Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ethanol vormt met water een azeotroop, daardoor kan bij bij gewone destillatie maximaal een percentage van 96% bereikt worden.ErikB81 schreef:Bij de Albert Heijn heb je ook bio-ethanol, die een stuk geconcentreerder (en duurder) is dan de blauwe spiritus.
De fles zegt 95%, dus toch een stukje geconcentreerder dan de blauwe spiritus van 85%. Het brandt te snel in mijn spiritusbrander, maar lijkt me juist wel goed om je brander voor te verwarmen. En veel goedkoper dan 96% Ketonatus.Peter_K schreef:Ethanol vormt met water een azeotroop, daardoor kan bij bij gewone destillatie maximaal een percentage van 96% bereikt worden.ErikB81 schreef:Bij de Albert Heijn heb je ook bio-ethanol, die een stuk geconcentreerder (en duurder) is dan de blauwe spiritus.
Door er benzeen bij te doen kan 100% alcohol verkregen worden, maar dat lijkt mij niet erg biologisch.
10% is best veel, dat had ik niet verwacht. En aangezien die 10% uit water bestaat scheelt het dus 2x: ten eerste helpt die 10% mee met branden, en ten tweede hoeft het niet met de energie geleverd door de overgebleven 85% verdampt te worden. Vreemd dat iets dat brandspiritus toch nog zoveel uit zoveel extra water bestaat. Nou, de keuze lijkt me dan vrij eenvoudig.ErikB81 schreef:De fles zegt 95%, dus toch een stukje geconcentreerder dan de blauwe spiritus van 85%. Het brandt te snel in mijn spiritusbrander, maar lijkt me juist wel goed om je brander voor te verwarmen.