Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht langs (o.a.) alle provinciehoofdsteden Nederland - Forum Wereldfietser

Fietstocht langs (o.a.) alle provinciehoofdsteden Nederland

In de zomer van 2016 wil ik graag een fietstocht maken langs de provinciehoofdsteden van Nederland. Dit is direct ook mijn eerste lange fietsvakantie.

Nu heeft mijn oma aangegeven graag mee te willen en dat vind ik natuurlijk hartstikke leuk! Maar ik moet daarin natuurlijk wel wat rekening houden met haar leeftijd, ondanks dat ze nog behoorlijk fit is. Dit is de reis die ik in eerste instantie gepland hebt, is dat te doen voor een jonge beginnende fietser (sportief aangelegd) en een oudere (wel ervaren fietser)? Ik ben niet zo goed op de hoogte van het aantal km wat goed op een dag te fietsen is, dus ben benieuwd wat jullie hiervan denken? In alle provinciehoofdsteden wordt natuurlijk sowieso overnacht, aangezien deze steden de doelen van de reis zijn!

De kilometers zijn zo gegeven door Google Maps Fietsen, dit is dus om en nabij. Aangezien de echte, specifieke, route nog niet bepaald is.

Dag 1: van Leidschendam naar Den–Haag (10 km)
Dag 2: van Den–Haag naar Ouddorp (55,9 km)
Dag 3: van Ouddorp naar Middelburg (48,5 km)
Dag 4: van Middelburg naar Roosendaal (79 km)
Dag 5: van Roosendaal naar Den Bosch (75,5 km)
Dag 6: Den Bosch, Rustdag!
Dag 7: van Den Bosch naar Weert (74,2 km)
Dag 8: van Weert naar Maastricht (50 km)
Dag 9: van Maastricht naar Roermond (52 km)
Dag 10: van Roermond naar Venray (52,2 km)
Dag 11: van Venray naar Arnhem (64,9 km)
Dag 12: van Arnhem naar Deventer (41,9 km)
Dag 13: van Deventer naar Zwolle (35,2 km)
Dag 14: van Zwolle naar Lhee (54,3 km)
Dag 15: Lhee, Rustdag!
Dag 16: van Lhee naar Assen (30,1 km)
Dag 17: van Assen naar Groningen (28,3 km)
Dag 18: van Groningen naar Leeuwarden (63,5 km)
Dag 19: van Leeuwarden naar Lemmer (48 km)
Dag 20: van Lemmer naar Lelystad (53,8 km)
Dag 21: van Lelystad naar Utrecht (68,3 km)
Dag 22: van Utrecht naar Haarlem (57,8 km)
Dag 23: Einde reis! Met de trein naar huis.

Als jullie nog overige goede tips hebben; ik hoor ze graag!
Wat is jong en wat is oud?
Leuk plan hoor, vlgs mij kan je hier en daar wel wat door fietsen om bijv in een leuke stad weer wat meer tijd te hebben.
Als je een goede fiets, zadel en broek hebt dan haal je gemakkelijk 75 km op een dag en heb je nog tijd over.
En zoek leuke routes uit met pontjes erin ofzo.
Van Maastricht tot Arnhem kan je de maas route volgen.
Van Arnhem tot Zwolle de Hanze route. En zo zijn er wel meer bestaande routes.
veel plezier met de voorbereidingen.
gr Anja
Kijk eens naar de LF fietsroutes OF misschien zelfs een kant en klare ronde van Nederland. de steden liggen al op bovengenoemde routes

Gebruik voor de route de LF fietsroutes en/of de knooppunten.
Op de website van de fietsersbond vind je een routeplanner om je route uit te stippelen.
Dat geeft een mooiere route dan Google Maps.
Greenway schreef:Dag 3: van Ouddorp naar Middelburg (48,5 km)
In die richting heb je grote kans op wind tegen en dat is geen kattenpis, hoor, over die dammen!
@dijken63 Mijn oma zal 80 zijn en ik 19 tegen die tijd. Dus flink leeftijdsverschil haha. Wat zie jij als een goede fiets/zadel/broek? Daar heb ik me nog niet zo in verdiept namelijk. Bedankt voor die route tips! Die gaan we zeker gebruiken!

@jasmon: Bedankt voor de tip! Ga ik doen!
mmmmmm das een flink leeftijdsverschil, geweldig zo'n oma, zuinig op zijn. Maar zolang oma gezond is en een beetje conditie heeft gaat het zeker lukken.
Die tip van die wind op de dammen is een goede tip, maar je weet een week van te voren nooit hoe hard en uit welke hoek het waait. Vlak de route langs het Ijsselmeer ook niet uit. Weet niet of je de tocht ook andersom kan fietsen?
Die Hanze en Maas routes zijn de LF routes, waar Jan (Jasmon) het ook over heeft.
Wb zadel: geen gel zadel, maar in ieder geval een zadel waar je nu alvast wat tochtjes mee maakt en geen zere billen in krijgt.
Broek: even kijken of je iets met een zeem wilt, hoeft niet perse als de afstanden niet te lang zijn maar is toch wat comfortabeler. In een spijkerbroek is het echt niet lekker fietsen.
Fiets: met 7 versnellingen kom je een heel eind in Nederland, maar op een oma fiets kan het ook natuurlijk, iets zwaarder trappen. En als je een fiets hebt met 24-27 versnellingen zou ik die nemen.
Belangrijk is vooral dat je ontspannen kan fietsen en dat jullie elkaar wat vrij laten in het tempo.
Ga ervan uit dat jullie onderweg niet kamperen, anders moet je een stevige fiets hebben.
Mocht je in Zwolle een slaapplek nodig hebben, ik heb een stapelbed over.
gr Anja
@Alien: Sorry die had ik nog niet gezien!! Zullen tegen die tijd even kijken hoe de wind is!

@Anja: Bedankt voor al je tips en hulp!! Kan ik zeker mee verder!
Is een hardloopbroek fijn fietsen? Die heb ik wel namelijk. Wij gaan inderdaad niet kamperen, dat doe ik oma niet aan! Super lief dat we evt. langs kunnen komen in Zwolle. Zal je tegen de tijd wanneer ik data weet een pb sturen! :D
Kijk voor overnachten bij vriendenopdefiets.nl. Een leuk en goedkoop alternatief. Ipv van dure hotels of b&b.
Je kunt ook even op de fietsersbond routeplanner kijken voor de juiste afstanden.
Ga je LF routes fietsen of knooppunten komen er behoorlijk wat kilometers bij.
voorbeeld Roermond naar Maastricht LF3 is 76 km fietsen.
Maps zoekt de kortste weg meestal langs drukke provinciaalse wegen.
Knooppunten en zeker de LF routes fiets je autoluw en door mooie gebieden, lijkt mij leuker voor je oma :roll: