Vanaf Basel naar Nederland is natuurlijk iets wat je bij elk weer kan doen, de wegen zijn perfect, voldoende uitwijkmogelijkheden en moeglijkheden voor alternatief vervoer.
Maar goed, als we uitgaan van lekker fietsweer: Half september is dusdanig vroeg in het seizoen dat dit een eitje moet zijn. Sterker nog, qua temperatuur is dit veel prettiger dan Juli-Augustus.
- Daglicht gaat uiteraard geen enkel probleem zijn
In de winter kan je in Nederland ook nog gewoon naar je werk fietsen, dus laat staan in September.
- De afstand is +/- 800km, dus met 20 dagen fietsen zit je op 40km per dag.
Praktisch: Ik ga ervan uit bent dat je een beginner bent. Deze tocht is daar prima geschikt voor, trainen is niet echt nodig. Zorg wel dat je een goed zadel hebt, de rest boeit met dit traject eigenlijk niet!
Als je een tent hebt: Ik zou zelf beginnen met etappes van hooguit 50km, rond Basel is niet vlak en je zal toch moeten wennen. Je hebt tijd zat. Richting Nederland zal je langere stukken pakken, je zal namelijk gewend zijn aan je fiets en aan het langere tijd in het zadel zitten.
Als je geen tent hebt maar kiest voor hotels 80km.
=> Tent+kookgerei is toch meer bagage en je moet gewoon meerdere uren uittrekken voor opzetten, boodschappen doen, koken. Het is geen wedstrijd, neem lekker de tijd om een dorp in te lopen en boodschappen te doen.
Verder: Een ander leuk alternatief is Kopenhagen (wel ietsje verder, maar in drie weken een absoluut eitje). Noord Duitsland is een heel erg fijn fietsgebied, veel fietspaden en aardige mensen. Je kan een leuke route plannen waarbij je de grote steden vermijd.
De Rijn route is drukker en heuvelachtiger (maar dat zal geen probleem zijn). Verder zit je af en toe met grote steden. Dat is uiteraard geen probleem als je dat leuk vind.
Hou er sowieso rekening mee dat zuidelijker meestal meer heuvels betekent en dat de fietsfaciliteiten steeds minder goed worden (grosso modo). Ook is mijn ervaring dat het verkeer in het zuiden iets minder prettig is, maar dat valt meestal wel te vermijden. Uiteraard is dit allemaal persoonlijke mening en is het allemaal niet zo zwart wit. Zuid Europa is ook heerlijk fietsen