Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaak stuk - Forum Wereldfietser

Spaak stuk

Na 500 km hoorde ik een pang. Één spaak precies doormidden en wiel licht krom. Maar genoeg om er niet meer mee te kunnen fietsen. Gaat hier om achterwiel met Rohloff-naaf. Fiets is van merk Avaghon. Morgen sta ik bij een fietsenmaker in Duitsland. Advies graag, moet ik nog ergens rekening meehouden, iets zeggen tegen de fietsenmaker?
Bitte? misschien. Een spaak is niet altijd een spaak, als het een beetje een fietsenmaker is weet hij wat te doen, vraag meteen om wat reservespaken (ersatz- speichen) en een spaaksleutel met de juiste maat. Dan kun je bij een volgende gebroken spaak deze zelf vervangen. Doorfietsen zorgt vaak voor een grotere slag in het wiel, dan als je ze direct vervangt.
En als hij klaar is Herzlichen Dank!
Ik ben fantastisch geholpen door Nicolas & Tamara. Opgepikt, buik vol gestopt, in de douche gestopt en toegedekt. Morgen vroeg, dus straks, droppen deze super aardige mensen mij bij de fietsenmaker.

En ik vroeg alleen of ik mijn tent ergens mocht neerzetten.

Ik ben verbaasd dat er meteen een slag in het wiel zit. Is dat normaal? Ik ben direct gaan lopen, maar slag was kennelijk niet te vermijden.
Ik hoop dat het hier bij gaat blijven. Zoals je kunt zien aan die slag in je wiel zijn spaken op elkaar aangewezen: sneuvelt er eentje, dan krijgen de andere het zwaar. De kans bestaat helaas dat die andere spaken overbelast zijn geraakt, en dus ook snel zullen breken. Je kunt hopen dat het bij deze ene spaak blijft, maar als er nog eentje sneuvelt kun je beter het wiel opnieuw laten spaken met nieuwe spaken. Neem wel contact op met bike4travel, want dit had in normale omstandigheden toch niet mogen gebeuren.
Precies Wim. En volgende keer een noodspaak meenemen om op zijn minst het grootste deel van de slag en de onregelmatige spanningen weg te nemen.

Als een spaak precies doormidden is gegaan is het ofwel een productiefout in het maken van het staal (een insluiting), ofwel een flinke kras in de spaak op die plek ofwel heb je een steen tussen spaak en achtervork gekregen. Dat laatste klinkt ridicuul, maar het is mij eens gelukt.

Voor het interessante: hoe ziet het breukvlak eruit? Is het een brosse breuk of een gladde breuk mooi onder een hoek van 45°.
Wiel zonder fiets is nu bij nu fietsenmaker. De breuk ligt in het midden en alsof het doorgesneden is, 90°, haaks op de lengterichting van de spaak. Het breukvlak zelf heb ik niet van dichtbij bekeken. De breuk ontstond toen ik op het fietspad een klein heuveltje op fietste. Ik was niet hard aan het fietsen en stond ook niet.

Ik heb de ervaring dat jullie sneller reageren dan Bike4travel. Ik stuur ze wel een bericht, maar wat kunnen zij op afstand eigenlijk doen?
rogierius schreef:Ik heb de ervaring dat jullie sneller reageren dan Bike4travel. Ik stuur ze wel een bericht, maar wat kunnen zij op afstand eigenlijk doen?
Goede raad geven om je garantie te behouden.
Waarschijnlijk: Stop met fietsen, laat er een andere spaak inzetten, als het wiel enigszins recht is ga dan niet niet aan alle andere spaken draaien en kom na de reis terug zodat we het wiel kunnen nakijken.
Alle goede raad van jullie opgevolgd. Schade beperkt en mail naar bike4travel (geen reactie nog). Gisteren was de tweede fietsenmaker super behulpzaam. Net als de eerste fietsenmaker zei hij dat hij pas donderdag tijd heeft. Maar nadat hij hoorde dat ik onderweg ben naar Noorwegen, zou hij mijn wiel repareren voor 12:30. Mits ik het wel zelf uit- en inbouw. Geen probleem!

Nadat het wiel klaar was en ik ging afrekenen, vroeg hij er slechts tien euro voor. Ik was met stomheid geslagen. Ik verwachtte 80 euro of meer. Toen ik vroeg waarom, vertelde de fietsenmaker dat hij ook graag reist met de fiets. En dat hij weet hoe het is om panne te hebben en niet verder te kunnen. Hij vroeg mij om hem een kaartje te sturen vanuit Noorwegen. Het fietserscredit bestaat echt.

Bedankt voor de goede raad mensen!

