Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koop- en meeneemadviezen voor beginnend vakantiefietser - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koop- en meeneemadviezen voor beginnend vakantiefietser

Ave Gone schreef:
Revanho schreef:Optimel
Qua zakmes heb ik al 27 jaar plezier van mijn Victorinox.
Welke functies van het zakmes gebruik je het meeste?
Qua pannetjes heb ik sinds een tijd hardgeanodiseerde aluminium pannetjes, van zeker niet de duurste soort.
Daarin wordt bruin wat je bruin wilt hebben, ze kunnen tegen een stootje en zijn niet duur.
Ik geloof dat ik deze heb, waarvan ik alleen twee pannetjes en een deksel mee neem.
Die pannetjes zien er erg netjes uit! Mooi setje.

Over brandertjes word je niet blij als je de vakantiewiki leest: of het is niet veilig, of de brandstof is slecht verkrijgbaar. Wat koop je als niet ontzettend handig persoon het beste als brandertje en brandstof? En hoe lang gaat die brandstof mee, heb je aan één tankje genoeg als je één week simpel kookt?
bonkers schreef:http://bicycletouringpro.com/blog/why-n ... amp-stove/

Zo doen wij het al járen en het bevalt uitstekend. Niet in je vakantie die vréselijke supermarkt meer in, niet meer dat geknoei bij je tent, niet die eeuwige spaghetti en aanverwante maaltijden, niet meer dat gerammel van potten en pannen, geen voortassen meer nodig en 't belangrijkste en zeker een niet geheel onbelangrijk onderdeel van de algehele vakantievreugde, de regionale keuken ontdekken!!

B.t.w. ik kan je de exped mat van harte aanbevelen, slapen fantastisch met name door de banen in de lengte richting. Nog nooit zo lekker geslapen en je hebt ze zo opgepompt als je de slag even te pakken hebt.

Tip, neem er een zelfde opblaasbaar kussentje bij, fantastische uitvinding. Zijn we ook jaren naar op zoek geweest, van alles geprobeerd met als dieptepunt kleding in een sloop. Nu slapen we (bijna) als we thuis doen!
Een opblaasbaar kussentje klinkt heerlijk, daar ga ik er eentje van uitzoeken! De vorige keer had ik inderdaad zo'n kussentje dat je met bijvullen moet kleding, dat ligt niet bijzonder comfortabel!

Koken zal ik ook niet elke dag gaan doen, maar het heeft toch ook wel zijn charme? :)
Ave Gone schreef:
Revanho schreef:Optimel
Waarschijnlijk bedoel je Opinel? :wink:
Oeps, dat ook.

Sowieso raad ik zakmessen met teveel snufjes (die nooit gebruikt worden) af.
zoefie schreef: Heb ook gekeken naar de duurdere jas daar die beter ademt, maar die zat niet mooi. In welke winkel kan ik het beste gaan kijken voor een jas van rond de 80 euro, ademend, waterdicht en windstopper?

En is het een oplossing om twee jasjes mee te nemen, een windstopper die ik al heb liggen en een waterdicht ademend jasje van de decathlon (http://www.decathlon.nl/fietsjack-regen ... 29014.html)?
Volgens mij is elk jasje dat waterdicht is ook windstoppend.

Het grote voordeel aan een specifieke windstopper t.o.v. een regenjas is dat een goede windstopper ook zeer goed ademt.
zoefie schreef: Lekker makkelijk en goedkoop, zo'n optimel. Maar, is het wellicht nog handig om een zakmes met meer functies te hebben zodat je in combinatie met de multitool en bandenlichters al je benodigde gereedschap hebt? Zo ja, welke functies zijn nog meer handig om erop te hebben?
Op een fietsvakantie heb ik buiten het mes en de priem nog nooit een ander onderdeel van een zakmes gebruikt of gemist.
zoefie schreef: Over brandertjes word je niet blij als je de vakantiewiki leest: of het is niet veilig, of de brandstof isslechtverkrijgbaar. Wat koop je als niet ontzettend handig persoon het beste als brandertje en brandstof? En hoe lang gaat die brandstof mee, heb je aan één tankje enoeg. als je één week simpel kookt?
Ik ben erg tevreden met mijn Trangia setje. Met een liter spiritus doe ik met alleen koken best lang. Twee weken denk ik ongeveer. Koffie drink ik niet, en thee kan ik onderweg best missen.
zoefie schreef:Lekker makkelijk en goedkoop, zo'n optimel. Maar, is het wellicht nog handig om een zakmes met meer functies te hebben zodat je in combinatie met de multitool en bandenlichters al je benodigde gereedschap hebt? Zo ja, welke functies zijn nog meer handig om erop te hebben?
diverse zaken die niet direct gereedschap voor de fiets zijn, maar wel het leven op de camping veel fijner maakt: Blikopener, kurkentrekker, flesopener, vijltje (voor gescheurde nagel).
quote="zoefie"

