Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vragen over een 'wat sportievere' fiets - Forum Wereldfietser

vragen over een 'wat sportievere' fiets

Ik vond het fietsen in de bergen zo leuk dat ik er eigenlijk van baalde dat ik zo'n zware trekkingfiets met bagage bij me had. Er is niets mis met de fiets of uitrusting zelf, alhoewel de Koga gewoon 18 kg blijft.
Ook merk ik nu ik thuis ben dat ik, door een betere conditie, wel wat meer aankan dan een rondje op de Koga. En daarom zou ik er een fiets bij willen hebben.
Dus ben ik mij aan het orienteren op een lichtere/snellere fiets waarbij mijn oog viel op de zgn fitnessbike/cross hybride. Een racefiets is net iets te veel van het goede (vind zo'n stuur helemaal niets) en de fitnessbike lijkt wat comfortabeler te zitten. Heb in de regio wat fietsenmakers bezocht en op wat fietsen gezeten. Waaronder op deze:
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/20 ... /trek/77fx

Nu heb ik een aantal vragen voor jullie:
-ik vind 600 euro nog een hoop geld dus daar moet nog ernstig naar gekeken worden, maar is dit wat??
-Ook zou ik er graag Ergon handgrepen op hebben met van die bar ends of is dit een raar idee? Zit op mijn huidige fiets vaak afwisselend met handen laag of handen op de zijkant van het vlinderstuur,( de bovenkant van dit stuur gebruik ik niet)
- Zou dan ook wel eens met click pedalen willen fietsen maar ben als de dood om te vallen, dus het moeten pedalen worden met ook een vlakke kant. iemand een suggestie?
- en dan de schoenen... ik heb brede voeten en veel last van dove voorvoeten (zoals in de topic van Inge1) dus moet hele brede schoenen hebben, dan gaat het goed. Verder heb ik dus geen ervaring met schoenen met spd. Zou ook fijn zijn als ik er nog een stukje op kan lopen. Suggesties welkom.

Gr Anja
Hoi Anja,
Die Trek vind ik echt niks, en erg lang zal hij ook niet heel blijven. Ik kan me helemaal voorstellen dat je graag wat sportiever wilt uitpakken, maar dan zou ik eerder 600 euro elders uitgeven. Ik zou beginnen te investeren in lichtere uitrusting. Voor 600 euro kun je heel wat meer gewicht besparen op uitrusting dan met een lichtere fiets van die prijs. Juist als je met een lichtere fiets op pad gaat zul je daar bovendien minder op kunnen hangen. Dat is dus gewoon stap 1. In de tweede plaats zou ik lichtere en soepeler/snellere banden monteren zoals de 37 mm Panaracer Pasela. Ook dat maakt best wat uit. In de derde plaats zou ik je stuur wat lager en verder naar voren zetten voor een sportievere houding.
Zo'n fitness fiets heeft het slechtste van alle werelden: smalle bandjes waar je het bos niet mee in kunt, en waarvan je pijnklachten krijgt, een recht stuur waar je zere handen van krijgt, een te zwaar verzet als van een racefiets, fantasiewielen die stuk gaan en onderweg niet te repareren, en zo kan ik door gaan.
Volgens mij is het de bedoeling daar lekker trainingsrondjes op te scheuren, niet om er mee op vakantie te gaan. En lijkt mij een prima fiets voor waar-ie voor bedoeld is.

Ik ben niet zo dol op dat soort frivole wielen met weinig spaken, maar als je zelf niet al te zwaar bent, dan zal dat best werken, hoor.
Iets dergelijks kan wel : zie foto . De fiets heeft het karretje zonder problemen langs de Frontlijnroute getrokken , en daarna ook nog naar huis via Marney de groene weg terug . Echter erg licht is de combinatie inderdaad niet .
Ik zal mijn vraag even wat aanpassen, Alien heeft het goed, het gaat puur om een fiets naast de trekkingfiets.
Dus ik hoef hier geen discussie over de Koga of uitrusting, daar is helemaal niets mis mee.
En Wim, de Trek heeft niet van die smalle bandjes hoor.
Anja

De reactie hierboven hoort vast niet bij dit topic?
MMisschien niet .. maar ik vond het toch leuk vanwege de overeenkomst qua fiets om te delen ... U niet ?

En de vakantie is goed bevallen verder .

