Edit:
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Corrie had 2 jaar terug hetzelfde probleem met de LX-lagers op haar Snel Sahara. Na 15 000 km kwam er speling in (gelukkig 2 dagen voor het eind van de vakantie, anders hadden we in de Pyreneeën een fietsenmaker moeten zoeken). Op aanraden van onze dealer zijn die LX-lagers toen vervangen door lagers van Sram (helaas wel weer van het buitenboordtype), die beter moeten zijn. Chris King (ook buitenboord) zou nog beter zijn, maar die zijn nog veel duurder. Ik hoop voor Marjan dat XT-lagers echt beter zijn dan haar oude lagers: XT is nl. wel duurder en vaak lichter, maar niet altijd beter.Marjan schreef:Update: De as en lagers zijn vervangen, het blijkt dat de fiets is afgemonteerd met Deore, ( om prijs aantrekkelijk te houden? ) ( ik heb wel van begin af aan een XT groep er op zitten, dat was eigen keuze destijds)
Nu hebben we een XT as en lagers erop, een nog betere zou zijn een Chris King maar ik ga nu toch de XT proberen.
Zolang fietsconsumentenorganisaties als de Consumentenbond, de anwb en de Fietsersbond het kennelijk niks uitmaakt of er bakken met geld wordt uitgegeven aan baggeronderdelen die regelmatig ook onveilig zijn omdat deze organisaties zich liever druk maken om de nieuwste fiets-app voor op je mobieltje dan zie ik nog geen licht aan de horizon.keesswart schreef:Misschien kunnen we Shimano er nog eens van overtuigen dat een vierkante as zo slecht niet is. De praktijk leert ons namelijk dat je lagers dan langer mee gaan.[/i]
Grappig, Santos wil dat Shimano zijn verdienmodel aanpast, maar is kennelijk niet bereid zelf water bij de wijn te doen.keesswart schreef:Misschien kunnen we Shimano er nog eens van overtuigen dat een vierkante as zo slecht niet is. De praktijk leert ons namelijk dat je lagers dan langer mee gaan.
Fabrikanten en dealers zijn daar in de praktijk niet niet zo duidelijk over. En zoals eerder in dit forum is aangegeven, hangt de slijtagesnelheid ook erg af van rijgedrag, weersomstandigheden en het soort wegen waarop gefietst wordt. Aan kettingen en tandwielen kun je goed zien wanneer ze vervangen moeten worden. Banden gedragen zich minder voorspelbaar, maar daar kun je een reserveset van meenemen; dit zijn ook klussen die ik zelf altijd doe. Omspaken van wielen en vervangen van trapassen laat ik liever door een ervaren vakman/vrouw doen, buiten het fietsseizoen, wanneer ik de fiets wel even kan missen en de dealer er ook tijd voor heeft. Dus wil ik weten na hoeveel kilometer het tijd voor zo'n grote beurt is.Alien schreef:Als je buitenboordlagers als een slijtageonderdeel beschouwt (wat het tegenwoordig ook is), vind ik vijftienduizend kilometer helemaal niet zo'n beroerde score. Lijkt me eerder een kwestie van verwachtingsmanagement.
Helemaal zonder kennis van zaken was ik in 2008 niet, maar ik wist toen nog niet dat de trapas op Corries Snel veel minder lang mee zou gaan dan die op mijn Santos. (Als die buitenboordlagers op mijn fiets hadden gezeten, zouden ze het al in 2011 hebben begeven, toen we in IJsland aan het fietsen waren!) Het was fijn geweest als we daar op waren gewezen. Nu liet de dealer ons in de waan dat alle fietsen in zijn mooie winkel heel erg goed waren en dat de eerste 20 000 km alleen banden, ketting en tandwielen af en toe vervangen zouden moeten worden._Peter_ schreef:Aangezien de meeste fietsen gekocht worden (ook de santos en koga's) door mensen zonder kennis van zaken en voor wie alleen het nieuwste van het nieuwste goed genoeg is wordt er dus meer "rommel" verkocht dan nodig is. Gelukkig kun je bij Santos en andere fabrikanten ook zelf kiezen wat je wel en niet op je fiets wilt hebben.
Dan schort het dus inderdaad aan het verwachtingsmanagement. Zelfde geldt overigens voor kettingen en cassettes. (En accu's voor E-bikes, maar daarmee dwalen we wel erg ver af.)keesswart schreef:Fabrikanten en dealers zijn daar in de praktijk niet niet zo duidelijk over.Alien schreef:Lijkt me eerder een kwestie van verwachtingsmanagement.
