St_Jacobus schreef:Als je echt op de racefiets wilt moet je je bagage beperken. Kamperen is dan eigenlijk geen optie; dat wordt veel te zwaar (tent, slaapmat, slaapzak, kookgerei). Je zult dan gebruik moeten maken van B&B's en/of hotels.
Mijn advies is echter om in dit geval "gewoon" met de massa mee te doen en op een vakantiefiets te gaan. Dan kan je meenemen wat je wilt en de kans dat je veilig Santiago bereikt is een stuk groter. En tot slot een tip: doe rustig aan en geniet van alle moois onderweg. Domweg heel hard een eind fietsen kan overal; daar hoef je niet voor naar Spanje...
Huh?? Je kunt prima op een racefiets met kampeerspullen de wereld rond, beetje inlezen over bikepacking en investeren in lichte spullen kan hierbij helpen. En dat je alleen maar kunt genieten als je met een slakkegangetje vooruit kruipt is natuurlijk dikke onzin. Genieten op de fiets is voor elk persoon anders: de één geniet van max. 50km per dag en de ander wil minstens 150km wegtrappen .. Ik ga bv voor het fietsen en de omgeving (natuur), niet voor musea, kerken, monumenten, steden e.d. Daar heb ik niks mee, dat is meer een straf.
Tamara, ik heb geen ervaring met de SdC (is niks voor mij) maar maak als vrouw veel solotochten. Ook op een alu racefiets, met tentje en alles wat ik nodig hebt. Vnl in Scandinavie waar het weer nogal wispelturig is, de wegen geen glad biljartlaken zijn en waar afstanden tussen dorpen vaak >100km zijn (dus veel voedsel, kleding etc meenemen). Ook door de Noorse bergen met eenvoudige v-remblokjes en ik leef nog steeds. Zoek ff over bikepacking/ultralight kamperen, eenwielige aanhangertjes en hoe carbon zich gedraagt.
Ik heb een drybag aan het stuur, een frametasje, drybag aan zadel en een klein rugzakje (voor de belangrijke zaken zoals geld, camera, paspoort etc). Soms zet ik er een Tubus fly dragertje en Arkel zijtassen op, kan ik meer meenemen en dat is vooral fijn in afgelegen gebieden zoals hoog Lapland. Bagage weegt tussen 6 - 10kg, zelf weeg ik 58kg (niet onbelangrijk op een licht racertje) en maak dagafstanden tussen 80-200km. Ik heb er wel andere wielen (sterke Zonda's) en 28mm bandjes opgezet, rijdt veel fijner dan de 25mm. Op gravelwegen en nette bospaden is de snelheid eruit en word ik behoorlijk in elkaar gerammeld maar het gaat wel.
Wat betreft als vrouw een verkeerde gek tegenkomen, daarvoor zit ik op een vechtsport, ben ik hopelijk een wat minder makkelijk slachtoffer. En geen verdedigingsport, nadat ik een keer in een ziekenhuis wakker werd geef ik liever zelf de eerste klap. Dat was trouwens op fietsreis in het o zo veilige NL, mijn toenmalige vriendje had de verkeerde bril die van zijn neus geslagen moest worden en ik was zo dom om er tussenin te springen. Het bizarre was dat de omstanders (de o zo brave nederlanders met hun grote mond) niets deden, ja ze keken geschokt hoe ik door 4 gasten finaal in elkaar werd geschopt. Dus zorg dat je jezelf kunt verdedigen, hierdoor word je zekerder en straal je ook meer zelfvertrouwen uit. Ik heb iig geleerd dat ik mezelf moet kunnen redden, op hulp kun je niet altijd vertrouwen en dat maakt echt niets echt of je in Nederland, Spanje of waar dan ook bent. En ook niet of de burgemeester wel of niet campinghouder is, wat een onzinverhaal.