Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Miyata Roadrunner 7005 frame geschikt voor vakanties? - Forum Wereldfietser

Koga Miyata Roadrunner 7005 frame geschikt voor vakanties?

Beste wereldfietsers,

Onlangs heb ik met mijn vriendin twee prachtige Koga Miyata Roadrunners tweedehands overgenomen (modellen uit 2010). Hoewel dit "officieel" een toerfiets is lijkt hij mij ook geschikt voor vakanties met bepakking (<20 kg p.p alleen achterop en wat aan het stuur) omdat het een hele degelijke fiets is. Maar de fiets heeft een lichtgewicht aluminium 7005 frame en deze voelt vrij kwetsbaar. Als ik erop tik met m'n vingers lijkt het net een flinterdun aluminium laagje. Het "voelt" dus kwetsbaarder dan mijn normale stadsfiets, maar misschien is dit gevoel misleidend. Hoe dan ook heb ik hierdoor wel wat twijfels over de geschiktheid van de fiets voor vakanties met bagage.

Aan de andere kant staat op de website van Koga bij zowel de huidige Roadrunner als Traveller: "Lichtgewicht frame, gemaakt van drievoudig geharde Aluminium 7005 buizen." Dus het lijkt erop dat dit toch dezelfde frames zijn en geschikt moeten zijn voor vakanties.

Kunnen jullie mij advies geven? En verder nog tips over zaken waar ik aan moeten denken voordat we op vakantie ga met deze specifieke fietsen?
Ga je een stukje langs de Rijn fietsen, of de Andes doorkruisen?
Weeg je zelf 55 kilo of 110?

Het belangrijkste: rijdt de fiets stabiel met bagage? Alleen proberen geeft het antwoord. Thuis proberen.

!

Ik had een koga lichtrunner en die zwieberde vreselijk bij 15 kg bagage, verder erg fijne fiets, door de dunne buizen had ik bij een val met mijn knie wel een deuk in de bovenbuis gedrukt! Voor mijn gevoel had ik met deze fiets wel de onderkant van wat nog geschikt is voor een fietsvakantie bereikt.
Ik weeg 73 kg en mijn vriendin 63 kg. We willen eerst Nederland en Belgie fietsen met bagage, maar later ook door Frankrijk.
Dit zijn inderdaad geen heavy duty fietsen, maar met lichte bagage zou het schat ik prima moeten gaan. Jullie zijn ook geen zwaargewichten. Maar probeer het uit, en als het tegenvalt kun je altijd nog wat anders bedenken. Ik maak me weinig zorgen over de vraag of het heel blijft, maar wel over de vraag of het een beetje stabiel rijdt. Voor 2 personen moet samen 25 kg geen probleem zijn in Europa.
Veel succes,
Wim
We gaan het sowieso maar eens uitproberen.

Maar ik vroeg me af of er verschil is tussen de frames van ons en die van de huidige traveller / roadrunner. Overal zie ik namelijk in de omschrijvingen "aluminium 7005" staan. Ook op onze frames staat 7005.

Als dit zou betekenen dat ze (vrijwel) exact hetzelfde zijn, hoef ik me geen zorgen hoeven maken lijkt mij... :roll:
Het betekent alleen maar, dat ze van hetzelfde materiaal gemaakt zijn.