Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
België is inderdaad een heeeeel gevaarlijk land want er wonen Belgen!!!
Ik woon tegen de Belgische grens en mijn ervaring is wel dat Belgen beroerd autorijden maar daarnaast veel hoffelijker zijn in het verkeer. Helaas laat de infrastructuur, zeker op het fietsgebied, zwaar te wensen over.
Maar met een beetje geven en nemen is België al met al een fijn land om te fietsen.
Wat een grappige reacties lees ik hier. Als Belg zijnde, herken ik sommige dingen wel maar zie ik ze niet altijd als gevaarlijk. Opletten moet je overal en zeker als fietser. Mijn plaats op de rijbaan heb ik hier altijd, temeer ik drukke wegen wel vermijd. Er ligt zeer veel asfalt (of betonplaten) in België, en dus zeer veel alternatieve routes. Je moet eigenlijk op voorhand flink uitzoeken welke wegen je het beste neemt. En het slechtere wegdek voor lief nemen, want de natuur en het weinige verkeer op die 'sluiproutes' compenseren dit. Het ligt ook niet in mijn aard om mij te storen aan onbenulligheden zoals slechte markeringen, bewegwijzering of een ruw wegdek. Het maakt de uitdaging des te groter en ik zal er wel komen.
Als ik in NL ga fietsen ben ik juist erg op mijn hoede omwille van het (vaak overdreven) assertieve gedrag van weggebruikers. Ik kan dit het best omschrijven als haantjesgedrag. Veel nemen en weinig geven. En laat mij nu een bescheiden en rustig karakter hebben, het brengt soms ook wat frustratie en onbegrip in mij naar boven. Maar zo heeft iedereen wel z'n mening klaar.
laagvlieger schreef: Als ik in NL ga fietsen ben ik juist erg op mijn hoede omwille van het (vaak overdreven) assertieve gedrag van weggebruikers. Ik kan dit het best omschrijven als haantjesgedrag. Veel nemen en weinig geven. En laat mij nu een bescheiden en rustig karakter hebben, het brengt soms ook wat frustratie en onbegrip in mij naar boven. Maar zo heeft iedereen wel z'n mening klaar.
Jahaa, beste N/mede(r)landers, daar komt de aap uit de mouw... de naakte waarheid. En wij maar denken dat het hier allemaal zo perfect is, maar eigenlijk leven we in een klein asolandje :shock:
Afgelopen week was ik op zolder enkele dozen met oude foto's aan het uitzoeken. Daarbij trof ik een bijzonder stukje papier aan. Ik weet het nu weer: in februari 1994 had een krant waar ik werkte een interview afgenomen bij de Belgische consulaat in Groningen. Ik was als persfotograaf erbij aanwezig. Voordat wij weer weggingen vroeg de consul wat ik van België vond. "Nou, rijk aan cultuur ondanks de verschrikkelijke oorlogsschades in WO I en II en een heerlijk en fotogeniek land om mooie fietstochten te maken." Een ogenblikje zei de consul en hij verdween door de deur. Een minuutje later kwam hij terug en gaf me dit papiertje in mijn handen. Het is een bidprentje van Koning Boudewijn die nog geen half jaar ervoor is overleden. Het bevat drie pagina's met aan Boudewijn memorerende teksten, persoonlijk ondertekend door Fabiola. Een klein voorwerp, maar als ik dit nu bekijk, voel ik nog altijd diep getroffen.

Afbeelding
Gisteravond bekeek ik de teletekst van één en maakte er een foto van:

Afbeelding
Het nieuwsbericht is gebaseerd op een persbericht van het Agentschap Wegen en Verkeer van het Vlaamse Gewest. Deze informatie is bijzonder onbetrouwbaar. De 'inspectie' van de fietspaden is deels gebeurt vanuit een voorbijrijdende wagen of zelf vanachter een bureau en zegt dus niets over de werkelijke toestand van de fietspaden. Bovendien is er enkel gekeken naar schade aan het wegdek (putten, verzakkingen, ...) wat natuurlijk ook niets zegt. Een fietspad in kasseien kan dus uitstekend zijn volgens het Agentschap Wegen en Verkeer.

Het Agentschap Wegen en Verkeer (dat instaat voor het beheer van de Vlaamse Gewestwegen (te vergelijken met de Nederlandse provinciale wegen) is een bijzonder onbetrouwbare informatiebron en zij slagen er nog steeds in om heel slecht rekening te houden met comfort en veiligheid voor fietsers omdat ze autodoorstroming het allerbelangrijkste vinden en de ingenieurs die de wegen moeten ontwerpen en laten onderhouden geen flauw idee hebben wat kwalitatieve fietsinfrastructuur is.

Wil men betrouwbare informatie over de kwaliteit van de Vlaamse Fietspaden, dan kan men beter kijken naar de Fietsbarometer: http://www.provincieantwerpen.be/aanbod ... meter.html
of naar de eerder gevonden resultaten met de 'meetfiets': http://www.fietsersbond.be/meetfiets

