Ruim twee jaar geleden heb ik mijn eerste trekkingfiets aangeschaft: een Stevens Randonneur Lite. In die twee jaar éénmaal een probleempje gehad met wat getik in het crankstel na 2500-3000 kilometer, maar verder loopt alles nog prima (naar mijn idee) na 7300 kilometer. Echter, in de drie keer dat ik bij de fietsenmaker ben geweest, raadden ze me iedere keer aan om ketting en alle tandwielen te vervangen wegens slijtage. Na ongeveer 2500 kilometer, na 5000 kilometer, en nu na 7300 kilometer nog steeds. De eerste twee keren heb ik het genegeerd, omdat er absoluut geen problemen mee waren, en ik het wel erg snel vond. Nu sta ik op het punt om twee weken te gaan fietsen in Spanje, en wordt het nog steeds aangeraden. Ik heb echter niet zoveel vertrouwen meer in hun adviezen aangezien ik nog bijna 5000 kilometer zonder problemen heb kunnen fietsen met een aandrijving die door de fietsenmakers bij Mantel als "behoorlijk versleten" werd aangeduid, en bovendien verdienen zij er goed aan als ik ieder jaar terugkom voor een nieuwe aandrijving.
Nu ben ik erg benieuwd wanneer het doorgaans tijd is om deze onderdelen te vervangen, en wanneer jullie dat zelf doorgaans doen. Ik gebruik de fiets vooral voor dagtochten, blijf vrijwel altijd op het asfalt, en maak gemiddeld eens per 500 km alle tandwielen en de ketting schoon.
Nu ben ik erg benieuwd wanneer het doorgaans tijd is om deze onderdelen te vervangen, en wanneer jullie dat zelf doorgaans doen. Ik gebruik de fiets vooral voor dagtochten, blijf vrijwel altijd op het asfalt, en maak gemiddeld eens per 500 km alle tandwielen en de ketting schoon.