Additionally, paste this code immediately after the opening tag: efficency Pinion P1.18 - Forum Wereldfietser

efficency Pinion P1.18

wat denken jullie van?
http://fahrradzukunft.de/20/wirkungsgra ... ltungen-3/

voor mij Pinion is een "broken dream", of is rohloff "too good to be true" bij deze raport

1. rohloff speedhub stapjes zijn te groot voor vlakke Hollandse polder
2. Shimano Alfine/nexus - heeft hetzelfde probleem + is niet geschikt voor een Vakantifeiets.
Ik vind de begeileidende tekst bjizonder helder en deskundig gefomuleerd. De metingen en de toelichting laten zien wat de verschillende aandrijfvormen zijn, waarom dat is en ook en vooral dat er in de mechanica geen wonderen bestaan.

Dat de stappen van de Rohloffnaaf niet bedoeld zijn voor polderfietsers was al bekend toen dhr. Rohloff de naaf ontwierp. Get over it!
Fijn dat Fahrradzukunft zulke gegevens aanlevert. Die lekkages van de Rohloff leveren kennelijk ook iets op: een hogere efficiëntie.
Wellicht krijgen we nog een revisie van de Pinion om wat aan hun efficiëntie te verbeteren.
Desalnietemin is er nu meer duidelijkheid over de keus die je hebt: met de Pinion lever je dus niet alleen een hoop extra geld in voor een breder bereik.
Verfrissend vond ik wel om te zien hoe makkelijk de Pinion bij ligfietsen toegepast kan worden.
Heel interessant! Misschien de piniondroom inderdaad even uitstellen :-)
Wat me verwondert is dat de 8ste van Rohloff efficienter is dan zijn 11de (de direct drive). Het verschil zit mogelijk binnen de meetfout?
Bedankt voor de feedback.
helemaal eens dat Andreas van fahradzukunt maakt uitstekende test werk gecombineerd met uitstekende technische uitleg.

Personlijk ben ik niet gescharmeerd door de werk van Dhr Rohlhof.

Voor MIJ steeds indrukwekend de werkd van monseur Lucien Juy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lucien_Juy
https://nl.wikipedia.org/wiki/Derailleur

Toen hij ontwikkelde de derauler hij wiste niet dat deruleur blijf het benchmark in fietswereld sinds 1928. Het was en is nog de top-benchmark in wielrennen, MTB, ligfietsen, reis, vakantie en waarschijnlijk alle toekomstige fietsen.
Aniphys schreef:Het verschil zit mogelijk binnen de meetfout?
Tsja, het gaat hier om procenten. Hou er ook rekening mee dat het geleverde wattage best hoog ligt. 200 watt is voor een fit persoon van een kilo of 75 37 kmpu op een standaard racefiets. Als je dat een uurtje kan draaien kan je heel aardig mee met de B amateurs (je zal bij de c-tjes bij de club top zitten) en ben je als dame absoluut een van de beteren.

Het zijn zeker geen onmogelijke getallen (zeker niet voor een forens), maar het gros zal dit echt niet halen. En een vakantiefietser zal volgens mij ook niet met dat soort prestaties rondrijden.

Sowieso is je wattage niet constant (verkeer e.d.), dus het werkelijke verschil op je reistijd zal zeker kleiner zijn. Dit is dus voor het doorsnee doel van een Rohloff of Pinion naaf niet helemaal een representatieve test.

Ik denk dat 150 watt echt al een heel flinke inspanning is voor een vakantiefietser (op een racefiets rij je dan iets harder dan 30 continue).
loknor schreef:Tsja, het gaat hier om procenten. Hou er ook rekening mee dat het geleverde wattage best hoog ligt. 200 watt ..
Daarom heeft de Duitser dan ook alle metingen ook bij 50 W gedaan zoals je in de plaatjes kunt zien. 50W is het vermogen van een doordnormale fietser bij 15 km/u, bij horizontaal wegdek en windstil weer. Samen met de meetreeksen voor 200 W geeft dat een uitstekende begrenzing van de variabele [img]vermogen[/img].
Ave Gone schreef:
loknor schreef:Daarom heeft de Duitser dan ook alle metingen ook bij 50 W gedaan zoals je in de plaatjes kunt zien.
Ja, ik heb veel te snel gescant. Excuses, dat was echt heel kort door de bocht.

