Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Low budget reisfiets - op de fiets door Europa! - Forum Wereldfietser

Low budget reisfiets - op de fiets door Europa!

Fiets gevonden! Topic niet meer nodig. :) The end!

Hallo allemaal,

Ik wil graag wat informatie inwinnen omtrent de aankoop van een naar alle waarschijnlijkheid tweedehands fiets. Ik ben op zoek naar twee fietsen die mee kunnen op reis door heel Europa. "Normaal gebruik". De fiets zal voornamelijk overdag worden gebruikt, maar wellicht ook hier en daar tegen de avond en dat is vrij donker als je buiten de steden fietst. ;)

Hoewel wij vooral op verharde wegen gaan rijden kan ik het occassional onverhard zeker niet uitsluiten! Geen mountainbiketrails oid. De tocht gaat door heel Europa. Kampeerspullen etc. nemen we zelf mee om uitgaven te beperken. Fiets moet dus sowieso stevig zijn.
[persoonlijke info verwijderd]

Zoals gezegd moeten wij dus zwaar low-budget op stap als we dit willen realiseren. Liever écht niet meer dan 400. Tenzij er echt niks meer aan hoeft te gebeuren (zelden het geval bij marktplaatsfietsjes ;)), dan wil ik in ieder geval voor die van mezelf wel uitschieten richting de 500 (ik vermoed dat voor mijn reispartner de 400 echter toch echt wel de max is).

Iemand tips waar ik met deze eisen het beste naar zou kunnen kijken?
Een oud modelletje van de World Traveller van Koga wellicht? Ook al gespot, een oude versie van de randonneur van dezelfde maker binnen het budget. En een Jan Janssen Millennium, maar die viel eigenlijk alweer af want ik las hier op het forum dat dit niet de meest geschikte fiets was als je je hele hebben en houden mee wilt nemen...

Wat zouden jullie iemand in mijn situatie aanraden? Ik heb eerder altijd gewoon huis-, tuin- en keukenfietsen beladen en ben daarop weggegaan. Voor een paar weken kan dat wel, maar hier praat ik toch over een véél langere tijd en het is fijn als de fiets dan niet halverwege finaal uit elkaar valt. :)
Koga TerraLiner. Prima fietsen, als je het juiste model weet te kiezen, en bij bosjes op de tweedehandsmarkt beschikbaar.
Oh dankje. Ik was hem wel tegen gekomen inderdaad, maar was bang dat hij wellicht niet stevig genoeg zou zijn. Maar wel dus? Ga me er eens op oriënteren dan.

Zie net dat er om de hoek een Santos STR01 te koop staat die net binnen het budget valt. Wellicht ook nog een optie! De speurtocht naar DE perfecte fiets vind ik al best wel leuk, benieuwd welk exemplaar bij mij terecht zal komen! :)
Met een Jan Jansen Millenium is overigens niets mis. Al 8 jaar fiets ik elke vakantie naar volle tevredenheid vol bepakt.
Je hebt nogal wat eisen voor 500 euro. Wat bedoel je met Europa: welke streken in welke landen? In veel streken lukt het met de goenoemde huis- tuin- en keukenfiets niet, zelfs geen vijf minuten.
Wat bedoel je met lange tijd? Drie maanden, een jaar, tien jaar?
Om hoeveel kilometers gaat het dan? Rond het af op duizenden, dat is precies genoeg.
Hoeveel bagage gaat er mee, inclusief tassen?

