Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe zie je of een band versleten is? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Hoe zie je of een band versleten is?

Een slijtingsindicator geeft alleen een indicatie voor de mate van slijtage. De band is dan vaak nog lang niet versleten. Dus je kunt ook met een slijtingsindacator niet zien of een band feitelijk versleten is.

Piet.
Dus een slijtageindicator zit er voor spek en bonen op? :?

als op mijn motor de slijtageindicator van de band aangeeft dat het einde nadert, dan vervang ik de band. tuurlijk, je zal nog kunnen rijden met die band, maar het risico op pech en aanverwante problemen neemt dramatisch toe.

hetzelfde gaat op voor een fietsband met indicator...je kan er nog verder mee rijden, maar het risico op allerlei ellende neemt toe.....en de band gaat altijd kapot als het je net niet uitkomt.
Alien schreef:
Carl schreef: "We've been phasing in this feature on our German made race tyres over the past two years" dus die van jou misschien nog net niet, Yopie.
Gissen is missen, maar die link vertelde ook mij nog iets nieuws: als er slijtageindicatoren op de band zitten (zaten), staat op de wang vermeld waar je ze moet zoeken:
Afbeelding
Er staat inderdaad geen TWI op de banden, das wel goed nieuws, maar wat Alien zegt is ook waar: ze hebben veel km's gerold. Denk dat het tegen de 8000 of meer is, als ik zo lees halen de meeste dat helemaal niet. Moet waarschijnlijk dus toch een nieuw achterbandje, ga ook binnenkort flink wat km's wegtrappen en dan is zekerheid toch wel erg fijn, vooral op een racefietsje.
Ben ook erg blij met de GP 4-seasons, heerlijke bandjes! nooit problemen mee gehad.

Piet, dit is wat Conti zegt: de band is versleten bij circa 5000 km. Bij mij klopt dat inderdaad niet maar ik ben maar een lichtgewichtje, zal zeker meespelen.

Afbeelding
nobbiomatic schreef:Dus een slijtageindicator zit er voor spek en bonen op? :?
Zo de naam het zegt, als slijtage-indicator.
nobbiomatic schreef:als op mijn motor de slijtageindicator van de band aangeeft dat het einde nadert, dan vervang ik de band. tuurlijk, je zal nog kunnen rijden met die band, maar het risico op pech en aanverwante problemen neemt dramatisch toe.
Dat geldt ook voor een motorfietsband. Als indicator. De wettelijk profieldiepte in de hoofdgroeven is 1,0 mm. Voor de noodzakelijke waterafvoer op natte wegen. Het risico op pech en aanverwante zaken neemt nauwelijks toe. De sterkte van de band wordt bepaald door het karkas.
nobbiomatic schreef:hetzelfde gaat op voor een fietsband met indicator...je kan er nog verder mee rijden, maar het risico op allerlei ellende neemt toe.....en de band gaat altijd kapot als het je net niet uitkomt.
Profiel voor een fietsband op verharde is geen noodzaak. De sterkte wordt bepaald door het karkas. En elke band gaat altijd kapot als het je net niet uitkomt. Ook een nieuwe band.
Voor eendaagse tochten rij ik een fietsband op tot het karkas bijna zichtbaar wordt. Zonder geweld van buitenaf blijven de wangen heel tot de band versleten is. Voor een fietsvakantie wordt een band eerder vervangen.

Piet.
Piet, als jij vindt dat het risico op allerlei ellende bij een versleten band niet toeneemt...dan zal dat wel zo zijn. mijn ervaringen zijn anders. als een fietsband zijn slijtageindicator bereikt gaat ie altijd eraf. voor die paar euro ga ik geen extra risico nemen.

wat betreft motorbanden, die vervang ik nog eerder, maar dat heeft andere redenen
en die zijn op dit topic niet van toepassing.
Beste mensen,

Graag geen gekissebis in 'mijn' topic. Want dan kan ik beter de moderator vragen het te sluiten.