Edir: Bike4travel reageerde dezelfde dag binnen vijf uur. Ik heb niet gevraagd naar garantie wat hun product betreft.
Met een Rohloffnaaf kun je spaken toch altijd vervangen zonder het wiel uit te bouwen?
Dat kan, maar met het wiel eruit is het vast makkelijker. Ik hoop wel dat je nu een reservespaak hebt, en een spaaksleutel, Noorwegen is nu niet de plek waar ik zulke pech zou willen hebben. Helaas is dat niet uit te sluiten. Bedenk dat bijvoorbeeld m-gineering voor een heel wiel spaken met nieuwe spaken niet meer dan ruim 50 euro rekent. Dat is in Noorwegen veel meer, als je al een competente wielbouwer kunt vinden. Vandaar mijn suggestie contact op te nemen met bike4travel: hoe gaan zij handen en voeten geven aan hun productgarantie?
Ik wacht af wat het antwoord zal zijn van bike4travel en post het hier.

Volgens de fietsenmaker is de spaak gebroken door steenslag. Kleine krasje en dan knap.
Heb jij een naaf met 32 spaken en wat weeg je.

Ik las een verhaal van iemand die naar Australië fietste met een Avaghon met R-naaf 32 gaats en hij schreef dat hij ook vrij regelmatig last had van gebroken spaken.

Mario
Rohloff was er jarenlang alleen in 32 gaten. De wielbouwer moet er wel zijn best op doen, maar dan vooral omdat de flens zo groot is. Tegenwoordig is er ook een Rohloff voor 36 spaken. De stelregel is toch dat als een spaak gebroken is de rest spoedig kan volgen. Maar dat geldt voor elk achterwiel. En helaas heeft elke wielbouwer wel eens pech.
Wim schreef:Rohloff was er jarenlang alleen in 32 gaten. De wielbouwer moet er wel zijn best op doen, maar dan vooral omdat de flens zo groot is. Tegenwoordig is er ook een Rohloff voor 36 spaken. De stelregel is toch dat als een spaak gebroken is de rest spoedig kan volgen. Maar dat geldt voor elk achterwiel. En helaas heeft elke wielbouwer wel eens pech.

Deze spaakbreuk kan toch haast geen productiefout zijn, dus idd steenslag? interessant, nog nooit van gehoord!. Heb ook Avaghon (28 inch) rohloff 32 spaaks 51.200 km, nog nooit gebroken spaak gehad. Robw
Als een spaak in het midden breekt, zoals bij Rogierius, dan is een inclusie in de spaak de meest aannemelijke oorzaak, zoals Ave Gone ook al schreef. Daarnaast is het ook mogelijke dat de spaak beschadigd is geraakt en daardoor is gebroken. In beide gevallen is het niet waarschijnlijk dat er ook andere spaken gaan breken, mits de gebroken spaak tijdig wordt vervangen. Dus geen reden om Rogierius onnodig ongerust te maken.

Marc (wielbouwer bij Bike4travel)
Paar uur geleden ging de tweede spaak stuk. Vlak terrein, asfalt. Was niet eens me best aan het doen. De breuk oogt grover en onregelmatige dan de vorige breuk. Nieuwe spaak ingezet, maar wiel heeft bij deze spaak wel een slag.

Ik zou eventueel morgen naar Hamburg kunnen gaan met de trein om daar slaapplek en wiel bouwer te vinden. Kan ook een dorp terug, om bij de lokale fietsboer het wiel te laten rechten.

Jullie advies graag.
Dat is dus helaas einde verhaal. Natuurlijk eerst contact opnemen met Bike4travel, maar in de praktijk heb je daar niet veel aan als je zo ver weg zit. Een Rohloff wiel spaken is ook geen klus voor de fietsenmaker om de hoek. Ik weet niet waar je precies zit in noord Duitsland, maar als je makkelijk met de trein naar Leer kunt komen kun je daar simpel het treintje richting Groningen nemen en in Hogezand uitstappen. Als je nog een stukje kunt fietsen ben je dan zo in Kiel Windeweer bij m-gineering (wel even tevoren bellen). Anders is er ook de bus (niet frequent).
rogierius schreef:Paar uur geleden ging de tweede spaak stuk. Vlak terrein, asfalt. Was niet eens me best aan het doen. De breuk oogt grover en onregelmatige dan de vorige breuk. Nieuwe spaak ingezet, maar wiel heeft bij deze spaak wel een slag.

Ik zou eventueel morgen naar Hamburg kunnen gaan met de trein om daar slaapplek en wiel bouwer te vinden. Kan ook een dorp terug, om bij de lokale fietsboer het wiel te laten rechten.

Jullie advies graag.
Dus zeker geen steenslag (dat zou wel erg toevallig zijn). Hoop dat je daar iemand vindt. Geluk dat je in Duitsland zit, dat wel dan weer. Succes. Robw
Als je op de site kijkt van http://www.rohloff.de dan kan je zoeken naar een dealer in de buurt waar je zit Alleen al in de buurt van Hamburg zie ik een twintigtal deales. Succes

Ronald van der Perk