Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tassentest: Vaude, Topeak, Ortlieb, Thule - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Tassentest: Vaude, Topeak, Ortlieb, Thule

Ave Gone schreef:
_Peter_ schreef:@ Leon, je kan de gaatjes ook dichtplakken, daar hebben ze reparatiesetjes voor. :wink:
Ja die ken ik, heb ik en heb ik gebruikt, maar hoe of waarmee je ook plakt, het gaat uiteindelijk los.
Ik heb hele goede ervaringen met: www.tear-aid.com , betere ervaringen dan met eender welk reparatiesetje.

Renaat
Revanho schreef:
Ave Gone schreef:
_Peter_ schreef:@ Leon, je kan de gaatjes ook dichtplakken, daar hebben ze reparatiesetjes voor. :wink:
Ja die ken ik, heb ik en heb ik gebruikt, maar hoe of waarmee je ook plakt, het gaat uiteindelijk los.
Ik heb hele goede ervaringen met: http://www.tear-aid.com , betere ervaringen dan met eender welk reparatiesetje.

Renaat
een betere link is http://www.tear-aid.nl dan kun je ook zien dat ze niet alleen in amerika en canada verkopen.
Ave Gone schreef:Arkel Dry Lites * Ze zijn 100% waterdicht gebleken
Nee dat is niet waar. Regen kunnen ze hebben maar toen ik een keer in water onderuit ging en half zwemmend de overkant bereikte zat er in beide tassen water. Nu was ik met de fatbike die met zijn dikke zwembandjes blijft drijven, een gewone fiets zou zinken/dieper liggen en hoogstwaarschijnlijk zouden de tassen dan nog meer water hebben gehapt. Niet leuk.

Ik heb 15 jaar ofzo Vaude achtertassen, weet niet welk type, ze hebben iig ook zo'n haakje zoals de Ortliebs van Peter en een pennetje waarmee je de tas aan de drager op 'slot' kan zetten. Heb er nog nooit problemen mee gehad, zitten prima aan welke drager dan ook, rammelen niet, vallen er nooit af, erg fijne tassen. Wel is het ene handvat een keertje losgegaan maar dat heb ik met naald en draad weer vastgezet en door veel gebruik laat soms de naad van de bovenklep los (een/twee cm) maar dat is een kwestie van weer een beetje lijm er tussen smeren.
Ik gebruik vaak de achterkant van de tassen als tafeltje/keukenplank en het haakje is dan heel handig want daar past het zakmes in, vooral fijn in diepe sneeuw want daar willen dingen nog weleens in verdwijnen.

Afbeelding
De keuken en het o zo handige haakje, 't mes zit netjes klem.

Afbeelding
De bovennaad die na intensief smijt en gooi werk wel eens loslaat, tis het enige plekje.

Afbeelding
Geen idee welk type tas het is, het labeltje is onleesbaar geworden dus daarom maar een plaatje. :)
Revanho schreef:Ik heb hele goede ervaringen met: http://www.tear-aid.com , betere ervaringen dan met eender welk reparatiesetje.
Ik begrijp dat hier type B bedoeld wordt?
Hecht dat naast de blinkende (PVC gecoate) delen van Ortlieb tassen, ook aan de niet-blinkende delen ervan?
Yopie schreef:
Ave Gone schreef:Arkel Dry Lites * Ze zijn 100% waterdicht gebleken
Nee dat is niet waar. Regen kunnen ze hebben maar toen ik een keer in water onderuit ging en half zwemmend de overkant bereikte zat er in beide tassen water.
Waterdichtheid heb je natuurlijk in verschillende graden. Mijn Sport- en Bike-Packers zijn perfect waterdicht, maar als je daarmee gaat zwemmen zal er ook water in komen. Wat dat betreft zijn rolsluitingen beter, zolang je niet teveel in de tas doet en dus de sluiting genoeg keren (en ook strak genoeg) kan oprollen.
De nieuwe tassen van Arkel zoals de Dolphin hebben ook een rolsluiting en zullen dus vermoedelijk net als de Ortliebs waterdicht (100%) zijn.
Inge1 schreef:De nieuwe tassen van Arkel zoals de Dolphin hebben ook een rolsluiting en zullen dus vermoedelijk net als de Ortliebs waterdicht (100%) zijn.
Ik heb Arkels met rolsluiting en die zijn dus echt niet 100% waterdicht. Let op wanneer je het woordje 100% gebruikt. :wink:
Arkel heeft zelf een uitgebreid verhaal over de voors en tegens van waterdichtheid en de gradaties daarvan.
Yopie schreef:
Inge1 schreef:De nieuwe tassen van Arkel zoals de Dolphin hebben ook een rolsluiting en zullen dus vermoedelijk net als de Ortliebs waterdicht (100%) zijn.
Ik heb Arkels met rolsluiting en die zijn dus echt niet 100% waterdicht. Let op wanneer je het woordje 100% gebruikt. :wink:
Als "in water onderuit gaan en half zwemmend de overkant bereiken" een criterium is dan wordt het inderdaad lastig. :lol:

