door
loknor » zo 05 jul, 2015 09:39
Hoe vervelend het ook is om te horen: Als je over de kop gaat met remmen doe je het niet goed (steentjes, gladheid etc uiteraard uitgesloten).
Allereerst: Je ging gewoon te hard, dat is levensgevaarlijk. Je zit niet in een wedstrijd, dus neem die risico's niet!
Ten tweede, als je een berg afsuist moet je wel degelijk klaar zijn voor obstakels/ander wegverkeer. Schrikken kan altijd, maar het is niet alsof je in je slaapzak ligt en iemand een kanon afschiet.
Dan betreft het remmen: Het probleem is niet dat je achterwiel 180 graden over je heen gaat, maar dat je lichaam over het stuur heen schiet (denk aan een noodstop met een auto waar je tegen de riemen aanvliegt (of zelfs de airbag in moet grijpen). Als je je goed schrap zet is dat vrijwel onmogelijk
en heeft je voorwiel ook niet de neiging scheef te gaan (doordat je op een arm meer kracht zet dan de ander).
https://janheine.wordpress.com/2013/08/ ... a-bicycle/
In tegenstelling tot wat sommigen hier schijnen te suggereren is dit heel goed te trainen! Gewoon een recht stuk weg, helm+handschoenen en remmen met een steeds hogere snelheid. Na een uurtje oefenen zal je je een stuk veiliger voelen.
Verder: Het advies om achter eerst te remmen is onzin als het gaat om een noodstop. Je wil zo snel mogelijk snelheid verliezen, dus je wil juist VOOR remmen. Een achterrem doet niet zoveel, zeker niet als je hard gaat.
Als het gaat om snelheid moduleren kies
ik ook weer voor de voorrem omdat het veel meer effect heeft en ik dus niet zo veel hoef te remmen (dan worden je blokken heet). Achter kan ook, immers het is niet kritisch, maar er is geen enkele reden om niet de voorrem te gebruiken!