Benieuwd: wat is het project?
Voor zo'n lange reis kun je misschien het beste een fiets kopen waarvan alle slijtonderdelen min of meer versleten zijn, en die dan allemaal voor vertrek zelf vervangen (weet je gelijk hoe dat moet). Doe je dat niet dan moet je ze onderweg een voor een vervangen, en dat wordt zeker veel duurder (en vervelender).
cassette (Deore, goedkoop en redelijk degelijk)
ketting
voortandwielen (staal, goedkoop en degelijk)
trapas (Shimano UN 55, goedkoop en goed)
pedalen (heb je gelijk wat je wilt), tenzij er echt goede en goed onderhouden op zitten.
binnen en buiten kabels
remblokjes
derailleurwieltjes
binnen en buiten banden.
Het probleem is dat dit alleen al iets van 250 euro kost. Daar komt dan nog bij dat die fiets voor zo'n lange reis met flink wat bagage goede dragers moet hebben (Tubus). Tot slot moeten de velgen niet versleten zijn van het remmen. De beste oplossing is een nieuw handgebouwd achterwiel. Dat is nog eens minstens 125 euro. Kortom, als je een bestaande fiets klaar wilt maken voor een echt lange reis met bagage ben je gauw al een kleine 400 euro kwijt. De fiets mag dan niets meer kosten.

Met een fiets waar veel onderdelen half versleten zijn kun je best drie weken in Frankrijk gaan fietsen. Als je echt een lange tocht gaat maken van 10000 km of meer zul je bijna al deze slijtonderdelen wel een keer verslijten, dus kun je het beste met nieuwe beginnen. Dat maakt een budget van 400 euro al gauw illusoir, tenzij je jezelf voor de gek wilt houden, met een versleten fiets vertrekt, en de duurdere reparatie onderweg niet meetelt. Het gaat om total cost of ownership.
Voor mijn dochter heb ik een tweedehands Santosframe a 150 euro opgebouwd. Wielen van Rose, goedkoop, goed genoeg, maar natuurlijk kan het beter. Goedkope Shimanoderailleur (altus, zie bv Rivendellsite voor (te) lovende woorden). Kortere cranks, die weer wat duurder uitpakken, maar die hebben jullie niet nodig. Voorbladen en cassette naar keuze (van veel te duur tot toch te goedkoop..), simpele duimschakelaars a 10 euro. Shimano as UN 55 voor weinig.
Ik had nog magura's in de schuur liggen, maar eenvoudige remmen met goede blokken! kan prima. Goedkope spatborden, wat bredere panaracers, tubus drager (maar de alternatieven tweedehands kunnen het budget heler houden) en rijden maar.

Op marktplaats vind je vaak oudere frames die zeer geschikt zijn om op te bouwen voor weinig geld. Bv een Trek mountainbikeframe zonder voorvering voor een paar tientjes. (Als je maar de goede maat hebt, anders fietst het alsnog maar matig)

Fietstassen kun je ookkrijgen voor weinig tot niets. Ik heb met (gratis) oude Karrimortassen prima gefiets, af en toe rammelt het wat, maar ach. Voor complete ortliebsets ben je meer dan de helft van je budget kwijt, dat geld zou ik dan anders besteden.
Mensen, even een dingetje duidelijk: ik ben dus niet op zoek naar een TOPfiets. Wel naar een fiets die een beetje aankan wat ik er mee wil. Qua tegenslag ben ik wel wat gewend dus zoveel eisen heb ik in principe niet.

M&A schreef:Met een Jan Jansen Millenium is overigens niets mis. Al 8 jaar fiets ik elke vakantie naar volle tevredenheid vol bepakt.
Goed om te weten. Volgens mij had ik ergens gelezen dat hij niet zo stevig is maar dat is dan dus ook onzin. Zo zie je maar weer, niet alles geloven wat je leest. ;)
Ave Gone schreef:Je hebt nogal wat eisen voor 500 euro. Wat bedoel je met Europa: welke streken in welke landen? In veel streken lukt het met de goenoemde huis- tuin- en keukenfiets niet, zelfs geen vijf minuten.
Wat bedoel je met lange tijd? Drie maanden, een jaar, tien jaar?
Om hoeveel kilometers gaat het dan? Rond het af op duizenden, dat is precies genoeg.
Hoeveel bagage gaat er mee, inclusief tassen?

