Hier een kort reisverslag van onze fietsvakantie met wat up to date informatie.

In maart / april 2006 zijn wij van Chiang Mai door Laos naar Undon Thani gefietst.

We zijn gevlogen met EVA airlines (Taiwan) naar Bangkok en hebben Thai air vluchten genomen: Bangkok - Chiang Mai en Undon Thani - Bangkok. Totaal ongeveer € 950 pp. Met EVA heb je maar 20 kg check-in bagage. Onze fietsen inc doos waren al 20 kg. 2 achter-fietstassen pp hebben we als handbagage meegenomen. Ongeveer 7kg pp. Hier werd niet moeilijk over gedaan. (wel over de steeksleutels die daar nog inzaten, maar we mochten ze uiteindelijk wel meenemem, mes etc. hadden we wel in de bidon op de fiets gedaan).

Voor de heenreis hebben we Giant fietsdozen gebruikt, die we (gratis) van de fietsenmaker gekregen hebben. Daar kan je de fiets zo inrijden (zonder trappers en met dwars stuur uiteraard), erg handig.

In Bangkok moet je ongeveer 2km lopen van international naar domestic dus het is zeer de moeite waard om je bagage te laten doorchecken naar de eindbestemming.

In Thailand overnacht in: Chiang Mai, 'Hot Springs' (Pong Nam Ron), Chiang Rai, Chiang Khong. +- 120 km per dag gefietst. Zeer goede wegen, nummers: Chiang Mai-118-1221-Chiang Rai-1233-1152-Phaya Mengrai-1174-1020-Chiang Khong. kaart: B&B map Thailand North. Gekocht in 2e hands boekwinkel in Chiang Mai (waar je alles kan kopen o.a. nieuwe LonelyP Thailand / Laos voor < helft of 2e hands < kwart prijs in NL).

Als je tijd hebt (die wij niet hadden) is de route via Chiang Dao, Mae Ai denk ik een stuk mooier / rustiger.

Met name de eerste 50km Chiang Mai uit fietsten we op de vluchtstrook / fiets-brommerpad van een 8 baans-'snel'weg. Minder eng dan het zo klinkt, maar sub-optimaal zal ik maar zeggen.

Overtocht & visum in Chiang Khong geregeld via touroperator (easy travel) van het guesthouse (1300 B?). 's avonds betaald, 's ochtends visum in paspoort. Ook kaartje voor de boot naar Pakbeng (550 B). Bij deze 'slow' boat deden ze erg moeilijk over de prijs van het fietskaartje. In het Thaise guesthouse hadden ze al aangegeven max 100 B te betalen voor dat kaartje. Bij de boot begon het met 250 B met vrij overtuigende technieken (op het matje bij de bootopzichter). Uiteindelijk hebben we 100 B betaald bij de stuurvrouw, maar het heeft wel veel sippe gezichten gekost.

Boot naar Pakbeng. 6 uur. Erg veel lawaai van de motor achterin: neem water en lunch mee en ga voorin zitten. Tijdens stops wordt eten verkocht, maar wel vrij duur.

Overnachtingen in Laos: Pakbeng - Muang Houn - Muang Hong - Oudomxai - Pakmong - Muang Ngoi - boot naar Muangxun (waar highway 13 weer bij de Nam Ou komt) - fietsen naar Luang Prabang - Kiou Ka Cham - Kasi - Vang Vien - Ban Talat (bij Na Nam) - Vientiane

Pakbeng - Oudomxai:
eerste en laatste stuk erg mooi door tropisch regenwoud. Tussenliggend werden nu veel rijstvelden afgebrand voor het nieuwe seizoen. Daardoor soms wat sinistere omgeving en veel rook en as in de lucht. Soms bosbranden tot aan de weg. Primitieve dorpjes. Extreem aardige mensen. Nauwelijks electra. Geen stromend water, geen douche. In Muang Hound en Muang Hong meerdere guesthouses. Wij namen telkens de 'nieuwste' voor +- 40.000 kip (€ 3.50).

Zeer rustige weg, geasfalteerd in +- 2001, super!

Eten: noodlesoup +- 6.000-10.000 kip. Schoon water en frisdrank om de 5 km te krijgen in ieder dorp.

Oudomxai - Pakmong. Lang stuk bergop. Mooie omgeving, veel regenwoud. Pakmong heeft veel guesthouses (>6), maar allemaal eenvoudig (=geen stromend water).

Pakmong - Nong Khiao, boot naar Muang Ngoi. Aangeprezen als 'authentiek Laos'. Nu >10 guesthouses, toeristisch. Wel genieten van beer Lao bij prachtige zonsondergang aan de Nam Ou.

