Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MSR XGK EX : pomprubber smeren, hoe vaak ? - Forum Wereldfietser

MSR XGK EX : pomprubber smeren, hoe vaak ?

Heb sinds vorige jaar bovengenoemde brander en het is mij nu al 2 keer gebeurd
dat het rubber zuigertje onderin de cilinder lag en de laatste keer opgefrommeld
langs de zuigerstang.
Nu lees ik over het smeren van het rubbertje, maar hoe vaak moet dit gebeuren/ hoe vaak doen jullie dit ? Ik heb een tubetje met minerale olie.
En hoe vaak vernieuwen jullie de andere ringetjes. Volgens de gebruiksaanwijzing moet dit jaarlijks.
SanderZ schreef:Volgens de gebruiksaanwijzing moet dit jaarlijks.
Dat is een verstandig advies van de gebruiksaanwijzing, waarschijnlijk gebaseerd op de vrij intentsieve gebruiker die onderweg een heel betrouwbare brander wil.

Als je de brander minder vaak gebruikt en accepteert dat je onderweg wel eens een ringetje moet vervangen, wat op fietsvakanties geen probleem is in vergelijking met heftig alpinisme, dan kun je er wel langer mee doen. Uiteraard heb je dan een reparatiesetje bij je en heb je thuis geoefend hoe het moet.

De ringetjes van mijn 20 jaar oude MSR Whisperlite gaan stuk, pomprubbers en zo hebben af en toe drupjes van de juiste olie nodig en gaan uiteindelijk ook stuk. Dat zulke dingen vervangen moeten worden is normaal.

De pomp van de XGK ken ik niet. In ieder geval moet je zo'n ding smeren (met het juiste spul ) als hij stroef gaat en misschien is het ook bij die pomp verstandig om de plunjer er uit te halen als je hem lang opslaat zoals meestal in de winterperiode.
In ieder geval moet je zo'n ding smeren (met het juiste spul )
welk spul is dat dan? Er komen wel ieniemini tubetjes mee bij de eerste aanschaf, die raken een keer op. Is het vaseline?
snowfreakyvon schreef:
In ieder geval moet je zo'n ding smeren (met het juiste spul )
welk spul is dat dan? Er komen wel ieniemini tubetjes mee bij de eerste aanschaf, die raken een keer op. Is het vaseline?
Ja, daar durfde ik even mijn vingers aan te branden. Ik heb nog nooit zo'n minitube leeggekregen. Ze zijn klein, maar je hebt er steeds maar ontstellend weinig van nodig.
Wat je nodig hebt is afhankelijk van het type rubber en dat is iets wat de fabrikant je kan vertellen. Ergens bij MSR zoeken dus. Misschien in de gebruiksaanwijzing.