Een beter verwachtingsmanagement kan frustraties verminderen, maar blijft toch een vorm van capituleren voor de manipulatie van een dominante onderdelenfabrikant (Shimano), die meer kan verdienen aan buitenboordlagers dan aan vierkante assen.Alien schreef:Dan schort het dus inderdaad aan het verwachtingsmanagement. Zelfde geldt overigens voor kettingen en cassettes. (En accu's voor E-bikes, maar daarmee dwalen we wel erg ver af.)
Shimano maakt het dus onaantrekkelijk om onderdelen uit verschillende groepen te mixen of te combineren met betere onderdelen van een ander merk. Uit een betrouwbare bron heb ik gehoord dat fietsenbouwers dan toch maar complete groepen bestellen bij Shimano, al hebben ze maar een deel daarvan nodig. Wat ze niet kunnen gebruiken, verkopen ze voor weinig geld door aan webwinkels, die daar dan weer mee kunnen stunten.Hobbybouwer schreef:Klopt 9 speed crackdstellen werken ook op 10 speed cassettes, ook al wordt het er niet voor gemaakt, ik hou de hele drivetrain op 9 speed, het enige probleem is dat dan alle onderdelen los besteld moeten worden, want complete Deore 9 speed groepen (zonder of met cranckstel) zijn niet meer te krijgen. Losse onderdelen zijn duurder dan complete groepen maar ik ben al bezig met verschillende leveranciers waardoor het evengoed voor 1395 Euro kan. Remmen en derailleurs komen dan uit de nieuwe Alivio groep maar het vierkant crancstel blijft gehandhaafd
Ik heb ook niet anders beweerd. Het is echter aan de fabrikanten (en de consumenten) om daar verandering in te brengen.keesswart schreef:[...] maar blijft toch een vorm van capituleren voor de manipulatie van een dominante onderdelenfabrikant (Shimano), die meer kan verdienen aan buitenboordlagers dan aan vierkante assen.
De meest fabrikanten (dwz de fabrikanten die van de onderdelen hele fietsen maken) varen wel bij het beleid van shimano. Het zijn dus de consumenten die het moeten doen, in de vorm van een consumentenorganisatie.Alien schreef:Ik heb ook niet anders beweerd. Het is echter aan de fabrikanten (en de consumenten) om daar verandering in te brengen.keesswart schreef:[...] maar blijft toch een vorm van capituleren voor de manipulatie van een dominante onderdelenfabrikant (Shimano), die meer kan verdienen aan buitenboordlagers dan aan vierkante assen.
Klopt wat je zegt, maar niet iedere Santos kopende consument is zo kritisch en goed ingelezen als een aantal forumleden hier. Vanuit commercieel oogpunt dus geen verkeerde keuze. Van een merk als Santos had ik wel meer verwacht.Alien schreef:Lijkt me eerder dat consumenten moeten vragen om produkten die geschikt zijn voor het beoogde gebruik. En dat detailhandelaren die vervolgens moeten leveren. In het geval van vakantiefietsen zouden dat bijvoorbeeld vierkante trapassen en bijbehorende cranks kunnen zijn.
Ik zou niet één-twee-drie weten wat een consumentenorganisatie in deze zou moeten betekenen.
Berger schreef:Misschien tijd voor een onafhankelijk "WERELDFIETSER APPROVED" keurmerk?
Nee, want ik vind het zelf ook een bijzonder slecht idee.Alien schreef:Lijkt mij een bijzonder slecht idee, maar ik ben ook geen lid van de vereniging. Stel het eens voor bij de ledenvergadering, zou ik zeggen.Berger schreef:Misschien tijd voor een onafhankelijk "WERELDFIETSER APPROVED" keurmerk?
Bij een volgende keer kun je vragen om de Bottom bracket van je frame te vlakken. Dan weet je zeker dat de lagers en as in elkaars verlengde worden gemonteerd. Daardoor ontstaan de meeste problemen met lagers van assen.Marjan schreef:Update:
Ik zat er trouwens 1000 naast, ik zit op bijna 49000
Bij 100.000 ga ik nadenken over nieuwe fiets.
De as en lagers zijn vervangen, het blijkt dat de fiets is afgemonteerd met Deore, ( om prijs aantrekkelijk te houden? ) ( ik heb wel van begin af aan een XT groep er op zitten, dat was eigen keuze destijds)
Nu hebben we een XT as en lagers erop, een nog betere zou zijn een Chris King maar ik ga nu toch de XT proberen.
Een vierkante As ga ik doen bij ooit een nieuwe aankoop fiets omdat anders nu hele cranckstel vervangen had moeten worden.
Fijne bijkomstigheid, ik hoefde de montagekosten niet te betalen.
Kijken hoeveel km ik er mee kan maken.