Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff Standaard verzet? - Forum Wereldfietser

Rohloff Standaard verzet?

Hoi rekenaars onder jullie.
Mijn Santos travel lite is met Rohloff naaf is geleverd met 22/55 riemaandrijving.
De eerste tochten over Nederlandse heuveltjes (en het Gates boekje met alle krans variaties) doen mij afvragen of deze combi wel optimaal is voor mijn tochten in UK, Belgie en Frankrijk..
Ook vraag ik mij af waarom mijn dealer niet naar voren heeft gebracht dat er meerdere combis mogelijk zijn. Santos configurator rept hier ook niet over.
Van vinden jullie van het verzet met 1,52m per omwenteling in eerste versnelling voor een bepakte tocht door de Ardennen?

Dirk
Leg je verzet van je Rohloff eens naast dat van je oude fiets, waarmee je mogelijk ook wat heuveltjes over bent gefietst. Bijvoorbeeld deze http://www.gear-calculator.com/#KB=22,3 ... =2160&SL=2

Hoe de belt-drive zich verhoudt tot een ketting kan ik je niet vertellen, mogelijk staat dat in het boekje.
Overigens is de ene fietser de andere niet, wat voor de ene een klein verzet is is voor de andere nog veel te groot.
55x22 = een verzetverhouding van 2,5. Natuurlijk is dat gelijk voor een ketting of een riem. Het is wel erg gemakkelijk om anderen met de vinger te wijzen. Riemen zijn er al meer dan 5 jaar. Dus je kunt je zelf orienteren. Niet alle combinaties zijn mogelijk. Hangt af van de lengte van de achtervork.
Wie ben ik om te beoordelen wat een passend verzet voor je is? Dat weet je zelf het beste! 1m52 lijkt voor een laag systeemgewicht en korte klims wel doenbaar. Met 25kg bagage in het hooggebergte is een ander verhaal.
Het is aan de zware kant - ik rij met een lichter verzet en heb ook nog eens 26 inch wielen. Zelf vind ik dat een leverancier je moet vragen welk verzet je wilt. Het probleem is dan wel weer dat de meesten je een te zwaar verzet zullen adviseren omdat hun eigen ervaring niet veel verder gat dan racefietsen in de polder. Met een riemaandrijving is veranderen helaas duur.
Ik zou vooral inzetten op een gering bagagegewicht. Dat past eerlijk gezegd ook verder het beste bij je fiets. Mik op iets van 12 kg en dan kom je die berg wel op. Zegt deze zelf niet erg sterke rijder.
Hallo.
Ik heb zelf 4500 km. Met een Rohloff naaf versnelling gereden.
Mijn bevindingen is als volgt, de verhouding tussen de verschillende
Versnellingen is te groot.
Daarom ben ik terug overgestapt naar een derailleur

Grt. Jan
Dat is natuurlijk iets heel anders. Voor een beladen vakantiefiets vind ik de stapjes perfect (ze zijn ook ongeveer gelijk aan de stapjes van een 3x9 atb set voor een beladen fiets), maar voor een snelle randonneur zou ik kleinere stapjes willen, maar dan heb ik ook niet zo'n groot bereik nodig.
Wim schreef:Dat is natuurlijk iets heel anders. Voor een beladen vakantiefiets vind ik de stapjes perfect (ze zijn ook ongeveer gelijk aan de stapjes van een 3x9 atb set voor een beladen fiets), maar voor een snelle randonneur zou ik kleinere stapjes willen, maar dan heb ik ook niet zo'n groot bereik nodig.
Ik heb wel eens een randonneur gezien met Rohloff en een dubbel cranckstel voor. Opzich ook geen gekke oplossing (als je de Rohloff toch al hebt gekocht)
Ikzelf rijdt met een verzet van 42/17, samen met een band met een omtrek van 2,04 meter geeft dat een kleinste verzet van zo'n 1,41 meter per trap, bij een trapfrequentie van 70 rpm zo'n 5,91 km/hr. Dat laatste getal draait het volgens mij om. Over het algemeen lukt het wel om die snelheid tijdens een langdurige klim te bereiken. En voor de stijlere stukjes vindt ik even wat zwaarder trappen geen probleem.
Het grootste verzet komt dan met een trapfrequentie van 100 rpm uit op 44,36 km/hr, alleszins acceptabel.
Het nadeel van een erg klein verzet is dat erg langzaam fietsen op een balanceer act gaat lijken, en je lopend dan met minder risico op vallen dezelfde snelheid kan bereiken.
Liever fietsen dan lopen met ene beladen fiets. Ik althans.

