Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
jasmon schreef:yopie

nieuwe model fatbike gespot
haha Jasmon, vad fan är det för något??

edit: oeps, dat was perongeluk geen nederlands
maar wat is dat voor iets raars? iig geen kans op lekke banden
en Jan, je zit in het verkeerde topic! daar heb ik ook altijd last van :D
nobbiomatic schreef:ik werk met motorfietsen, en daar wordt het bv gebruikt voor velgen, spatborden . voornamelijk voor tijdelijke bescherming. plasticip is drubberachtig en zal een redelijke impacht wel weerstaan. maar rotsblokken is een ander verhaal, daar is het niet echt voor bedoeld. dan maak je meer kans met de dikke folie. maar als je fiets hard tegen eenrotsblok ketst, dan heb je toch een deuk. is het geen idee om verwarmingsbuis isolatie te gebruiken? zo;n koker past wel over de framebuis heen en is makkelijk vast te zetten met tyraps of met mcGyver tape..en als je fiets een keer bovenop je valt, dan hebje in ieder geval geen pijn van de framebuis.... :cry:
Duidelijk antwoord, dat wordt dus geen plasti-dip. Dankjewel, dat scheelt weer kopen.
En isolatiebuis .. hmm dat is lelijk zeg, dan moet ik bij elke foto eerst de buizen eraf halen. :) En dat schuim is vrij zacht, weet niet of dat lang heel zal blijven. Misschien toch een binnenbandje om de onderbuis wikkelen, na de monstertocht kan het er dan weer af, dan is de tape vast wel voldoende.
Nee, ik probeer het gewoon met de 3M tape, gaat vast goed. Jammer dat ik geen losse tape kan meenemen, maar de tassen zitten propvol. Heb er net met moeite een reserve fatbikebandje bij kunnen proppen, die is bijna net zo zwaar en groot als m'n slaapmatje. :shock: :D
Thanks voor de tips!
Yopie schreef:[…] de tassen zitten propvol. Heb er net met moeite een reserve fatbikebandje bij kunnen proppen, die is bijna net zo zwaar en groot als m'n slaapmatje.
Misschien kan-ie wel dubbel dienst doen? Ik zou zeggen: probeer het eens uit! En als je 'm tussen twee bomen hangt, heb je een hangmat!
Alien schreef:Misschien kan-ie wel dubbel dienst doen? Ik zou zeggen: probeer het eens uit! En als je 'm tussen twee bomen hangt, heb je een hangmat!
:D :D

Of als bootje, met een visdraadje erbij voor het avondeten!

Afbeelding
je kunt natuurlijk ook nog vulcaniserende tape gebruken voor bescherming van je frame, ideaal voor estreme rondingen en je kunt de dikte bepalen door het aantal omwentelingen dat je het inwikkelt.

en waarom neem je een binnenband mee? een fatbike heeft banden van 4 inch of breder (geloof ik). dan kun je beter de overstap op tubeless maken. veel minder kans op lekrijden. en je hoeft niet het gewicht van al die binnenbanden mee te leuren..
O jee, we zijn weer lekker offtopic bezig, wat is dat toch altijd moeilijk, steeds komt die vette fiets er weer bij. :)
Nobbi .. ik geef wel antwoord in het fatbiketopic!

edit: hier!
Zo, dit weekend nog eens een bikepacking-avontuur gedaan. In tegenstelling tot mijn rit in oktober, zie een paar pagina's terug, al een veel lichtere set-up. Slapen deed ik in een bivvybag (die aan het stuur hing). Daarnaast een slaapzak onder het zadel en als matje gebruikte ik een zonnescherm voor op een autoruit, voornaamste functie hiervan was isolatie. Was mijn eerste keer op deze manier en verwachte niet veel comfort van dit ultralichte concept maar heb eigenlijk verrassend goed geslapen.