Vriendelijke groet , Christiaan
Beste Anja,

Als de trainingsrondjes thuis vlak zijn: verkijk je niet op wat een lichtere fiets daarbij helpt. Ik heb bv. eens in http://kreuzotter.de/deutsch/speed.htm gekeken naar een racefiets en een ongeveerde MTB op vlak terrein. Ik heb de waarden gebruikt die er standaard in stonden; de MTB moest ik van 11,5 naar 15,5 kg verzwaren om er 1/10e km/u af te krijgen bij verder gelijkblijvende invoer (26,1 -> 26,0 km/u); de racefiets van 7 naar 13 kg (27,8 naar 27,7 kg). Dit als globale indicatie.
dijken63 schreef:-ik vind 600 euro nog een hoop geld dus daar moet nog ernstig naar gekeken worden.
Daar is best wat aan te doen:
- Dat niet meer vinden;
- Tweedehands zoeken;
- Eens kritisch naar je huidige fiets kijken. Als je een lichtere fiets wil, kun je ook het vlinderstuur vervangen door het stuur met bar ends waar je over schrijft. Zo zijn er misschien nog wel meer dingen die eraf kunnen of vervangen door lichtere opties. Daarmee is de kans veel groter dat je onder de 600 euro blijft dan met de aanschaf van een andere fiets. Heb je nog plezier van in die bergen op je volgende vakantie ook.
- Zou dan ook wel eens met click pedalen willen fietsen maar ben als de dood om te vallen, dus het moeten pedalen worden met ook een vlakke kant. iemand een suggestie?
Ik heb de goeie ouwe Shimano PD-M324, ben daar zelf best tevreden over (op het moeizame onderhoud na) en ik ben er nog nooit mee gevallen. Verhalen dat 'iedereen in het begin wel een keer valt met klikpedalen' dienen wat mij betreft met een korrel zout genomen te worden; wel helpen multi-release-plaatjes en een losse veerspanning.
- en dan de schoenen... ik heb brede voeten en veel last van dove voorvoeten (zoals in de topic van Inge1) dus moet hele brede schoenen hebben, dan gaat het goed. Verder heb ik dus geen ervaring met schoenen met spd. Zou ook fijn zijn als ik er nog een stukje op kan lopen.
Dat laatste komt goed uit, want fiets/loopschoenen zijn waarschijnlijk de enige soort schoenen waar je in past. Ik, ook brede voeten, in elk geval wel. Ik heb een paar van VauDe (de Breeze) die ik een hele dag aan kan zonder dat het pijn gaat doen (en dat week in, week uit op vakantie), en sinds een paar maanden een paar Pearl Izumi X-Roads. Van die laatste geeft de rode print op de binnenzool af als de neten, maar roze sokken vind ik minder erg dan pijnlijke voeten. :wink:

Tot slot nog:
Wim schreef:In de tweede plaats zou ik lichtere en soepeler/snellere banden monteren zoals de 37 mm Panaracer Pasela.
Wat Wim er zelden bij zegt (zie dit topic): "[...]plofte er ook al een achterband van hem. Dat was toen een Pasela, en die hebben daar inderdaad na verloop van tijd last van. "

Carl
OK dat was dus een misverstand. Ik dacht dat je snel de berg op wilde klimmen. Zelf heb ik als snelle fiets voor erbij een tweedehands veldrij fiets. Dus wel met racestuur vanwege de snelheid en wat mij betreft het comfort, maar ook ruimte voor 35 en misschien wel 37 mm banden. De snelheid is nauwelijks minder dan van een echte racefiets, maar ik kan wel lekker over bospaden, en in redelijk comfort.
Dit is een oude hard core veldrijfiets, en dus zitten er niet eens oogjes voor bidons op, en natuurlijk ook niet voor spatborden.
Oude racefietsen uit de tijd dat er op racefietsen nog centre pull remmen zaten zijn ook erg geschikt omdat ook daar lekker brede bandjes op passen. Helaas heeft zo'n fiets redelijk veel tegenwoordig niet meer gangbare onderdelen, dus dat is wel een beetje meer een uitdaging dan een moderne veldrijfiets. Heel moderne veldrijfietsen hebben weer minder ruimte voor bredere banden.
@dijken63: Al eens naar Shimano click 'r pedalen gekeken?
http://www.futurumshop.nl/img/6105-1033-N1211.jpg

