door
Peter_K » ma 10 apr, 2006 22:29
Hallo allemaal,
Ikzelf rijdt met 1/2 SPD pedalen.
Als de nadruk op fietsen ligt dan kan ik mij bijna niet anders voorstellen dat je ervoor kiest om met je voeten aan je pedalen vast te zitten. Ten eerste kun je dan met een hogere trapfrequentie fietsen waardoor je minder snel moe wordt. Bovendien is het veiliger: als je pardoes met je voet van je pedaal schiet leidt dat vaak tot een valpartij.
Mensen die "gewoon" fietsen zullen altijd moeten zorgen dat de niet-trappende voet op het pedaal blijft. Dat betekent dat die voet altijd een beetje op het pedaal moet blijven drukken om niet weg te schieten.
Met de voeten vast aan de pedalen en een hoge trapfrequentie helpen de niet-trappende voeten mee door licht aan de trapper te trekken. Een efficiëntieverbetering van tientallen procenten.
Een menselijke spier bestaat uit twee soorten spiercellen: gestreepte en gladde cellen. De gestreepte cellen zij de krachtpatsers, ze zijn erg sterk maar worden snel moe. De gladde cellen zijn minder sterk maar hebben een veel groter uithoudingsvermogen. Op een hoge trapfrequentie laat je de gladde cellen het werk doen, en die houden het langer uit.
Welke percentages van ieder van de cellen je hebt in je lichaam is erfelijk bepaald: mocht je spiermassa snel toenemen bij krachtsport (bodybuilding) dan heb je veel gestreepte cellen en dan ben je minder geschikt voor duursporten als fietsen.
Ik heb ook nog wel met toeclips gefietst, toen het Looksysteem nog uitgevonden moest worden. Op zich goed om mee te fietsen, maar de Look/SPD/etc. systemen zijn gewoon beter: als je schoenen goed zijn dan ben je klaar.
Die toeclips willen nogal eens ongewenst knellen en tot pijn leiden.
Groeten,
Peter