kuip was op maat gemaakt en voorzien van 3 waterdichte compartimenten. Ik denk dat jij in de andere kano vaart.

Piet.
Die nummerplaat...geniaal....zo van....the number of the beast kan nieit...nou oke 888
PietV schreef:Yopie,

Heel veel plezier en succes met je reis. Heb met enige trots naar de P&H Baidarka Explorer gekeken op het autodak. De Baidarka is 30 jaar mijn kano geweest. Wegen slijtage tussen de lendewervel de kano met enige weemoed vorig jaar verkocht. De kuip was op maat gemaakt en voorzien van 3 waterdichte compartimenten. Ik denk dat jij in de andere kano vaart.

Piet.
Piet, dat kan toch niet! ik zit 3000km van je vandaan en dan ligt hier je oude kano?!
Ik ga gelijk een fotootje zoeken, even wachten!
Yep heb een plaatje gevonden. Tis een fijne kano, en inderdaad met drie waterdichte schotten, ook een kompas en een fijn zitje. En te groot voor mij, die rooie P&H Iona is inderdaad meer mijn maat maar ik zit daar met mijn lange benen toch minder lekker. Vooral in de winter met dikke schoenen/kleren is het erg krap.
Had hem van de lente uit NL opgehaald, gekregen van een vriend, om mooie vaartochten met m'n kanomaatje te maken, zoals misschien volgend jaar via het eiland Åland naar Finland. En als de nederlandse vriend hier op bezoek is gaan we natuurlijk ook het water op. :) Nu ligt hij in de schuur; droog, uit de zon/sneeuw en Piet, als je ooit heimwee hebt of toevallig in de buurt bent, je bent altijd welkom! Heb alleen geen passend zwemvestje voor je maar verder kun je er gewoon mee op stap (als de lendewervel het toestaat).
Zou leuk zijn als het je oude kano is, wel erg toevallig Piet!

Afbeelding
Yopie schreef: Ik ben je trouwens nog steeds wat foto's schuldig, zal ze vanavond eindelijk eens posten.
Hehe, eindelijk de beloofde plaatjes. Was begin juni, in Lappland, omgeving Stekenjokk. En het zijn weer een beetje veel foto's geworden, ben slecht in kiezen, sorry maar anders klik je ze maar snel weg. Maar jullie zijn over een paar dagen toch van m'n fatbike praatjes verlost, dus nog ff volhouden. :D

Afbeelding
Het is lente, de sneeuw die soms 7m hoog was is nu nog maar twee tot vier meter. Bij asfaltwegen is de ijsmuur wit en mooi strak, maar op gruswegen (foto hieronder) krijg je door de steentjes een bizar gevormde muur. Ik vind het kunst, en elke muur is weer anders gevormd.

Afbeelding

Het wegdek is ook elke keer anders: ijs, sneeuw, modder, water, kleine overstromingen. De zware pugs zwalkt heen en weer, ik trap, glij, glibber, duw en val. Het houdt nooit op. :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier vreet de sneeuwploeg zich als een gigantische worm door het landschap. Maar de pugs en ik hebben geen wegen nodig, we huppelen over kleine eilandjes met dor gras, klauteren over rotsblokken, zwoegen door diepe sneeuw en gaan veel sneller. 8)

Lentebloemetjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De steenmannetjes staan weer bloot en er groeien grijsbruine plekken in het witte landschap. Lente!

Afbeelding
Nog een teken van de lente. In de ochtend was de sneeuw bevroren want dit dier met zijn redelijk grote voeten en vrij grote stappen (het wiel past tussen de stappen) zakte niet weg. Maar nu, in de middag, zakt de pugs tot zijn velgen en ik tot mijn knieen weg dus de sneeuw smelt en verdwijnt. Hier word je blij en vrolijk van want de winter duurt hier errug lang.

Naast sneeuw, donderende watervallen, rendieren, elanden, sneeuwgorsen en de fjällripa* zijn er ook oude huisjes en houten kåtor van de Samen. (*wikipedia vertaalt deze vogel met de alpensneeuwhoen maar dat klopt volgens mij niet)

Afbeelding

Afbeelding

En eenvoudige witte houten kerkjes, simpel en mooi. Soms met een gekleurde deur; de kleuren geel, groen, blauw en rood zijn hier symbolische kleuren, ze staan voor de zon/maan, de natuur, het water en het vuur wat warmte geeft. De kleuren doen het vooral goed in de witte sneeuw, ik word er tenminste altijd warm van. :)
Afbeelding

Afbeelding
mooie fotos ypoie.. :P
Hoi.Mijn excuus dat ik je naam fout schreef Yopie en bedankt voor de mooie foto's. Goede reis en veel succes. Hoop dat je ons onderweg op de hoogte houd. 
Groet.
Hoi Yopie. wat neem jij mee, heb je een paklijst? Ik ben benieuwd. Bedankt.
yopie, we wachten op de volgende serie :D
ben je al onderweg Yopie?..heb je de eerste beren al van je afgeslagen? zitten er eigenlijk wel beren in dat park? :shock:
Bedankt voor de aanmoedigingen, zal m'n best doen en veel plaatjes schieten, paaaagina's vol. :) En als het lukt ga ik vanmiddag weg, maar mss wordt het ook wel morgenochtend, heb er iig veel zin in.
Wat lezen er trouwens veel dit topic, meer dan 60.000 keer! en dat over een vette bandenfiets, met al die topics over banden met de minste weerstand enzo. :D
nobbiomatic schreef:ben je al onderweg Yopie?..heb je de eerste beren al van je afgeslagen? zitten er eigenlijk wel beren in dat park? :shock:
Het zit stampvol hongerige beren die allemaal achter een boom naar bange fatbikertjes staan te loeren. O nee, daar zijn helemaal geen bomen. :D
Maar het gevaarlijkste in het zweedse berggebied is 't zeer plotselinge veranderlijke weer, daar staat het om bekend. Het ene moment zonnig/windstil en een half uur later sneeuwstorm. En ik ga niet alleen maar naar Sarek hoor, ik begin ergens bij Riksgränsen (hoog tegen de grens Norge en Finland), vaar/fiets via het Torneträskmeer Finland in, met een bocht terug en dan volg ik een beetje de Nordkalottleden, de Kungsleden en de GrönaBandet-route, het eindpunt wordt 't dorpje Hemavan. Nou ja, daar ligt een 800km lange asfaltweg die me terug naar Riksgränsen moet brengen want daar staat m'n trouwe autootje.
PieterJan51 schreef:Hoi Yopie. wat neem jij mee, heb je een paklijst? Ik ben benieuwd. Bedankt.
Zal er zo eentje posten, moet eerst nog ff nadenken wat ik allemaal bij me heb. :D
eeehmm....allemaal in 1 maand?
yep, no problem! :wink:
krijg toch het idee dat er ergens stiekum een motortje op die fatbike zit....met turbo...

finland vind ik nog het mooiste...was daar onderweg een keer heel vroeg...na twee uur rijden kwam de zon over de horizon...op dat moment stond ik net op een heuvel in een bocht. het licht van de zon viel over de heuvels..bomen en de meren waar ik naar stond te kijken....dat gaf een gevoel wat moeilijk in woorden te vatten is..