Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 7 speed bar end shifter schakelt 5 speed - Forum Wereldfietser

7 speed bar end shifter schakelt 5 speed

Hallo,

Na eindeloos draaien en stellen en een vruchteloze zoektocht op het internet wil ik graag, als het mag, een technisch probleem voorleggen aan de dames en heren fietsexperts op dit forum.

Mijn Cannondale T1000 uit 1992 heeft de originele Shimano bar end shifters, die volgens de catalogus 7 speed is. Helaas is het bereik van de rechter shifter slechts 5 versnellingen, de twee hoogste kransjes worden niet bereikt, of ik hem nou op friction of index heb staan (in gedemonteerde staat klikt hij ook maar 5 keer). De eveneens originele XT-derailleur kan ik wel gewoon tot aan het grootste tandwiel duwen. Het gemis van de twee lichtste versnellingen deed zich gelden in Zuid-Duitsland...

Waarschijnlijk is het iets eenvoudigs wat ik over het hoofd zie, maar het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat ie stuk is? Dan rechtvaardigt de aanschaf van een nieuwe (8 speed?) shifter zich tenminste.

Alvast bedankt voor de eventuele input!

Miko
beste Miko,
ik heb laatst iets vergelijksbaars gehad met een 9-speed bar end shifter en een reactie (mail van M Gerritsen van M-gineering en een filmpje op Youtube hielpen me de shifter in de goede stand op het bar end te monteren en sindsdien schakalt hij weer zoals het hoort.
de mail van toen heb ik niet beschikbaar, maar het filmpje is te vinden door te zoeken op 'youtube bar end shifter 9 speed mounting '.
het is iets (en ik begrijp nog steeds niet hoe het werkt :x , maar het werkt!) met de stand van de tussenring en de shifter op het bar end.
(ik kan het even door omstandigheden niet heel precies aangeven, maar door te kijken op youtube moet je er uit komen).
succes! hoogframe
Beste Hoogframe,

Goede tip, het is gelukt! Het is waarschijnlijk dit filmpje dat je bedoelde: https://www.youtube.com/watch?v=So2dGQ7Nld0

Ik moest zelf nog wat proberen voordat het lukte: ging eerst van 5 naar 4 speed maar toen begreep ik het systeem, wat inderdaad wel wonderlijk is...

Groet,

Miko
top! het is iets met dat een palletje in de tussenring naar beneden moet wijzen of zo.
ik heb voldoening: fijn!