Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsgereedschap bij de Aldi. - Forum Wereldfietser

Fietsgereedschap bij de Aldi.

Had het idd ook al voorbij zien komen.
Iemand ervaring met deze reparatieset?
Dit zijn de standaard reparatie/onderhoudssetjes die onder verschillende merknamen worden verkocht. Er zitten handige dingen bij zoals een best fijne kettingpons, een kettingzweep, cranktrekker en sleutels om zowel cassettes, cartridge- als externe lagers (ja EXTERNE LAGERS) mee de (de)monteren. Ook de inbusset die erbij zit gebruik ik al jaren tot volle tevredenheid. De pedaalsleutel is wel een beetje pisbakkenstaal.

Mijn setje komt bij Rose vandaan, kostte net zoiets.
Die komt jaarlijks in de aanbieding. De mijne zal ik al minstens vijf jaar gebruiken. De kwaliteit is heel behoorlijk en zowat alle sleutels zijn al van pas gekomen.
Er is natuurlijk beter materiaal, maar dan betaal je vaak voor één sleutel zowat de prijs van deze complete set.
Als je Googelt op "fietsgereedschap aldi" kom je de meest vreemde meningen tegen. Van "kan niets zijn" tot "prima". De waaier aan meningen is zo breed, dat ik denk dat het wel goed moet zijn, omdat de mensen die zeggen dat het niks kan zijn, het setje niet hebben. Over de pedaalseutel las ik ook eens dat hij zo goed is, dat de bankschroef het begaf maar de pedaalseutel heel bleef. De kettingpons varieerde van onbruikbaar tot goed. Schiet mij maar lek. Ook werd er geroepen dat alleen Park gereedschap wat kan zijn.
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=1442 een discussie waar de meningen alleen kanten op fladderen. De echte eigenaren zijn best tevreden.
als je niet de hele dag sleutelt, en niet veel geld uit wil geven, dan is dit een ideale aankoop. met sommige delen is het was haspelen, maar och..het is hobbie
Ik wilde zelf nog wat meer lezen over dit setje gereedschap, op een mountainbike forum kom ik dit proza tegen.... :shock: :shock: :shock: :D het gaat over de Aldi.

Gisteravond toch nog een gereedschapset, shirtje en broek kunnen scoren. Er was geen enkele broek of jack meer over, op een vrouwenbroek na en een mannenbroek in maat 52, welke allebei uit de verpakking gerukt waren. Broek, cardboard en plastic omhulsel bij elkaar gepropt en hoppa, Japie heeft een broek. Het shirtje heb ik in maat 50 genomen, nadat iemand mij meedeelde dat ze klein uitvielen. Hij zit me precies goed. De broek zit echter ontzettend strak, vooral rond mijn kruis. Ik heb niet zoveel ervaring met lycra-kleding, maar dit ding duwt mijn ballen terug in hun verpakking en houdt pielemans in een wurg-greep bij iedere beweging. Hij is maat 52, welke mijn jeans ook zijn.  Wat vinden jullie; kwestie van wennen, of terugbrengen?
CapoJan schreef:De mijne zal ik al minstens vijf jaar gebruiken.
De clou zit hem er met dit setje vast in wat 'vijf jaar gebruiken' betekent. Als je in die vijf jaar twintig fietsen helemaal opknapt kun je denk ik beter duurder gereedschap kopen. Als je maar één fiets te onderhouden hebt is het zo slecht nog niet.
De echte kunst is volgens mij om van de dingen in dit setje die wél echt slecht zijn dit te onderkennen en voordat je schade aan jezelf of je fiets berokkent dit ding wel te mieteren.
Ave Gone schreef:
CapoJan schreef:De mijne zal ik al minstens vijf jaar gebruiken.
De clou zit hem er met dit setje vast in wat 'vijf jaar gebruiken' betekent.
Wel, om het wat te duiden: alle fietsen in huis onderhoud ik zelf. Dat betekent mijn vier fietsen (inclusief velomobiel), de fietsen van de kinderen en occasioneel nog eens een andere. Dat houdt de basiszaken in, zoals kettingen reinigen en smeren, maar ook vervangen van de hele aandrijflijn, cassettes eraf halen, kettingen inkorten, fiets demonteren en opnieuw monteren, ... Daarvoor gebruik ik vaak materiaal uit die Aldi-set. Het meeste werkt prima. Er is nog niets gesneuveld, nog geen steeksleutel die niet meer past. Wel is het zo dat de kettingpons een stift bevat die er wel eens uit durft te vallen of dat een handgreep waar een stukje over schuift (om o.a. de dop voor het verwijderen en vastzetten van de moer van een cassette) soms in twee delen uiteenvalt. Er zitten, naar mijn mening, geen echt slechte dingen in. Wel dingen die beter kunnen, maar daardoor worden ze niet onbruikbaar.
Anders gesteld: voor wie enkel het beste goed genoeg is, zal dit niet voldoen, maar zo iemand zal toch niet bij Aldi kopen. Voor de meeste andere sleutelaars is het prima materiaal en al helemaal aan die prijs.
Bij mij zat er een bizar slecht kruiskopschroevendraaiertje in, de pedaalsleutel begon bramen te vertonen bij iets lomper gebruik dan normaal (wel noodzakelijk), een van de kingsize bandenlichters brak doormidden... maar tegelijkertijd allemaal stukken gereedschap waar ik de set niet voor had gekocht.

