Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips voor Donauradweg Linz - Wenen - Boedapest? - Forum Wereldfietser

tips voor Donauradweg Linz - Wenen - Boedapest?

Beste Wereldfietsers,
Mijn vrouw en ik zijn van plan om 2e helft juli de Donauradweg te fietsen, beginnend in Linz.
De geplande route staat hier: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... bm25RRwVUs

Kunnen jullie nog wat advies geven?

- moet je overnachtingen echt op voorhand boeken, of is er in juli genoeg plaats in hotelletjes/pensions langs de route?
- hebben alle hotels (vooral in de steden) veilige fietsenberging?

Ook tips van plaatsjes die we zeker moeten bezoeken of pensions waar we zeker moeten overnachten zijn zeer welkom.

Bedankt!
Gijs.
Ik heb eigenlijk alleen maar één tip voor je omdat van je route ik alleen in Wenen ben geweest. We hebben daar overnacht in Meiningen hotel Sissi. Iets buiten het centrum maar nog steeds op loopafstand. De fietsen konden er in de kelder. Ik vond het relatief goedkoop voor zo'n grote stad (€ 57/nacht)

Op deze pagina kun je zien wat wij in Wenen gedaan hebben. Ik zou in elk geval een dagje hop-on/hop-off bus doen. Een gemakkelijke manier om de grotere afstanden tussen de bezienswaardigheden te overbruggen.
Onze conclusie: Wenen is een mooie stad!

Afbeelding
HansvanderVeeke schreef:Een gemakkelijke manier om de grotere afstanden tussen de bezienswaardigheden te overbruggen.
Onze conclusie: Wenen is een mooie stad!
Ja, zolang je je als verwende Nederlandse fietser niet tussen het autoverkeer probeert te wringen. Net als in Amsterdam hebben ze ook hier trams en de bijbehorende rails, dus let daar extra op. Er zijn in Wenen heel veel fietsroutes die ergens naar leiden, de bordjes gaven dat destijds ( al weer een tijdje geleden) jammer genoeg niet altijd aan, wat er toe leidt of lijdt dat je toch weer tussen het blik terecht komt.
Voor wat betreft het plannen van je overnachtingen, probeer dit zoveel mogelijk van te voren (desnoods pas een dag) te doen, langs het kanaal fietsen (Dat is de Donau hier jammer genoeg voor een groot deel) is erg populair onder ook de Duitsers en Oostenrijkers. Kamperen levert bijna nergens een probleem op (het vinden van de campings in Wenen kan even even lastig zijn, een hele mooie hier is Wien-West II (Rustig in het bos)) Al schijnen er in Hongarije wat verdwenen te zijn.
Gijsvk schreef:Beste Wereldfietsers,
Mijn vrouw en ik zijn van plan om 2e helft juli de Donauradweg te fietsen, beginnend in Linz.
De geplande route staat hier: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... bm25RRwVUs

Kunnen jullie nog wat advies geven?

-
Gijs.
Op de link zie ik alleen de route van Passau naar Linz. Ik zou je aanraden in Passau te starten. Mooie stad. Zie mijn foto's van Passau - Wenen.
https://picasaweb.google.com/1161736360 ... feat=email
Op dit deel zou ik de rechteroever nemen tot Engelharzell om er de veerboot te nemen naar de andere oever tot aan de Schlögenerschlinge. Daar kan je terug naar de rechteroever.
Na Aschau met de brug naar de linkerkant tot de stuw van Ottensheim om terug te keren naar de rechteroever over de stuw. Het stuk op de rechteroever is nogal rechtdoor en vervelend.
Tegenover Ottensheim heb je Wilheringen. Daar moet ik je aanraden om de abdij kerk te bezoeken. Is gratis en enig in zijn soort en vind ik niet in je lijst. Is echt een aanrader.
Tot Linz kan je op de rechteroever verder maar dan zonder fietspad. Na de abdij kan je ook terug tot de veerboot naar Ottensheim. Op de linkeroever heb je een fietspad.
De veerboot is een museumstuk van meer dan 130jaar oud en gebruikt de kracht van de stroming om over te steken.
Andere must is uiteraard de abdij van Melk. Na Melk zou ik weer kiezen voor de linkeroever om door de Wachau te rijden. Mooie wijndorpjes en een middeleeuws Dürnstein. Rij ook even door Stein om pas na Krems terug naar de rechteroever te gaan. De bewegwijzering zou je voor de stad naar de oever leiden.
Alle pensions of hotels zijn op fietsers ingesteld.

Langs het Donaukanal, kies in Spittelau voor de linkeroever. Reden, daar heb je een mooi overzicht op de prachtige verbrandingsoven. (Hunderwasser) Anders rij je er langs en krijg je er geen zicht op.
Via de Rossauerbrug naar de andere kant.
De ring is vlak en voorzien van fietspaden. Daar op vindt ge stadhuis, parlement, opera,
enz.
De website van Wenen kan je een fietsroute van adres naar adres genereren.
Bratislava, een nacht volstaat daar. Doe de oude kern 's avonds. Is prachtig maar doe je in enkele uren. Verder is de stad niet zo boeiend.
Je vermeld ook Komarom als overnachtingsplaats. Ga er ook even over de Donau kijken in het Slovaaks gedeelte. Na de brug naar rechts in de voetgangerszone. Vraag naar het Europaplein.

Stuur gerust pm met gerichte vragen. Veel plezier langs of in de buurt van de Donau.
Beste Gijs,

Als je in Estergom aan de Slovaakse kant van de Donau onderdak zoekt kan je kiezen voor een groot complex met hotel, camping en.....een zeer ruim badencomplex met restaurants, bars, zonne- of schaduwstoelen.
Bij de camping/het hotel is toegang tot de faciliteiten inbegrepen.
http://www.thermalhotel.sk/?page=start&lng=en voor het hotel en
http://vadas.sk/index.php?option=com_co ... ng=english voor de camping.
Heerlijk aan het einde van een dag door de hitte fietsen.

Dat tref je verderop in Slowakije en Hongarije vaker aan, een relatief groot terrein met camping en appartementen of een hotel.
Onder meer in Poprad, Hajdúszoboszló.

Gr Hans
oswald en aandegracht, bedankt voor de goede tips!

We staan nog steeds open voor verdere suggesties, vooral voor het laatste deel (Bratislava naar Boedapest).

Groeten, Gijs.
Hallo,

wij zijn net terug van de Donau route naar Budapest,

wat ons opviel, zeker in deze periode juni/juli was dat er zowat in elk dorp wel zimmer frei te vinden was,

elk hotel / pension dat wij genomen hebben bood ons een veilige plek aan om de fietsen te stallen,

In Budapest hadden we hotel Beatrix, buiten het centrum, maar op 10 minuutjes zit je met de bus midden in de stad.

als je voorbij Bratislava fietst en je neemt de Hongaarse kant, zie je de Donau nog ongeveer 20 km, daarna zagen we hem pas terug voorbij Tata,
de route is wel bewegwijzerd met nr 6 zowel in Hongarije als Slovakije,

de mensen waren overal heel vriendelijk, enige nadeel in de dorpen is dat ze bijna uitsluitend hun eigen taal spreken, maar hier helpen handgebaren je wel,

Frank en Diane