Maar dat maakt een deel van de test flauwekul. In de 18e versnelling met 60 omwentelingen en toch maar 50 watt leveren? Dat is dus bergaf... dat kan me toch echt niet meer boeien.

De kleine versnellingen zal je zowel met weinig (rustig aan) en veel vermogen (klauteren) gebruiken. Dat gaat ook nog wel op met de midden range. Maar de hogere versnellingen is toch echt krachtpatserij.

De auteur geeft ook al aan dat er issues zijn met de 50 watt test grote issues zijn met de stellage. Ik wil niet zeggen dat de conclusie slecht is, maar die 50 watt meting heb ik wel wat vraagtekens bij.

De beste methode is eigenlijk de Chung methode: Zet een renner die echt goed zijn houding kan aanhouden op een wielerbaan met een vermogensmeter en ga meten en middelen (deze methode is misschien nog beter dan een windtunnel test!). Maar ja, waar vind je een goede renner, een wielerbaan en de benodigde apparatuur... dat gaat aardig in de papieren lopen.
loknor schreef:Maar dat maakt een deel van de test flauwekul. In de 18e versnelling met 60 omwentelingen en toch maar 50 watt leveren? Dat is dus bergaf... dat kan me toch echt niet meer boeien.
Ik denk dat je een denkfout maakt. Als je bij 60 rpm een lichte kracht aan de pedalen levert, lever je zo'n 50W, dat is geheel onafhankelijk van het verzet en de snelheid.

De twee gemeten vermogens, 50 en 200 W geven altijd een goede kadering omdat het de door de fietser aan de pedalen te leveren vermogens zijn. Zowel bij 5 als bij 50 km/u is 50W weinig en 200W best veel.

De gemeten percentages geven aan welk deel van de vermogens verloren gaan voordat de energie die aan de pedalen is geleverd aan de achteras beschikbaar komt.
Ave Gone schreef:Ik denk dat je een denkfout maakt.
Zonder twijfel (geen sarcasme, wel zelfspot^^)!
Als je bij 60 rpm een lichte kracht aan de pedalen levert, lever je zo'n 50W, dat is geheel onafhankelijk van het verzet en de snelheid.
Volgens mij leg je het niet goed uit, want dit kan gewoon niet waar zijn.

Snelheid is gewoonweg bepalend voor het gevraagde wattage en dat betekent ook dat een zwaarder verzet (met gelijkblijvend toerental) ook meer watts vraagt.

Dit wordt ook wel duidelijk als de auteur toegeeft dat er op 50 watt grote issues optreden omdat de weerstand te groot wordt en 50 watt niet meer afdoende is. Uiteraard is dat volkomen logisch omdat zelfs als je het wiel optilt de lucht weerstand heel snel toeneemt (spaken!)

Ik zal ongetwijfeld een denkfout maken, maar je kan wattage en overbrenging niet los zien.
loknor schreef:
Ave Gone schreef:Ik denk dat je een denkfout maakt.
Zonder twijfel (geen sarcasme, wel zelfspot^^)!
Als je bij 60 rpm een lichte kracht aan de pedalen levert, lever je zo'n 50W, dat is geheel onafhankelijk van het verzet en de snelheid.
Volgens mij leg je het niet goed uit, want dit kan gewoon niet waar zijn.

Snelheid is gewoonweg bepalend voor het gevraagde wattage en dat betekent ook dat een zwaarder verzet (met gelijkblijvend toerental) ook meer watts vraagt.
Dan moeten we discussie hier maar bij laten.
Ave Gone schreef:Dan moeten we discussie hier maar bij laten.
Inderdaad. Deze theoretische discussie zet niet bepaald aan tot het maken van mooie fietsvakanties :?