Benieuwd: wat is het project?
De bedoeling is dat we uiteindelijk bijna alle landen af zullen gaan, een vrij grote diversiteit aan streken zal het dus ook worden. :wink: De duur...? Tja, dat ligt ook een beetje aan de lengte van de vrijwilligersprojecten die we gaan uitvoeren, is nu nog niet helemaal te zeggen. Sowieso langer dan een jaar, maar we zitten dus ook wel eens vast op locaties. En tja... "eisen". De fiets hoeft echt zeker niet perfect te zijn hoor. Maar het is gewoon wel fijn om iets "relatief goeds" te hebben voor het budget dat je dan wel hebt, vandaar dat ik even advies kwam vragen. Huis-, tuin- en keukenfietsen heb ik overigens met succes gebruikt in Engeland, Afrika en Zuid-Amerika. Was niet makkelijk, maar ze vielen nou ook weer niet na vijf minuten uit elkaar! Ikzelf af en toe wel natuurlijk maar goed, daar kies je dan ook zelf voor :D
Wim schreef:Voor zo'n lange reis kun je misschien het beste een fiets kopen waarvan alle slijtonderdelen min of meer versleten zijn, en die dan allemaal voor vertrek zelf vervangen (weet je gelijk hoe dat moet). Doe je dat niet dan moet je ze onderweg een voor een vervangen, en dat wordt zeker veel duurder (en vervelender).
cassette (Deore, goedkoop en redelijk degelijk)
ketting
voortandwielen (staal, goedkoop en degelijk)
trapas (Shimano UN 55, goedkoop en goed)
pedalen (heb je gelijk wat je wilt), tenzij er echt goede en goed onderhouden op zitten.
binnen en buiten kabels
remblokjes
derailleurwieltjes
binnen en buiten banden.
Het probleem is dat dit alleen al iets van 250 euro kost. Daar komt dan nog bij dat die fiets voor zo'n lange reis met flink wat bagage goede dragers moet hebben (Tubus). Tot slot moeten de velgen niet versleten zijn van het remmen. De beste oplossing is een nieuw handgebouwd achterwiel. Dat is nog eens minstens 125 euro. Kortom, als je een bestaande fiets klaar wilt maken voor een echt lange reis met bagage ben je gauw al een kleine 400 euro kwijt. De fiets mag dan niets meer kosten.

Met een fiets waar veel onderdelen half versleten zijn kun je best drie weken in Frankrijk gaan fietsen. Als je echt een lange tocht gaat maken van 10000 km of meer zul je bijna al deze slijtonderdelen wel een keer verslijten, dus kun je het beste met nieuwe beginnen. Dat maakt een budget van 400 euro al gauw illusoir, tenzij je jezelf voor de gek wilt houden, met een versleten fiets vertrekt, en de duurdere reparatie onderweg niet meetelt. Het gaat om total cost of ownership.
Wim, erg bedankt voor deze informatie, echt super! Ga ik allemaal meenemen. Sowieso vertrekken we natuurlijk niet morgen dus zal voor vertrek nog het één en ander vervangen kunnen en waarschijnlijk ook wel moeten worden.
Fiets 1 staat inmiddels al vast en heeft allemaal (vrij) nieuwe onderdelen, binnen budget. Dus ik kan er in ieder geval op gaan oefenen. Een paar latere reparaties of vervangingen zijn op zich natuurlijk niet zo'n probleem.
Govert Pellikaan schreef:Voor mijn dochter heb ik een tweedehands Santosframe a 150 euro opgebouwd. Wielen van Rose, goedkoop, goed genoeg, maar natuurlijk kan het beter. Goedkope Shimanoderailleur (altus, zie bv Rivendellsite voor (te) lovende woorden). Kortere cranks, die weer wat duurder uitpakken, maar die hebben jullie niet nodig. Voorbladen en cassette naar keuze (van veel te duur tot toch te goedkoop..), simpele duimschakelaars a 10 euro. Shimano as UN 55 voor weinig.
Ik had nog magura's in de schuur liggen, maar eenvoudige remmen met goede blokken! kan prima. Goedkope spatborden, wat bredere panaracers, tubus drager (maar de alternatieven tweedehands kunnen het budget heler houden) en rijden maar.

Op marktplaats vind je vaak oudere frames die zeer geschikt zijn om op te bouwen voor weinig geld. Bv een Trek mountainbikeframe zonder voorvering voor een paar tientjes. (Als je maar de goede maat hebt, anders fietst het alsnog maar matig)

Fietstassen kun je ook krijgen voor weinig tot niets. Ik heb met (gratis) oude Karrimortassen prima gefiets, af en toe rammelt het wat, maar ach. Voor complete ortliebsets ben je meer dan de helft van je budget kwijt, dat geld zou ik dan anders besteden.
Govert, jij ook bedankt voor deze - overigens zeer bemoedigende - post :D Ik neem ook jouw tips helemaal mee. Super dat je dat zo even voor je dochter hebt gedaan trouwens. Ik hoorde gisteren toevallig het verhaal van iemand die de wereld was rondgereisd op een fiets die hij in de schroot had gevonden, dus wat dat betreft begrijp ik dat er in de fietswereld echt zéér veel mogelijk is, haha. :wink: Hier nog een leuk alternatief voor de fietstas: http://www.instructables.com/id/Buildin ... -Panniers/
En een survival bag is een mooi alternatief voor een tentzijl heb ik gemerkt! Lekker multifunctioneel! :) Je kan er onder schuilen, er spulletjes in stoppen, hem als tentzijl gebruiken of als je nood zit is het een mooi baken!

Ik geloof er wel in, hoor, dat budgetreizen! :)
Als je zo lang weggaat ga je een smak geld uitgeven. De gok om door het besparen op de fiets dan uiteindelijk een paar honderd euro te verdienen schat ik in als vrij kansloos, maar dat is uiteraard ook maar een schatting van mij.

Ik zeg niet dat je een topfiets moet kopen, want die kosten tegenwoordig heel wat meer dan 1000 euro, maar je budgetverdeling lijkt me op dit moment toch niet zo evenwichtig.
Ave Gone schreef:Als je zo lang weggaat ga je een smak geld uitgeven. De gok om door het besparen op de fiets dan uiteindelijk een paar honderd euro te verdienen schat ik in als vrij kansloos, maar dat is uiteraard ook maar een schatting van mij.

Ik zeg niet dat je een topfiets moet kopen, want die kosten tegenwoordig heel wat meer dan 1000 euro, maar je budgetverdeling lijkt me op dit moment toch niet zo evenwichtig.
Even voor de duidelijkheid: het voelt voor mij absoluut niet als een 'gok om te besparen'. Ik denk dat wij gewoon andere eisen stellen aan een fiets. Volgens mij kan ik voor dit bedrag namelijk gewoon een fiets krijgen die mijn doel steunt en waar ik nog even lekker aan kan sleutelen voor vertrek. En die vervolgens prima rijdt en aan al mijn eisen voldoet. Tja, kom je wel bij de wat oudere modelletjes terecht maar op een oude fiets... ;)
Prima. Hou je ons op de hoogte?
Ave Gone schreef:Sorry dat ik het foute antwoord geef op je vraag dan maar?
Opdefietsdooreuropa schreef:Wat zouden jullie iemand in mijn situatie aanraden? Ik heb eerder altijd gewoon huis-, tuin- en keukenfietsen beladen en ben daarop weggegaan. Voor een paar weken kan dat wel, maar hier praat ik toch over een véél langere tijd en het is fijn als de fiets dan niet halverwege finaal uit elkaar valt. :)
Mijn vraag was "wat is een mooie optie voor dit budget?" - niet: "geloof je dat dit mogelijk is of niet?".