Die pedaalsleutel is vervangen door een betere, los gekocht, en ik vul de set door de tijd heen aan met spul wat ik vaker gebruik en dus van betere kwaliteit wil.

Zeker 75% is nog prima bruikbaar!
Hermannetje schreef:... en houdt pielemans in een wurg-greep bij iedere beweging. Hij is maat 52...
Dat is een flinke!
Het setje is in mijn bezit, gedetailleerde foto's volgen nog. Ik kan me nu al voorstellen dat chroom vanadium sleutels beter zullen bevallen dan deze soms uit plaatstraal gestanste sleutels. Maar...alle waar naar zijn geld, en dit setje zal beslist niet onbruikbaar zijn. Ik zal alles tot in detail fotograferen.
Voor sporadisch een klusje, zou ik zo'n setje zó aanschaffen. Ik sleutel wat meer aan fietsen en ben ook een beetje gereedschapsfetisjist, dus ik heb voor mezelf Park Tool gereedschap. eerlijk is eerlijk: mooi spul, maar daar betaal je dan ook zeker wel de hoofdprijs voor.

Bij m'n ouders heb ik ook twee fietsen staan, en daar heb ik een jaar of twee geleden een setje van Procraft bij geparkeerd. Dat valt zo ongeveer tussen Park Tool en de Aldi in, qua prijsklasse.
http://www.mijnalbum.nl/Album=CEG33QKL

Al het gereedschap gefotografeerd.
Ik hoop dat je beter kunt sleutelen dan fotograferen :wink: !
Dat gaat me inderdaad behoorlijk af.
Maar goed, zijn mijn foto's dermate slecht dat jij informatie mist?
Travelmaster schreef:Ik hoop dat je beter kunt sleutelen dan fotograferen :wink: !
Ik vind het een mooie illustratie van het feit dat voor de een de eisen hoger liggen dan voor de ander. Dat geldt voor foto's, maar ook voor gereedschap, niet noodzakelijk tegelijkertijd.
Hermannetje schreef:Dat gaat me inderdaad behoorlijk af.
Maar goed, zijn mijn foto's dermate slecht dat jij informatie mist?
Nou, ik kan inderdaad niet bij alle foto's goed zien wat het is. Foto's zijn verstrooid door de flits en/of onscherp. Je probeert hier met alle goede bedoelingen duidelijk te laten zien wat er nou precies in dat setje zit (waarvoor dank, begrijp me niet verkeerd), maar bijvoorbeeld buiten bij daglicht zonder flits had wellicht duidelijker foto's opgeleverd. Ik herken het wel, maar dat is omdat ik weet wat er in een vergelijkbaar setje zit.

Meer inhoudelijk: volgens mij zie ik gereedschap dat bedoeld is om lagers/lagercups los te maken (een-na-laatste foto) - maar op moderne fietsen zie je dat systeem niet zo veel meer. Ik denk dat je daar dus minder aan hebt. Maar het kan zijn dat het ander gereedschap is, dat is me dus niet duidelijk.
Ave Gone schreef:
Travelmaster schreef:Ik hoop dat je beter kunt sleutelen dan fotograferen :wink: !
Ik vind het een mooie illustratie van het feit dat voor de een de eisen hoger liggen dan voor de ander. Dat geldt voor foto's, maar ook voor gereedschap, niet noodzakelijk tegelijkertijd.

Eh ja, ongetwijfeld.