Het valt me op dat er hartstochtelijk wordt gediscussieerd over buitenbanden. Iedereen heeft er wel een mening over. Op de site van LigfietsPlaza worden de ervaringen doorgegeven met letterlijk tientallen buitenbanden. En ook op dit forum komt de buitenband zeer regelmatig even langs. Maar over de binnenband hoor je nooit iets. Hooguit een melding van iemand die al tien keer een band heeft moeten plakken omdat een velglint een hard randje had. Zoiets. Toch zal er best wel verschil zijn in binnenbanden. Ik heb de indruk dat veel wereldfietsers met Schwalbe binnenbanden rijden. Waarom? Zijn die echt zoveel beter dan anderen? Op internet kwam ik ergens een opmerking tegen over de Michelin Air Plus, waarbij Michelin claimt dat de band minimaal zes maanden op spanning blijft. (Bij)pompen is dus verleden tijd. Maar ik ken persoonlijk iemand die met de goedkoopste Halfords-binnenband nu al 5000 kilometer lekloos rijdt. Mag de conclusie dan zijn dat het allemaal een pot nat is? Of zit er wel degelijk verschil in binnenbanden? Wie rijdt met welke binnenbanden? En besteden jullie daar ook aandacht aan, of koop je wat toevallig het goedkoopst c.q. voorradig is? Wat zijn de ervaringen met de verschillende soorten / merken binnenbanden?
Vaak moet je kopen wat er is. Zelf rijd ik bij voorkeur op Schwalbe. Ik heb veel verschillende merken (ook dure als Panaracer) geprobeerd, maar met Schwalbe de minste last gehad. Want wat is de grootste last die je met binnenbanden kunt hebben: uitscheuren bij het ventiel. Een lek kun je plakken, en als de band wat sneller leegloopt (dat is inderdaad wel heel hinderlijk) kun je bijpompen. Maar scheuren bij het ventiel is einde verhaal. Ik heb altijd een aantal binnenbanden bij me, maar ik ga er ook altijd weer verrassend snel door heen. Omdat ik op een tandem rijd is het probleem natuurlijk extra groot, omdat alles zoveel zwaarder belast wordt. Juist daarom ook ben ik overgestapt op binnenbanden met autoventielen. Dat is makkelijker (oppompen bij de benzinepomp), maar ook net een beetje degelijker. De Schwalbe ventielen zijn dan in mijn (altijd beperkte) ervaring net weer dat beetje beter, en beter verbonden met de band. Of ik echt gelijk heb weet ik niet zeker, daarvoor is mijn ervaring statistisch gesproken natuurlijk toch te beperkt.
Wim