>Welke functies van het zakmes gebruik je het meeste?
Ik zou liever zeggen"welke functies zou ik echt niet willen missen (niet in volgorde):
* Het mes voor het eten van fruit onderweg.
* De kurkentrekker om de (weinige) wijflessen te openen die nog een kurk hebben.
* Het minischroevendraaiertje in de kurkentrekker om de schroefjes in mijn brilmontuur en die van andere mensen weer aan te draaien.
* Het pincetje om teken te verwijderen. (de vorm vqan een victorinoxpincetje is daarvoor geschikt en ze zijn goed afgewerkt)
* Het tangetje dat een inkeping heeft waarmee je rem- en schakelkabels kunt doorknippen. Ook voor andere dingen gebruik ik het vaak; het is erg precies gemaakt.
* Het schaartje voor allerlei werk inclusief naald- en draadwerk.
* De kruisschrovendraaier waarmee je diverse schorefjes aan de fiets kunt draaien.
* (Niet vaak mee) De blikopener en de flesopener.
* Het vlijtje om dingen bij te vijlen en zelfs een ander mes te slijpen.
* Het pennetje voor als ik even geen andere pen in de buurt heb. (Best vaak)
Wat er van mij wel af zou mogen is de ontschubber en het vergrootglaasje.

> Over brandertjes word je niet blij als je de vakantiewiki leest:
> of het is niet veilig,

Toevaliig (of niet) heb ik dat artikel grotendeels geschreven. Er staat zover ik weet niet dat bepaalde branders niet veilig *zijn*. Wat ik wel wil benadrukken is dat je een brander met enig respect voor veiligheid moet gebruiken.

> En hoe lang gaat die brandstof mee,
> heb je aan één tankje genoeg als je één week simpel kookt?

Aan benzine heb je met 100 ml per dag genoeg als je met twee personen heel ruim kookt. Dat betekent 's morgens een liter aan de kook voor thee en koffie. 's avonds twee keer een hele tweepersoons pan koken die allebei een kwartier moeten pruttelen en daarna nog een liter aan de kook brengn voor de thee.
Dat is wat ik bij elke vakantie ervaar.

Met gas en spiritus zul je meer nodig hebben omdat daar per ml minder energie in zit. Reken op +50%. Als je alleen bent wordt het zuiniger maar niet de helft. Als je heel simpel kookt kan het allemaal weer een stuk zuiniger.
Voor de regenjas heb ik een " HOT TIP " : op Plutosport ( in Ter Aar ) staat nog een Agu secco trekking voor nog geen 25 Euro . Alleen nog maat M , welke ik zelf ook heb met 1.86 m.
De kleur is alleen zwart . Ondanks de reflecterende details toch geen ideale kleur qua zichtbaarheid . Voordeel is verder wel nog dat er een capuchon op zit ( waar de jas ook in is op te bergen ) . En voor de beste zichtbaarheid zou ik / heb ik een flinterdun geel reflectie hesje van rucanor. Die kun je ook los dragen ... verkrijgbaar bij Pluto of anders Perry .
Hoi Zoefie,

Leuk onderwerp zo, net zoals de meesten hier heb ik over de meeste uitrusting wel een idee wat (voor mij) wel / niet werkt 8)

Wat zakmes betreft zou ik zoiets als het volgende aanraden: Victorinox Picnicker / Nomad

Gewoon een no-nonsense zakmes met een iets groter blad (handig om brood te smeren etc), een blik- en flesopener, een kurkentrekker en een priem. Ik heb die van mij ooit 17 jaar geleden in het bos gevonden en sindsdien altijd mee op vakantie!

Wat pannen / brander combinatie betreft zou ik ook voor een Trangia gaan. Lekker simpel, werkt altijd en de brandstof (ethanol / alcohol) is schoon en goed verkrijgbaar in de meeste landen. Je hebt ze in verschillende maten en materialen maar dat is misschien weer een topic op zich waard :wink:

Verder vind ik de producten van Light my Fire (van oa de Spork) prima, al veel plezier gehad van onze lunchdozen met mok, snijplankje etc.

Wat pompjes betreft: Topeak Road Morph G. Iets groter dan het standaard pompje met slangetje, drukmeter en een uitklapbare voetsteun!

Ander product van Topeak wat mij betreft bijna verplichte kost is: Ratchet Rocket Lite. Zoveel gebruiksvriendelijker dan een standaard multitool...

Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk allemaal op je bagagelijst terecht komt! :D
In plaats van een zakmes neem ik een buckmes (goed voor van alles en nog wat van brood smeren tot een tak(je) doorzagen) mee. Dit daar ik toch niet met de kurkentrekker (die ik zo goed als nooit gebruik) en blikopener kan omgaan. Ik heb een lichte gewone rvs blikopener in mijn kookset zitten.

Pincet, klein schroevendraaier e.d. heb ik liever los. Schaartje heb ik voor de teennagels (naast een vijltje dus dat functioneert als "garenknipper" alhoewel de meeste setjes daar een schaartje bij stoppen. Het tangetje dat op het zakmes zit is voor niet handig heb niet de kracht om met dat kleine tangetje een kabel door te knippen dus die gaat ook los mee.

