keesswart schreef:Tegen andere steekbeesten sjouw ik een potje 'Nordic Summer' mee. In 2006 gekregen van een aardig Noors stel. Het lijkt op schoenpoets en stinkt naar houtvuur. Het houdt de meeste muggen op veilige afstand, maar na een paar dagen ging ik me wel een fietsende stinkbom voelen. Yopie, ken jij dit goedje en weet je misschien hoe effectief het is vergeleken met Beckolja?
Wilma's Nordic Summer en Wilma's Beckolja komen uit het zweedse plaatsje Vilhelmina, in Lapland. Beckolja is een natuurmiddel van gedestilleerde teerolie, meestal afkomstig van dennebomen. Het wordt naast muggenmiddel ook nog steeds als wondermiddel gebruikt, oa tegen maagpijn en bij wonden bij bv paarden. Tis ook een lokmiddel voor de wilde zwijnenjacht, das wat minder als je geurend in je slaapzak ligt.
Nordic summer is een mengsel van Beckolja en Djungelolja, het smeert wat makkelijker, ruikt minder sterk en is minder effectief.
Djungelolie bestaat uit 20% Deet en is vrij waardeloos in hoog Norrland, daar lachen de knutjes om. En zelf ben ik sowieso geen voorstander van Deet, je mag jezelf als gezond volwassen persoon ook niet meer dan 3x per dag met Djungelolja insmeren. Het helpt wel tegen teken maar die zijn er toch niet in hoog Zweden.
Beckolja is het beste middel, maar tis meer voor de echte Norrlander want de zweedse zuiderling vindt het te sterk. Ook Canadezen kopen jaarlijks tonnen van dat spul, die zijn er ook erg blij mee. Het ruikt alleen errug sterk, het heet ook niet voor niets 'het klassieke norrlandse bosparfum'. Maar zonder dat luchtje overleef je het bos niet, of je moet jezelf met stof helemaal inpakken maar dat is moeilijk als je buiten werkt. Ik werk/woon bv op een ecofarm met oa paarden, schapen en Hooglanders (dus veel steekvliegen), midden in een natuurreservaat (veel bos met knutjes). Constant m'n werkhandschoenen aanhouden is onmogelijk want veel klussen kunnen gewoon niet met handschoenen aan, vooral niet bij de verzorging van dieren. Een hoofdnetje is het ook niet, bij bv houtkap in het bos heb je al ogen te weinig (het is bos met huizenhoge rotsen waar je overheen moet klauteren). Eten of water drinken is met een hoofdnetje ook al niet makkelijk, zweet van je voorhoofd vegen gaat niet etc. Dus daarom stinken we hier zo gerookt, en niet alleen de buitenmens maar ook 't hele huis, de tractoren, de auto's, zelfs m'n fiets.
En ik ga zeker een knutjes-eter knutselen! Dank voor de tip, Kees!
ojee, ik probeer links te vinden maar tot nu toe zijn ze alleen in het zweeds .. dat moet dan maar later worden toegevoegd, sorry!