Sorry dat ik dat blijkbaar minder helder geformuleerd heb. :)
Sorry hoor maar jij wilt geloof ik niet horen dat dit budget een illusie is. Als reactie op mijn post had je het er al over dat het geen topfiets hoeft te zijn. Daar hebben we het ook helemaal niet over. Ik had het over Shimano Deore niveau voor onderdelen, en dat is door de bank genomen heus het onderste niveau dat nog heel blijft op zo'n tocht van zeker 10000 km met bagage. Ik weet uit eigen ervaring dat reparaties onderweg niet alleen erg vervelend zijn, maar ook veel duurder. Je hebt gelijk dat het niet allemaal even luxe hoeft te zijn, en op Marktplaats kun je heel veel geluk hebben, maar als je onder een minimumkwaliteit zakt heb je daar alleen maar veel last van. Dat kun je heroisch vinden, maar ik vind het vooral lastig.
Voor de rest zou ik je adviseren mee te doen met de fietsreparatiecursus van de Wereldfietser.
Wim schreef:Sorry hoor maar jij wilt geloof ik niet horen dat dit budget een illusie is. Als reactie op mijn post had je het er al over dat het geen topfiets hoeft te zijn. Daar hebben we het ook helemaal niet over. Ik had het over Shimano Deore niveau voor onderdelen, en dat is door de bank genomen heus het onderste niveau dat nog heel blijft op zo'n tocht van zeker 10000 km met bagage. Ik weet uit eigen ervaring dat reparaties onderweg niet alleen erg vervelend zijn, maar ook veel duurder. Je hebt gelijk dat het niet allemaal even luxe hoeft te zijn, en op Marktplaats kun je heel veel geluk hebben, maar als je onder een minimumkwaliteit zakt heb je daar alleen maar veel last van. Dat kun je heroisch vinden, maar ik vind het vooral lastig.
Voor de rest zou ik je adviseren mee te doen met de fietsreparatiecursus van de Wereldfietser.
Heb nu een fiets compleet in nieuwstaat (de onderdelen, wel een ouder frame) binnen budget, mét shimano deore, nieuwe banden, extra stuur, alles net vervangen. Reparatiecursus ga ik sowieso nog doen. En zoals ik al had gezegd zijn die vervangingen helemaal het punt niet, daar is echt wel extra budget voor tegen de tijd dat ik vertrek. Wel wil ik er nu gewoon vast op weg kunnen.

Bedankt voor de tips tot nu toe. Ben blij dat ik zo snel iets moois heb kunnen vinden en ga er mee aan de slag. Ik moet wel zeggen dat ik de negatieve inslag die af en toe doorklinkt echt jammer vind.
Mooi dat het gelukt is, en dat meen ik heus. Ik ben echter wel van de afdeling realistisch. Dat heeft niets met negativiteit te maken.
Heb net een boek van Frank van Rijn gelezen, ach als je leest en ziet waar hij 20-30 jaar geleden op fietste dan kan er met wilskracht een hoop.
Ik zou toch willen dat ik mijn eigen fiets zo kon herstellen, heb een poging gedaan maar ben weer hard naar de buurman en later naar de fietsenmaker gehold, ondanks 2 daagse cursus.

Succes met het project en hou ons op de hoogte.
gr Anja
De blauwe santos str01 uit den haag gekocht toevallig :)
M276 schreef:De blauwe santos str01 uit den haag gekocht toevallig :)
Jaaaa, dat was ik! Echt super is 'ie! Heb ik hem voor je neus weggekaapt op of heb ik hem van je overgenomen? ;) Kleine digitale wereld!
dijken63 schreef:Heb net een boek van Frank van Rijn gelezen, ach als je leest en ziet waar hij 20-30 jaar geleden op fietste dan kan er met wilskracht een hoop.
Ik zou toch willen dat ik mijn eigen fiets zo kon herstellen, heb een poging gedaan maar ben weer hard naar de buurman en later naar de fietsenmaker gehold, ondanks 2 daagse cursus.

Succes met het project en hou ons op de hoogte.
gr Anja
Zeker! Ik was gisteren nog een artikel aan het lezen over een jongen. Had een derdehandsfiets gekocht voor honderd pond en is daarmee de wereld over gegaan. Onderweg had hij hem geloof ik wel ergens ingeruild voor een kano, en elders weer een paard gescoord. Er is een hoop mogelijk met een beetje doorzettingsvermogen, vertrouwen en wilskracht. Maar je moet er natuurlijk wel zelf in geloven. Dat doe ik gelukkig voor de volle 100%. :D
Precies. Er zijn legio fietsers die meer geïnteresseerd zijn in het avontuur dan in of hun fiets wel voldoet aan de 'geldende normen'. Alleen hoor je die veel minder op dit forum.
In ieder geval heel veel plezier gewenst. Klinkt als een mooi avontuur.