Uiteraard heb ik het over mijn situatie, die waarschijnlijk toch iets meer overeenkomt met die van de meeste fietsers. Dat laatste is het waar het om gaat. Puur mijn eigen situatie is voor andere mensen volstrekt irrelevant. Het zal ze een rotzorg weten wat ik met mijn spullen doe, en dat is helemaal terecht.
Sorry, Yopie :cry: - ik dacht dat jij ze had zonder rolsluiting.
Inge1 schreef:Sorry, Yopie :cry: - ik dacht dat jij ze had zonder rolsluiting.
Ha is niet erg hoor! Het zijn trouwens fijne tassen, vind ze alleen niet echt geschikt voor ruig terrein. Ik zou ze bv niet aanraden voor een maand offroad in IJsland.
Ave Gone schreef: Uiteraard heb ik het over mijn situatie, die waarschijnlijk toch iets meer overeenkomt met die van de meeste fietsers. Dat laatste is het waar het om gaat.
Avegone, je kunt niet zeggen dat een fietstas 100% waterdicht is als de eerste rivieroversteek waarbij de fiets omvalt een natte slaapzak geeft. Ik zou dat graag iemand willen besparen en dat de meerderheid op dit forum meestal over asfalt fietst maakt natuurlijk niets uit. Het feit blijft dat ze niet 100% waterdicht zijn, dit in tegenstelling tot bv sommige Ortliebs en goede drybags.
_Peter_ schreef: een betere link is http://www.tear-aid.nl dan kun je ook zien dat ze niet alleen in amerika en canada verkopen.
Je hebt gelijk. Is trouwens ook (in België althans) in sommige buitensportwinkels te krijgen.
Peter_K schreef:Ik begrijp dat hier type B bedoeld wordt?
Dat hangt van de Ortlieb-tas af: https://www.ortlieb.com/en/technisches/materialien/
Peter_K schreef:Ik begrijp dat hier type B bedoeld wordt?
Hecht dat naast de blinkende (PVC gecoate) delen van Ortlieb tassen, ook aan de niet-blinkende delen ervan?
Ook daar positieve ervaringen mee.

De niet-PVC-versie werkt overigens ook prima voor het plakken van banden.
Peter_K schreef:Mijn Sport- en Bike-Packers zijn perfect waterdicht, maar als je daarmee gaat zwemmen zal er ook water in komen.
Dat overkomt me ook steeds met mijn 'waterdichte' regenjassen.
ik maak al een aantal jaren gebruik van de Ortlieb Back Roller Plus. Ik doe er geen wereldreizen of lange vakanties mee, maar gebruik ze voor woonwerkverkeer, boodschappen en voor lokale tochten (mtb/off/on-road), het hele jaar door.

het zijn lichte tassen (1700 gram kompleet), die door het gebruik van cordura toch het nodige aan mishandeling kunnen doorstaan. de pinnen van een hooischudder dringen niet door de tas heen, en ook overrijding door een auto laat geen sporen na. (zelf getest :-))

als je de rolsluiting goed strak dichtdraait en strak dichtklikt zijn de tassen 100 procent waterdicht (tijdens mijn ontmoeting met de auto heeft mijn fiets een tijd onder water gelegen, maar is er geen water in de tassten gekomen).

doordat ze zo licht zijn, zijn ze ook slap. en dat is dan wel lastig als je snel wat wilt inladen, door de stroeve coating en het naar binnevallen van de tas sta je soms nogal te haspelen om alles er makkelijk in te krijgen. maar kort samengevat : ik ben er tevreden mee.
Mijn favoriet: De ortlieb classics, gebruik ze nu al 10 jaar /56.000km, ook veel onverhard bij. Nog nooit iets losgetrild, ook de vulstukjes blijven keurig zitten. Bij een achtertas wil de onderste haak er wel eens losschieten, dit met een tyrap vastgezet om de Tubus drager, vindt het spanbandje overigens een mooi alternatief. Het kunststof frame van de tas ziet er nog goed uit, wel is het metaal van de Tubus drager al aardig ingesleten bij de onderste haak. Denk dat ik in de toekomst de dragers en tassen gelijk moet vervangen.....

Ben
Heb de daad bij het woord gevoegd en twee "lusjes" aan een lowrider tas gemaakt, en daar een bandje met snelsluiting doorheen getrokken.
Tas zit muurvast. Heeft dit weekend een MTB tocht en een MTB clinic met glans doorstaan. Het bandje is snel te bevestigen en het bandje slingert niet los rond wanneer de tas van de drager wordt gehaald.
Misschien ten overvloede, de "lusjes" waren de bevestigingsbeugeltjes voor een Ortlieb buitentasje of bidonhouder aan de tas. Het bandje is een sluitband van een Ortlieb back roller. Dat moet Ortlieb met weinig moeite kunnen verbeteren.

Frank

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Al 20 jaar Ortlieb zonder problemen. Ik parkeer altijd met de tassen tegen muren/rotsen en hekken, maar er zit nog geen slijtplek in! (40.000 km).
Enige punt is dat inderdaad de bevestigingsbeugel bij zeer slecht wegdek wel eens los wil trillen. Bijtijds controleren dus.
Mooie oplossing - alleen zou ik er zelf voor kiezen de spanband aan de voorkant dicht te kunnen klikken -of is dat alleen voor de foto zo gedaan? Dit ivm eventueel losschieten van de band.
Inge1 schreef:Mooie oplossing - alleen zou ik er zelf voor kiezen de spanband aan de voorkant dicht te kunnen klikken -of is dat alleen voor de foto zo gedaan? Dit ivm eventueel losschieten van de band.
Dan zou je de gesp door een van de geleide oogjes moeten kunnen halen, en helaas dat kan niet. Aan Ortlieb om daar iets beters voor te bedenken.

Frank
Dat is jammer! of de gesp aan de voorkant leggen en dan het 2e oogje vastmaken. Althans voor hen die ook zo iets willen.

Maar eh, kan die gesp dan niet verwijderd worden van de spanband? dan is het een kwestie van de gesp eraf halen spanband opnieuw aanbrengen, gesp wederom bevestigen en klaar is...
Iets zegt me dat de schroeven van het geleide oogje losschroeven elke keer dat je de tas op- of van de fiets haalt geen goed plan is :wink:

Je zou wel een ander bandje met een ander gespje kunnen kiezen, zo een waarbij je het bandje achteraf door het gespje trekt. Is minder snel dan mijn snelsluiting maar zeker veiliger.