Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thermarest Xtherm te warm? - Forum Wereldfietser

Thermarest Xtherm te warm?

Yo,

Vannacht even testgedraaid, heb het 2 uur volgehouden en ben toen weer in eigen bed gekropen. Was natuurlijk goede warme nacht om te testen....

Ik vrees dat ik moet concluderen dat de Xtherm inderdaad lekker warm is, te warm voor deze temperaturen. Als je op het matje ligt, genereert het matje warmte en dat kun je eigenlijk niet hebben met deze temperaturen.

Verkopen of is dat onzin?

Zou de Xlite beter zijn? Heeft wel dezelfde technologie, maar lagere R waarde, 5.7 vs 3.2.
Verkopen is hier niet de 'onzin', maar de aanname dat je matje warmte genereert...
Je matje isoleert goed, daar is het voor bedoeld. In een warme nacht heeft dat als nadeel dat het ook geen warmte afvoert. Zo'n goed isolerend matje is gewoon niet geschikt voor hoge temperaturen.
Meteen verkopen lijkt me geen goed plan. Er komen beslist weer koudere nachten waarin je het goed kunt gebruiken. Koop er een nauwelijks isolerend matje bij voor tochten naar warmere streken of de echte zomermaanden.
Indien je enkel zult overnachten bij nachtelijke temperaturen van 25+ graden (mijn thermometer binnen gaf bijv. gisternacht om middernacht 31 graden aan binnen, 29 buiten), dan zou ik dit matje verkopen.

Maar in alle waarschijnlijkheid is dit een uitzondering op de regel.

Twee weken geleden waren de nachtelijke temperaturen variërend tussen de 6 ~ 14 graden binnen Nederland. Enige isolatie is op zo'n moment zeker wenselijk. Zo niet, dan wordt het toch al snel koukleumen.
Als je zoekt op internet, dan zeggen de mensen dat het moet kunnen. Op de kop leggen is nog wel eens een suggestie, die dan ook meestal weer wordt afgewezen.
Oeki schreef:Als je zoekt op internet, dan zeggen de mensen dat het moet kunnen. Op de kop leggen is nog wel eens een suggestie, die dan ook meestal weer wordt afgewezen.
Als je zoekt op internet vind je wel meer.
Elke mat is vandaag warm. Als het over een paarmaanden weer bijna vriest slapa je er heerlijk op.
Ik slaap, met een warme slaapzak, lekker op een luchtbedje bij nachttemperaturen vanaf een graad of 8, een beetje afhankelijk van de bodemtemperatuur en de bewolking.
Ik zit wel een beetje met hetzelfde probleem:

Ik lag gisteravond even een half uurtje op bed en ben eruit gegaan omdat ik het echt vreselijk warm had. Ik werd zwetend wakker. Ik zit ook te twijfelen of ik mijn bed moet verkopen.

Nu even zonder gekheid:
Probeer het nog eens in een tijd dat men niet van een hittegolf spreekt, rits je slaapzak open of trek wat minder kleren aan. Nu is alles warm. Zelfs de grond. Matje lijkt me prima functioneren.
Ha, ja was ook wel een extreem nachtje, maar ik irriteerde me aan de extra warmte v het matje en had m'n conclusies getrokken :)

Dank voor de reacties, ik ga er vanuit dat de Xtherm toch mag blijven ;)