Boot naar Nong Khiao en daar boot geregeld naar Luang Prabang (900.000 Kip = 80 €). Gedeeld met zijn 6-en. Uitgestapt in Houaykang (10 huizen) en verder gefietst. 3 uur fietsen naar Luang Prabang. Niet heel spannend stuk, maar beter dan extreem lawaaiige boot.

Luang Prabang - Kiou Ka Cham:
+- 20 km bergop - 10 naar beneden - 10 km bergop. Pittig! Wel te doen. Met name door de hitte was het fors. > 6 liter gedronken pp. Veel mensen met Kalaschnikovs langs de weg (ze ook lonely planet), die soms wat nors keken maar opfleurden bij een 'Sabaidee'. Nooit echt onveilig gevoeld. Verder waren de mensen weer heel aardig. Kinderen rennen de weg op en geven 'high-fives'.
Kiou Ka Cham: 2 guesthouses. 30,000-40.000 kip. Geen stromend water. Wel 'hot shower' = ook nog een ton met warm water (opvallend prettig douchen daarmee).

Kiou Ka Cham - Kasi
Mooiste afdaling van mijn leven. 20 km bergaf. Stijle rotsbergen in het langschap. Heel mooi!

Kasi: truckersdorp. Veel guesthouses, warme douche.

Vang Vien: hyper-toeristisch. > 30 guesthouses. Veel bars met video-cd's. Veel roze blanken met fashion-faux-pas. Tuben was prima dagbesteding op deze rustdag.

Vang Vien - Ban Talat, paar korte stevige klimmetjes. Weg wordt drukker, maar nog steeds relatief rustig. Geslapen in Ban Thalat. 40.000 kip met goede airco. Markt is leuk, maar de geuren op deze markt werden mij even wat te veel (en ik kan op zich best wel wat hebben). Volg bordjes met 'Napakuang resort'. (daar sliepen wij ook)

Ban Talat - Vientiane. Lekker uitfietsen. Volg bordjes 'Lao zoo'. Nog even kort klimmetje en daarna klein, maar prachtig dalletje bij Nate. Verder door de rijstvelden.

Vientiane - Udon Thani. Saai langs de snelweg. Bouddha park in Nong Khai was wel indrukwekkend. (grote versie van zelfde park aan de Laos' zijde van de Mekong)

Friendship bridge over met de fiets ging zonder problemen. Geen tol hoeven betalen.

Udon Thani: Thaise werkstad. Vrij rijk. Grappige orchideëenkwekerij met dansende plantjes op muziek. (zie lonely planet)

Wij vlogen terug van Udon Thani omdat dat makkelijker te regelen was vanuit NL.

Achteraf denk ik liever vanaf Vientiane gevlogen en extra dag gebruikt om de mooiere route Chiang Mai - Chiang Rai te fietsen.

In totaal 3 weken gefietst (zondag heen - zaterdag terug).

Kleren die ik niet heb aangehad: windstopper jack (te warm), thermo-ondergoed idem. In iedere stad kan je je kleren laten wassen voor 8,000-10.000 kip / kilo. Volgende ochtend klaar.

Pinnen is ons nergens gelukt, maar kan in theorie in Vientiane. Wij hebben dollars en Thaise Baht gewisseld.

1x lekke band (10 km voor eindpunt... in de stromende regen... ). Reserve buitenband niet nodig gehad, op deze route ook vrij overdreven om mee te nemen, alleen maar goed asfalt.

Fietsen:
Giant X-speed met 28 1 3/8 1 5/8 huis-tuin-en-keuken banden (gewoon stadsfiestbanden die ik erbij kreeg). Geveerde voorvork was erg fijn en 21 versnellingen allemaal gebruikt.

Mijn vriendin: Koga Myata Terraliner. Nog mooier, want paar kg lichter dan mijn fiets. 2e hands gekocht voor € 500.

Fiestassen: alleen achter + 1 stuurtasje voor ons samen. Vaude en Ortlieb. 1x tas met gereedschap. Ieder 1 tas kleding. 1 tas 'beautycase' / medicijnen / 1e hulp etc.

Kaart: www.reise-know-how.de : 1:600.000 super! ook guesthouses staan aangegeven. Van plastic dus kan tegen regen en scheurt niet.

boek: Kippen en Kleefrijst: Bernadette Speet. Heel goed. Matige kaartjes, maar 100x beter dan Lonely Planet cycling Laos.

succes met je eigen fietstocht!

Jonas de Jong