Daaruit blijkt dat de werkelijkheid heel wat minder rooskleurig is en dat nog niet de helft van de fietspaden goed zijn.
Bericht verwijderd.
Revanho schreef:Daaruit blijkt dat de werkelijkheid heel wat minder rooskleurig is en dat nog niet de helft van de fietspaden goed zijn.
Sterker nog: het gevaarlijkste fietspad is het fietspad dat er niet is op de plek waar het wel had moeten zijn. Langs veel superdrukke wegen lopen namelijk nog helemaal geen fietspaden. Hier een uitermate veel voorkomend voorbeeld. Als je over deze weg op een druilerige donkere novemberochtend naar je werk wilt fietsen val je in de categorie kansloos.
Afbeelding
@León, zie ik het goed? Staat daar een bord max 70 km, maar wordt daar ook max 70 km gereden?
bert sitters schreef:@León, zie ik het goed? Staat daar een bord max 70 km, maar wordt daar ook max 70 km gereden?
* Dáár staat een bord 70, maar hier is het waarschijnlijk 90.
* Ook 70 is hier erg hard als er fietsers zijn.
* Of er 70 gereden wordt? Diplomatiek: er zal af en toe wel eewns iets harder gereden worden.
Vandaag heb ik een leuke fietstocht gemaakt in en rondom Zutendaal (B), hier vlakbij. Gelukkig ben ik op het asfalt gebleven want nu lees ik dit bericht:

"In de bossen van Zutendaal, in de omgeving van de Roelerweg en de Stevoortseweg, zijn deze namiddag vier kinderen gewond geraakt tijdens een fietstochtje.
De kinderen fietsten er door plassen waar blijkbaar een zwaar chemisch product was in geloosd. Vier van hen liepen brandwonden op aan de benen, het zou gaan om eerste- en tweedegraadsbrandwonden, twee andere kinderen en de begeleider raakten bij wonder niet gewond. ... Over de toestand van de getroffen kinderen is nog niet veel geweten. Ze werden eerst naar het ziekenhuis gebracht, maar werden gevraagd zich morgen naar een brandwondencentrum te begeven voor verdere, gespecialiseerde zorg. Momenteel bevinden ze zich terug op een camping in de buurt waar ze verbleven. "

Met foto van de plas: (dus als je nog eens gaat MTB-en....)
Afbeelding
Hier hebben wij samen gefiets. De weg van Goirle naar Poppel en je komt ook nog fietsers tegen. :lol:
Als Belgie hun wegen aanleggen en onderhouden volgens onze norm zitten ze dik in een crisis. :lol:
Ben in juni door een Duitse herder gebeten in linker boven bil. Gedaan met fietsen. Was honden reeds voorbij gereden maar eentje keerde op zijn stappen terug en viel langs achter aan. Twee diepe scheurwonden en een flinke kneuzing. Plaats van voorval: Dordogne, Frankrijk.
Je kan overal pech hebben.

Philmar
WimB schreef:Hier hebben wij samen gefiets. De weg van Goirle naar Poppel en je komt ook nog fietsers tegen. :lol:
Als Belgie hun wegen aanleggen en onderhouden volgens onze norm zitten ze dik in een crisis. :lol:
Dat is naar Belgische normen nog best goed.

Op Belgische gewestwegen is het volgende helemaal niet uitzonderlijk: https://www.google.nl/maps/place/Heist- ... 86!6m1!1e1

En denk daarbij aan heel veel en erg snel rijdend autoverkeer.

Renaat
...of gewoon dit (let op het snelheidsbord rechts...waar weinigen zich overigens aan houden).

:shock:
toch beter dan dit
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... SFHsuNdYjA

persoonlijk probeer ik in belgie RaVel routen te gebruiken, of klimroutes in Ardennen zijn toch goed te doen.
Niet de expresswegen vergeten he? Hier kom ik regelmatig:
https://goo.gl/maps/PKX2V
Je mag er 120 km/u.

Ook de noordhelling van de Halembaye is berucht. Een bochtige helling, Waalse chauffeurs en je kunt geen kant op. Hier is wielrenner Laurens ten Dam laatst aangereden. https://goo.gl/maps/148FX
De wegkanten zijn er inmiddels zo slecht dat het nauwelijks mogelijk is om rechts te houden. Het is dus de auto's de weg blokkeren, door gatenen kuilen bonken of op de rem en naast de weg wachten.
http://www.wielerupdate.nl/wielernieuws ... en-aanslag
Westvaartdijk in Grimbergen is ook een leuke. Veel industrie (afval), volledig kapotgereden baantje, veel snelheidsduivels. Enkele doden reeds.
Wie fietst daar dan ook helemaal langs de kantbelijning!?
Hier fiets je als je slim bent ook gewoon midden op de rijstrook. Zo niet, dan komt 1 van de vele tegemoetkomende bussen je gewoon inhalend met 80-100 km/u tegemoet op je 'eigen' rijstrook, om je vervolgens op een halve meter na te missen. (1 van de honderden maatschappijen reed iets verderop met een frequentie van 10x per uur...)

(Maar het fietsen in een dergelijke woestijn is wel machtig mooi.)

Nee, zo slecht is België nog niet.
Robertjan schreef:Wie fietst daar dan ook helemaal langs de kantbelijning!? ...
Nee, zo slecht is België nog niet.
Da's juist. Maar blijkbaar heb je daar op die plaats in Peru nog veel uitwijkmogelijkheden en een brede schouder. Hoewel ik sowieso niet gek ben van aanstormend busverkeer in tegengestelde richting.

Uitwijken kan je niet overal. Hier (in de Ardennen...terug in Belgie) nog een linkje (het wordt hier een Google Streetviewkermis, I like! :D )
Op deze plaats ging ik op mijn snuit toen ik mijn eerste 10 km van de Groene Weg naar de Middellandse Zee had gefietst (wel ik was eigenlijk op weg naar de Groene Weg). Ik hoorde snel aankomend gebulder achter me (sneller en luider dan normaal) en besliste toch maar even opzij te gaan...maar de combinatie van goot en rotswand stak daar een stokje voor :-) Alles is goed afgelopen hoor; zelfs geen schrammetje. En de rest van de tocht was schitterend.