Nu de route, in de late namiddag van thuis uit vertrokken (niet zo ver van Gent) samen met een kompaan die dit als voorbereiding voor de transcontinental race deed. We zijn eerst richting Temse gereden, dan een pitstop in Willebroek voor een lekkere pizza, om daarna onze tocht verder te zetten naar Hasselt. Ondertussen was het al vrij laat 's avonds en aangezien het vrijdag was, jammer genoeg ook veel 'wild' verkeer. In Tongeren even aan het standbeeld van ambiorix een pauze genomen. Hierna de ardennen ingefietst en omstreeks halftwee 's nachts besloten om te bivakkeren, hadden een geweldige spot gevonden op een heuvel in Henri-Chapelle. In de verte kon je de lichtjes van een stad zien en we verheugden ons al op het mooie uitzicht dat we 's ochtends zouden zien.

De volgende ochtend om halfzeven opgestaan en afgedaald richting Eupen waar we in een bakkerij een uitgebreid ontbijt namen. Dit was wel degelijk aan te bevelen want hierna volgde de beklimming van de Signal de Botrange. Eerste keer dat ik deze deed en me enorm kunnen uitleven. Het begon ondertussen wel al enorm warm te worden waardoor het een lastige dag beloofde te worden. Een beetje verder kwamen we dan aan de Baraque de Fraiture waar we volgens de traditie bovenop een frietje hebben gegeten. In de namiddag volgde nog meer lastig Ardennen-werk om 's avonds in Dinant aan te komen waar we de trein huiswaarts namen. Geslaagde overnighter alleszins! Smaakt naar meer! Stats: 427km, 4353hm, rijtijd: 17u25

Afbeelding
Ik vind het knap! Mooi man!
Gaaf Ardo!
Beste rit :D
Mooi tochtje. En goed idee van dat autoruitmatje. Ik heb in het verleden weleens op een lengte radiatorfolie uit de bouwmarkt geslapen, dat werkte prima tegen de optrekkende kou, maar was wel wat lawaaiig. Hoe ervoer jij dat?
Mooi verslagje Ardo, heb je mss ook een plaatje van de bivy? dat rolletje aan het stuur ziet er nl zo ultra-ultralicht uit, is dat niet gewoon een plastic vuilniszak? :D :wink: En wat voor bivy is het, geen last van condens gehad?
En dat wat er tussen slaapzak en zadel zit is je zonnescherm en matje? Leuk bedacht, slim! ga ik ook een keer proberen (althans, als ik durf :) ).
Merci voor de reacties! Het matje (autoruitfolie) heb ik opgepikt bij Auto5 voor iets van €6, maakt geen enkel geluid en de isolatie is ook echt wel top, niets van koude gehad althans en zorgt er ook voor dat de bivvybag niet smerig wordt van nat gras.

De bivvybag zelf is afkomstig uit de Decathlon, was iets van 30€ dacht ik maar wordt daar verkocht onder de noemer "waterdichte slaapzakhoes". Reeds 4 nachten in geslapen (1 keertje in de tuin om te testen :P ) en bevalt me enorm goed. Inderdaad supercompact, rolt gemakkelijk op en tot nog toe nog geen enkele condensvorming mee ervaren. En inderdaad Yopie, tussen de slaapzak en het zadel had ik het matje/folie gepropt. Ben alvast overtuigd voor mijn volgende bikepacking-avonturen!^^
Ben eigenlijk teleurgesteld in de drybags die ik bij het (fat)bikepacken gebruik, ze slijten erg snel. Heb er al verscheidene versleten: Exped, Sea to Summit, Granite Gear en nog eentje die geen labeltje heeft. De spanbandjes trekken de stof samen waar dan gaatjes/scheurtjes ontstaan. Althans dat is bij de zadeltas, want de stuurtas krijgt op de kopse kanten gaatjes terwijl daar helemaal geen spanbanden zitten, beetje vreemd. En als de fiets op de grond ligt raakt de tas niet de grond, het stuur met de bar-ends vangt dat op, dus dat kan het niet zijn, misschien door blubber dan? :?