Lijkt me niet onzinnig om bij een Rohloff voor een dubbel crankstel voor te gaan om de stapjes nog wat meer te kunnen regelen. Zou ik zelf in ieder geval doen mocht ik een Rohloff willen. Alhoewel ik nu een Pinion de voorkeur zou geven.
Inge1 schreef:Lijkt me niet onzinnig om bij een Rohloff voor een dubbel crankstel voor te gaan om de stapjes nog wat meer te kunnen regelen. Zou ik zelf in ieder geval doen mocht ik een Rohloff willen.
Ik heb in acht jaar Rohloff nog nooit (en ik jok niet) een verzet gemist. 4 km/u kan ik nog rondtrappen als het moet. En we zoeken altijd de bergen op. Ik heb dus ook nog nooit een dubbel crankstel overwogen.
precies, ook ik rijd een dikke zes jaar met Rohloff met ketting.
Gewoon eén voortandwiel, en ik heb de stappen tussen de versnellingen nooit als hinderlijk groot ervaren.

55:22 met riem komt overeen met 40:16 met ketting. Wanneer je in bergachtig gebied fietst met veel bagage en zelf eerder zwaar dan sterk bent, is dit een zwaar verzet. Anders een gewoon. Zelf ben ik na verloop van tijd lichter gaan nemen, 42:19 (jazeker, 19t bestaat), vroeger 42:16. Want ik maak zwaardere tochten en ben zelf zwaarder geworden.
Heb je een riem dan is het veranderen van verzet duurder en zijn er minder mogelijkheden die passen.

Hans
willem.m schreef:
Inge1 schreef:Lijkt me niet onzinnig om bij een Rohloff voor een dubbel crankstel voor te gaan om de stapjes nog wat meer te kunnen regelen. Zou ik zelf in ieder geval doen mocht ik een Rohloff willen.
Ik heb in acht jaar Rohloff nog nooit (en ik jok niet) een verzet gemist. 4 km/u kan ik nog rondtrappen als het moet. En we zoeken altijd de bergen op. Ik heb dus ook nog nooit een dubbel crankstel overwogen.
Welk verzet fiets jij mee? Ik kom met 44/16 net dat ene verzet lichter te kort, terwijl ik met 44/17 het zwaarste verzet net wat te licht vind. In de serieuze bergen gaat mijn voorkeur overigens naar een zwaarder verzetje missen :lol:
Berger schreef:Welk verzet fiets jij mee? Ik kom met 44/16 net dat ene verzet lichter te kort, terwijl ik met 44/17 het zwaarste verzet net wat te licht vind. In de serieuze bergen gaat mijn voorkeur overigens naar een zwaarder verzetje missen :lol:
Ik had eerst 16t, ben daarna overgegaan op de 17t. Overigens vooral omdat ik eerst altijd tussen de 11e en 12e versnelling zat te hannesen; nu is de 11 mijn normale verzet op vlak terrein met 'neutrale wind'. Ik mis niet zo snel een verzet voor afdalingen; dan maar niet bijtrappen hoor (ik hoef de etappe echt niet te winnen).
Ik heb nu 37 (?) voor en 16 achter. Binnenkort komt er een 19t sprocket op, en een groter voortandwiel, voor wat minder slijtage. Een zwaarder verzet mis ik eigenlijk zelden, want als je een helling afgaat met bagage ga je spoedig genoeg toch weer sneller. Voor mij is een voldoende licht verzet veel belangrijker. De grootte van de stapjes is voor mij perfect voor een beladen fiets.
Wim schreef:Ik heb nu 37 (?) voor en 16 achter. Binnenkort komt er een 19t sprocket op, en een groter voortandwiel, voor wat minder slijtage. Een zwaarder verzet mis ik eigenlijk zelden, want als je een helling afgaat met bagage ga je spoedig genoeg toch weer sneller. Voor mij is een voldoende licht verzet veel belangrijker. De grootte van de stapjes is voor mij perfect voor een beladen fiets.
Wim, tegen jouw materiaalkennis kan ik niet op, maar 19t, bestaat die wel?
Ja, eigen merk van Thorn (via m-gineering). Dit is wat mij betreft precies de maat die een licht verzet geeft met wat grotere tandwielen. Rohloff heeft nog een grotere, maar dan moet je voor iets van 50t nemen, en dat vind ik wat riskant bij het inladen van de fiets in de trein etc (ik heb ook een lage trapas).