Ik ken de fiets niet, maar op zich valt acera best mee, ook al kick ik zelf ook op de dure Xt en LX-sets..., en zie ik als technicus ook wel het verschil met de dure sets (stijvere cranks, beter lagers, minder gewicht soms, betere afwerking, etc.).
Mijn vrouw heeft acera, en doet er geen onderhoud aan. Maar toch doet ze er al erg lang mee en kwam de afgelopen herfst daar ook de bosberg en de Muur mee op.
En mijn moeder heeft 20 jaar geleden een halfords-fiets gekocht met de aller goedkoopste sets, en heeft daar 18 jaar lang elke dag rustig 22 km mee op en neer gefietst naar haar werk. Ze deed geen enkel onderhoud, en als ik soms langskwam, dan kon ik het niet laten toch even te gaan poetsen. Soms moest ik de modder er met een mesje tussen-uit bikken...
. Voor zowel mijn vrouw als mijn moeder ga ik echter nu gewoon fietsen met een kettingkast uitkiezen.
Dat verhaal van mijn moeder haal ik gewoon aan om die dure sets wat te relativeren (niet om hier een discussie over te beginnen), en je kunt later altijd nog bepaalde onderdelen upgraden.
Omdat ik minder onderhoud aan mijn racefiets belangrijker vind dan een super-tijd, ga ik daar nu ook de goedkoopste stalen kransjes opzetten.
Succes met je beslissing en een fijne vakantie alvast! Alexander