Met de laatste fietstocht hebben ze het circa drie weken uitgehouden, daarna was het door de lekke tassen niet leuk meer, een natte slaapzak bij nachtvorst is echt waardeloos. Heb daardoor ook de tocht eerder moeten stoppen, ff een paar nieuwe bestellen ging moeilijk en zou ook teveel tijd kosten. De volgende keer stuur ik er maar een paar vooruit of probeer twee reserve mee te nemen.
Moet wel zeggen dat de tassen 't met de fatbike zwaar hebben; veel zand, stenen, water, sneeuw, ijs etc. Als je gewoon op asfalt fietst en op een mooi grasveldje kampeert gaan ze veel langer mee, dat is althans op de racefiets zo.

Heeft er iemand betere ervaringen met drybags, misschien dat de zwaardere beter zijn?

Ook de Revelate zadeltas is een beetje gehavend, de stof op de onderkant (wat boven de achterband hangt) is op sommige plaatsen gescheurd/versleten. Denk dat het komt doordat ik soms het zadel lager zet zodat ik sneller van de fiets af kan springen en dan wil de vette noppenband bij diepe kuilen weleens aan de tas trekken maar dat gebeurd eigenlijk heel zelden, en dan sjor ik ook gelijk de tas wat hoger. Misschien door stenen, grind etc wat door de band omhoog wordt geknald of de stof kan niet tegen modder/zand, dus vaker afspoelen? Ik was onderweg wel af en toe de fiets, in een meertje ofzo met een sok die toch al gewassen moet worden, maar sommige modder (vooral witte klei) blijft hardnekkig plakken, daar heb je een harde borstel voor nodig. En dat is toch iets wat ik niet mee wil nemen, das me te erg.

Wat ook kapot ging was een gesp/sluiting, zo'n mannetje/vrouwtje ding wat aan een spanband kan zitten. Het zijn Revelate Pocketclips, heb ze nu circa een jaar in gebruik maar eentje brak dus tijdens een enge afdaling waardoor de bovenste drybag van het stuur gleed en ik bijna over de kop vloog. Waarschijnlijk was ie al gebroken en schoot hij door al dat gehobbel los. Wil nu andere zoeken, betere en daardoor veiliger, had nl m'n nek kunnen breken door dat lullige ding.


Wat foto's om de boel te verduidelijken en ook omdat plaatjes kijken altijd leuk is. :wink:

Afbeelding

Heb niet echt een foto van de beschadiging van de zadeltas maar op deze is mss te zien wat ik bedoel. Daar waar wat opgedroogd modder zit is nu de stof gescheurd. Ik ga d'r iets oplijmen, zal er alleen wel weer snel afvallen, vooral in de winter bij minus ergkoud. :?

Afbeelding

Hier kun je de beschadiging op de onderkant ook een beetje zien. En de drybag die je in de zadeltas schuift krijgt precies naast het achterste spanbandje scheurtjes/gaatjes, het zijn dus niet de naden die loslaten.

En de stof is elke keer anders gevouwen dus worden veel scheurtjes:

Afbeelding

Afbeelding

Het brede stuur met de dikke bar-ends houden de stuurrol van de grond dus waarom ze dan toch op de kopse kanten slijten is me een raadsel. Misschien prop ik er teveel in en knallen ze uit hun voegen? :?

Afbeelding

Een dag dat 't stormde en motsneeuwde, alles was spekglad en fietsen was door de sterke wind uitgesloten. Heb net met veel moeite de fiets op het droge gehesen, ben moe, zeiknat, ijskoud en dan blijkt dat de stuurrol lekt! de slaapzak en kleding zijn vochtig. Ik staar naar de tas en herinner me een discussie hier op het forum over fietstassen die 100% waterdicht en tegelijkertijd lek mogen zijn omdat de meeste fietsers toch over asfalt rijden. Die logica is me nog steeds niet duidelijk.
Ik vervloek alle idioten, sleur de fiets overeind en begin weer te duwen, tegen de wind in. Zo word je tenslotte ook warm.

