Hallo fietsfans,
Tijdens de laatste nieuwjaarsbijeenkomst van de wereldfietser was er een hele mooie dia-lezing van een stel dat door India heeft gefietst. (sorry, ik ben de naam vergeten) Toen ik hem hoorde vertellen dat de fietsen tijdens vervoer met de trein niet op slot mochten klonk er nogal wat geroezemoes door de zaal en ik vroeg me af hoe anderen hier mee omgaan.
Ik heb 4 jaar geleden een tocht gemaakt door Vietnam en nadat we van de noordelijke bergroute terug in Hanoi waren besloten we om een gedeelte met de trein te reizen. Voorwaarde van de VS (Vietnamese spoorwegen) was dat we de fietsen vooruit zouden sturen omdat de passagiers-treinen geen tijd hebben om op alle plaatsen lang te stoppen.
Bijkomende voorwaarde was dat de fiets niet op slot mocht om het dienstdoende personeel een hoop gesjouw te besparen. We moesten de fietsen afgeven bij een depot en dan maar hopen dat we ze op de plaats van bestemming weer ongeschonden in ontvangst konden nemen. We hadden reserve-sleutels bij ons dus voor het geval een grappige VS beambte de sleutels weg zou halen zou dat zo dus geen probleem geweest zijn. Kortom alles is goed gegaan, prachtig land, prachtige reis gemaakt maar wie heeft tips voor de volgende keer dat ik (en jullie) met zoiets geconfronteerd worden. Is het dan misschien beter om alleen een hangslot mee te nemen zodat men je fiets niet op slot kan zetten of moet je eisen dat ie op slot gaat?
Gr. Peter
Tijdens de laatste nieuwjaarsbijeenkomst van de wereldfietser was er een hele mooie dia-lezing van een stel dat door India heeft gefietst. (sorry, ik ben de naam vergeten) Toen ik hem hoorde vertellen dat de fietsen tijdens vervoer met de trein niet op slot mochten klonk er nogal wat geroezemoes door de zaal en ik vroeg me af hoe anderen hier mee omgaan.
Ik heb 4 jaar geleden een tocht gemaakt door Vietnam en nadat we van de noordelijke bergroute terug in Hanoi waren besloten we om een gedeelte met de trein te reizen. Voorwaarde van de VS (Vietnamese spoorwegen) was dat we de fietsen vooruit zouden sturen omdat de passagiers-treinen geen tijd hebben om op alle plaatsen lang te stoppen.
Bijkomende voorwaarde was dat de fiets niet op slot mocht om het dienstdoende personeel een hoop gesjouw te besparen. We moesten de fietsen afgeven bij een depot en dan maar hopen dat we ze op de plaats van bestemming weer ongeschonden in ontvangst konden nemen. We hadden reserve-sleutels bij ons dus voor het geval een grappige VS beambte de sleutels weg zou halen zou dat zo dus geen probleem geweest zijn. Kortom alles is goed gegaan, prachtig land, prachtige reis gemaakt maar wie heeft tips voor de volgende keer dat ik (en jullie) met zoiets geconfronteerd worden. Is het dan misschien beter om alleen een hangslot mee te nemen zodat men je fiets niet op slot kan zetten of moet je eisen dat ie op slot gaat?
Gr. Peter