Dus voor je je op ene zakmes blindstaart - kijk eerst of je met de dingen die erop zitten om kunt gaan (m.a.w. daar genoeg kracht/ handigheid voor hebt)
Inge1 schreef:Pincet, klein schroevendraaier e.d. heb ik liever los.
Beiden zitten los aan het zakmes.
Afbeelding
Afbeelding
Ave Gone schreef: Afbeelding
Ave Gone schreef: * Het pincetje om teken te verwijderen. (de vorm van een victorinoxpincetje is daarvoor geschikt en ze zijn goed afgewerkt)
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik zie niet hoe deze vorm geschikt is voor het veilig verwijderen van teken. Het is essentieel om niet het lichaam van de teek zelf in te drukken en dus enkel de monddelen vast te grijpen. Dat verklaart ook de vormgeving van specifieke tekentangetjes. Al gebruik ik liever andere systemen om teken te verwijderen.

Renaat
Revanho schreef:Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik zie niet hoe deze vorm geschikt is voor het veilig verwijderen van teken. Het is essentieel om niet het lichaam van de teek zelf in te drukken en dus enkel de monddelen vast te grijpen. Dat verklaart ook de vormgeving van specifieke tekentangetjes.
Sorry, mijn vergissing. Ik heb van mijn eigen pincetje de voorste delen naar elkaar gebogen om hem meer geschikt te maken voor teken.
gewone pincet werkt prima hoor. veel beter dan zo'n tekentang. En ook veel kleiner om mee te nemen.
Anja
Hoi,

Allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken!

Inmiddels had ik de Opinel al gekocht, maar een aantal andere functies, met name de blikopener, klinken toch wel heel handig. Schroevendraaiertjes en tangetjes zouden al aan de multitool moeten zitten, en nagelschaartje en pincet kunnen ook wel los mee in de toilettas. Misschien is het een oplossing om een Opinel en een compacte blikopener mee te nemen, als die bestaat.

Verder heb ik een gasbrandertje gekocht van de Decathlon met één tankje, dat zal wel genoeg zijn voor 1 week voor 1 persoon?

Bandenplaksetje van de Decathlon, was mooi goedkoop. Te goedkoop? Wat zeggen jullie?

Niall, de tooltjes die jij hebt gestuurd zien er allemaal mooi uit en ook betaalbaar. Een chique fietspompje lijkt me wel eerder een luxe, of zit ik ernaast? De multitool Ratchet Rocket Lite zou ik wel aan willen schaffen als die echt beter is. Graag hoor ik wat anderen ervan vinden. Waar loop je tegenaan bij gewone/goedkope multitools, wat maakt die dingen onhandig?

Trouwens, ducktape, meenemen of niet?

Groetjes!
Ducktape en TieRips altijd handig.
Je kan nooit weten.
Lees weer een boek van Frank van Rijn, nu breekt zijn stuur doormidden. Een bezemsteel is dan ook handig.
Hoop dat dat toch niet gebeurt in 1 week.
Anja
Ducktape is inderdaad erg handig maar natuurlijk niet een hele rol meenemen, een meter ofzo om een oud bankpasje gewikkeld is meer dan genoeg 8)

Ik vind het persoonlijk wel de moeite waard om te investeren in het genoemde pompje, natuurlijk kan het goedkoper / lichter maar dat ben je zo weer vergeten als je een keer een band moet oppompen! Bovendien is het handig om te weten (zeker voor een beginnend vakantiefietser) hoeveel bar er in je banden zit :idea:

Het Topeak Ratchet gereedschapje heeft een aantal voordelen, omdat het een ratel is werkt het supersnel en de bitjes zijn vervangbaar (bij een meeste multitools kan dat niet / moeilijk). Ik gebruik het ding zelfs gewoon in huis voor allerlei klusjes! :D

Mocht je nog een aparte kettingpons willen meenemen dan zou je kunnen denken aan de Park Tool CT-5

Er zijn ook multitools die een ingebouwde kettingpons hebben maar net zoals de eerder besproken geïntegreerde tangetjes / pincetten in zakmessen zijn die niet optimaal...
Wat betreft de stuurtas met kaartenhouder, moet dat 70 + 20 = 90 euro kosten of kan het ook een stuk goedkoper? Graag wil ik wel een systeem dat er makkelijk af te klikken is.
Ik kan je de fietspomp aanraden - is echt een fijn ding., Ietsje prijzig in aanschaf maar daar heb je dan weer jarenlang plezier van.

Deze multitool kon ik nog niet maar zit er reuze handig uit (zet ik voor mezelf op mijn lijstje)
zoefie schreef:Bandenplaksetje van de Decathlon, was mooi goedkoop. Te goedkoop? Wat zeggen jullie?
Een van mijn regels is dat ik nooit iets essentieels meeneem dat ik niet eerder al met succes thuis of op een proefweekend heb gebruikt. Ik heb er zelf ook wel eens tegen gezondigd, en pech gehad.
Inge1 schreef: Deze multitool kon ik nog niet maar zit er reuze handig uit (zet ik voor mezelf op mijn lijstje)
Bestel/koop hem dan bij Bike4Travel, goede prijs en je krijgt er (indien nodig) meteen een extra Rohloff-bitje (T20) bij.