Afbeelding

Soms zijn de tassen vies, hier probeer ik 't met gras weg te vegen maar dat lukte niet, werd er alleen maar zelf nog viezer van. En 't heeft vaak toch geen zin als je weer verder door de blubber moet baggeren. Maar ik vermoed dus dat de stof niet tegen modder kan, het schuurt misschien gaatjes/scheurtjes. Ja, weet het ook niet zeker hoor, zeg eigenlijk maar wat. :)

Afbeelding

Hier verzamelde ik moed om in bad te gaan, het moest wel want zo kan je natuurlijk niet een winkelcentrum in, op zoek naar hete koffie en zoete kaneelbroodjes die je er heerlijk in kunt soppen.
Maar heb het wassen toch achterwege gelaten, was me veel te koud, ben niet zo stoer. Maar de zweden zijn fantastisch, kreeg alleen opmerkingen of ik lekker had gemodderworsteld en of de fiets had gewonnen. :D
Heb afgelopen tocht (8weken) een Ortlieb drybag gebruikt (PD 350 materiaal, inhoud van 13 liter, gewicht 220 gram). Deze heeft alle ontberingen met glans doorstaan en gaat op de volgende trip weer mee.
volgens mij is een mtb toch handiger.... :twisted:
Yopie schreef:Wat ook kapot ging was een gesp/sluiting, zo'n mannetje/vrouwtje ding wat aan een spanband kan zitten.

[…]

in de winter bij minus ergkoud.
Daar heb je meteen één van je waarschijnlijke oorzaken te pakken. Al dat mooie spul is gemaakt voor mooiweerfietsers; plastic wordt broos bij lage temperaturen, banden worden knoerthard en verliezen hun grip, kabels vriezen vast in hun omhulling, smeermiddelen vormen een dikke pasta die alle beweging tegengaat, batterijen in GPS'en verliezen minstens de helft van hun capaciteit en je iPhone schakelt zichzelf doodleuk uit als-ie het te koud vindt worden.

Zou best eens kunnen dat jij de grenzen van wat je aankunnen spullen regelmatig overschrijdt. Misschien ben je beter af met ouderwetse materialen als katoen ingesmeerd met was en spanbanden met van die ouderwetse aluminium gespen. Ten koste van wat gewicht, maar als dat wél werkt, is het misschien de moeite waard. Heb je al eens bij andere extreme buitensporters in het hoge noorden geïnformeerd hoe zij met dit soort dingen omgaan? Uitrustingen voor wandelaars, bergbeklimmers, cross-country skiërs, sneeuwscooteraars en motorrijders worden tenslotte van dezelfde materialen gemaakt.
Yopie schreef: Maar heb het wassen toch achterwege gelaten, was me veel te koud, ben niet zo stoer.
Ehh niet zo stoer?? Lastig te geloven in combinatie met die heerlijke foto's :D
ook in de motorwereld is dat dus niet meer.
als je extrm wil gaan kun je beter bij de Samen langs gaan om te weten wat je nodig hebt...als ze nuchter zijn.. want ze drinken nogal veel zag ik tijdens me laatst rit
Voor je het weet kom je met een rendier thuis. Waar laat je vervolgens zo'n beest?

Ik denk dat Ortlieb, hoewel zwaarder, wel eens wat van je problemen kan wegnemen. Let wel: alles kan slijten. Maar misschien ben je nog meer geholpen met een cursus knopen leggen, en kun je je materiaal met stevig touw (bergbeklimmersmeuk) aan je fiets binden? Op die manier geen broze plastic sluitingen en aanverwante ellende meer?
een rendier? gewoon in de diepvriezer.....
en als riemen en zo kapot gaan...mischien bij een zeilmaker langs gaan?
:D