Jan
Ik heb 4 jaar geleden een Trek 7.5fx gekocht. Na 1000 km was de eerste spaakbreuk een feit. De tweede en derde spaakbreuk volgden kort daarna. Trek bood me een miezerige 30 euro ter vervanging van mijn achterwiel. Toen ook een spaak in het voorwiel brak heb ik me tot volle tevredenheid een wielset bij Rose besteld. Over de Bontrager wielen kan ik alleen maar negatieve dingen vertellen. Verder draaiden de lagers van de plastic pedalen al na 700 km aan gort en waren het balhoofd en vierkante trapaslager na 7500 km aan vervanging toe. Eenmaal al deze problemen verholpen werd het een zeer aangename fiets om mee te rijden. Ik heb er sks raceblade spatbordjes en een bagagerekje op gemonteerd. Het is best wel een snelle fiets en de Trek kader is zeker niet slecht.
Mijn ervaringen met een goedkope Trek waren precies hetzelfde. De fiets zag er leuk uit, en het frame reed wel lekker. Veel onderdelen waren na een paar duizend kilometer versleten (of nog eerder).
Dit model kost nu rond de 1600 euro, 6 jaar geleden 1200, vind ik niet echt goedkoop.
Shimano Ultegra/105 afmontage, dat is echt geen troep uit de bak met afkeur, hoor.
Qua model is de Trek denk ik een goede basis voor trainingsfiets. Zou zelf niet voor een Trek gaan maar eens bij Rosebikes kijken. Goede fietsen (naar wat ik lees) voor een beschaafd bedrag. Alleen liggen de prijzen wel wat hoger dan wat je er graag aan uit zou geven :( . Zijn er geen goede fietsenmakers in de buurt die overjarige modellen hebben staan en er wat voordeliger vanaf willen?

Voor pedalen gebruik ik de shimano PD 530. Ik heb nu nog een paar liggen maar mag jij zo van me hebben aangezien ik de VO op de MTB ga gebruiken. Deze zou je ook op de Koga kunnen zetten om te kijken of het je wat lijkt. De Lake fietswandelschoen heeft een brede leest dus zou een mogelijkheid kunnen zijn. Als stuur heb ik een On-One Og Handlebar http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOOG/on-one-og-handlebar. Die ik heel erg fijn vind. Heeft een mooie buiging om niet veel/ geen last van de polsen te krijgen. Ik heb er Ergon GC1 grepen op zitten - erg fijn http://www.mtbgigant.nl/handvatten-ergon-gc1-biokork.

Zou wel op je nog aan te schaffen trekking fiets hetzelfde zadel zetten als wat op de koga zit - hoef je niet steeds aan een ander te wennen.
Ik ben erg tevreden over deze fiets: http://www.radon-bikes.de/bikes/urban/f ... /skill-90/, veel meer waar voor je geld als bij Trek en met een dealer in Den Bosch.
De link naar de Trek werkte bij mij niet, en ik begreep dat hij 600 euro kostte. Vandaar. 105 afmontage is inderdaad niet verkeerd. Als er blijkbaar een budget van rond de 1600 euro is zou ik denken aan een Surly Cross Check (max 37 mm banden, en ook geschikt voor lichte vakantiebagage) of een door m-gineering opgebouwde Thorn Audax (max 32 mm). Ik zou er wel een naafdynamo op willen. Dan kun je ook in voor en najaar 's avonds na het eten nog een rondje fietsen en veilig thuiskomen.
Die Click'R pedalen vind ik een goede tip. In de velomobiel heb ik een setje PD-T420 (uit die reeks). Aan één kant een gewoon plateau en aan de andere kant SPD. En jawel: je hebt merkbaar minder kracht nodig om eruit te klikken. Dat kan een geruststelling zijn als je schrik hebt van vast te zitten.
Alien schreef:Shimano Ultegra/105 afmontage, dat is echt geen troep uit de bak met afkeur, hoor.
Ja, maar welke onderdelen zijn dat? Een 105 deraileur is natuurlijk prima, maar als de crank wel uit de goedkope onderdelen bak komt, bijvoorbeeld...veel fabrikanten zetten wat dure groep onderdelen op een fiets omdat het leuk staat in de folder, maar zetten er dan een stel cheapo wieltjes onder bijvoorbeeld, die het al snel niet aankunnen. Een fiets is een totaalplaatje...
Carl schreef:Ik heb de goeie ouwe Shimano PD-M324, ben daar zelf best tevreden over (op het moeizame onderhoud na) en ik ben er nog nooit mee gevallen. Verhalen dat 'iedereen in het begin wel een keer valt met klikpedalen' dienen wat mij betreft met een korrel zout genomen te worden;
Dat jij er nog nooit mee gevallen bent betekent niet automatisch dat dat de algemene waarheid is en dat je de berichten van anderen dat ze wel gevallen zijn maar moet negeren.
Ikzelf en vrienden van me erkennen allemaal dat zich in het begin meerdere peniblele situaties hebben voorgedaan, op zijn minst.
Ik ben er ooit een keer mee gevallen, in een situatie die ook fout zou zijn gegaan met toeclips. Toeclips vallen bovendien niet of moeilijk veilig te combineren met moderne fietswandelschoenen met ribbeltjes zolen. Je kunt natuurlijk ook helemaal los fietsen, maar dat is evenmin zonder gevaar, omdat je voet dan van het pedaal af kan schieten. Per saldo vind ik klikpedalen veruit de prettigste oplossing voor een tourfiets. Smaken verschillen.