Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Project Batavus Jakima - Forum Wereldfietser

Project Batavus Jakima

Ik was net bij de lokale fietsenmaker voor twee binnenbanden en kon deze fiets niet laten staan. Ik ga hem gebruiken als stadsfiets, maar het is ook een leuk voorbeeld voor wat je kunt doen als je voor weinig op vakantie wilt.

Ik heb afgedongen van € 90 tot € 70,-

Afbeelding
Afbeelding

Pluspunten
* Mijn maat :D
* Frame ziet er vrijwel onbeschadigd uit. Vork wat oppervlakkige krassen. Het frame is van aluminium, de vork van staal.
* Tubus Cargo achterdrager. Aan de rechterkant wat roest op de gebruikelijke plaatsen. De fiets is kennelijk als woonwerkfiets gebruikt.
* Door de fietsenmaker net nieuw gemonteerde batterijverlichting voor en achter.
* Nieuw slot, nieuwe rem- en derailleur-binnen en -buitenkabels en kettingscherm.
* Remmen, spatborden, standaard zien er goed uit.
* Balhoofstel is goed.
* Spaakspanning is best goed voor zo'n fiets.

Minpunten:
* Ketting, kransjes (7sp) en cranckstel kunnen zo de prullenbak in, tot op de draad versleten. Voor mij is het voordeel dat ik nog onderdelen heb liggen die passen.
* De commandeurs zijn niet helemaal jofel.
* Pedalen hebben veel speling, maar voor een stadfiets, mwah..
* ChingSheng banden zijn niet geschikt voor hier in de stad.
* Velgen zijn wegens slijtage niet meer geschikt om naar Tokio te fietsen, maar daarom was de fiets goedkoop.
* Inwendige toestand van de naven en freewheel weet ik nog niet.

Begroting (voor mij)
* Cranckstel en as € 45,-
* Kransjes € 15,-
* Ketting € 15,-
* Banden € 50,-

Voor alles bij elkaar € 200,- heb ik dus weer een fiets. Wel nog duimen dat er geen erge tegenvallers komen. Voor mijzelf is het goedkoper want cranckstel en kransjes liggen nu in een oude doos te verstoffen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Hij is niet te koop :D
Maar voor je eraan begint, eerst die troep op de achtergrond opruimen :P !

Leuk, dit! Kan een fijne fiets worden!
Travelmaster schreef:Maar voor je eraan begint, eerst die troep op de achtergrond opruimen :P !
Pff, je moest eens weten hoeveel gelijk je hebt. Buiten beeld ligt nog veel meer :oops:
Ik hoef nu echter niet meer bang te zijn zonder project te komen zitten. De fiets is zo overigens wel te gebruiken. Hij slaat alleen erg door bij kracht zetten.
Leuk project. Goeie prijs, alleen al voor het frame + de tubus drager. Ik ben benieuwd van welk jaar hij ongeveer is. 7speed en zo te zien geen cantilevers, maar v-brakes, dan denk ik zo rond het jaar 2000.

Ik ben ook benieuwd of er een cassette of opschroef-freewheel op zit. Ik ben zelf ook aan het rommelen met fietsen uit die tijd met 7-speed en heb van beide systemen wat. Voor mij is het vooral om ervaring met fietstechniek op te doen. Heel erg leuk, hou ons op de hoogte.
Ik gok toch wat ouder, eerder van 1995 ofzo? Mijn MTB van 1996 heeft al V-brakes en 8-speed.
guusnatuur schreef:Ik ben ook benieuwd of er een cassette of opschroef-freewheel op zit.
Een cassette. Het bouwjaar vind ik niet zo boeiend. Ik heb hem vandaag al gebruikt, beetje met gebruiksaanwijzing: geen kracht zetten en met achter twee keer de ene kant op schakelen en weer een keer terug.

Het probleem als ik de fiets mooi oppoets is dat hij weer gestolen kan worden...
Travelmaster schreef:Ik gok toch wat ouder, eerder van 1995 ofzo? Mijn MTB van 1996 heeft al V-brakes en 8-speed.
Waarschijnlijk hebben die v-brakes en cantilevers elkaar dan enige tijd overlapt. Net even rekening (van toen) nagekeken. Ik heb een giant jubilee (tour-hybride) van 1997 met 21v(cassette) en cantilevers. Lijkt wel wat op deze fiets (alu frame, stalen vv).
Ik zou nog een verslagje schrijven.
Dit is mijn nieuwe ( :D )fiets:
Afbeelding

Kostenplaatje:
Fiets: 70 euro
Tubus Cargo naar de vakantiefiets van mijn vriendin: -30 euro (lijkt me een mooie deal)
(en haar dragertje terug)
Nieuwe trapas (Shimano BBUN5x, 122 mm) , nodig ivm cranckstel: 13 euro
Nieuwe ketting (SRAM PCzoveel): 12 euro
Nieuwe remblokjes Rose eigen merk: 6 euro (yep, op goed geluk, want 6 euro is wel heel weinig voor 4 blokjes)
Nieuwe derailleurwieltjes (BBB geloof ik): 9 euro
Nieuwe buitenbanden (Schwalbe Marathon standaard, 40x622): 35 euro. Fijn voor in deze uitgaansstad.
Samen heeft mij de fiets dus 115 euro gekost.

Wat ik nog had liggen en niet meer gebruikt zou worden:
Cranckstel Shimano Alivio 26-36-46
Cassette (HG-weinig maar niet zwart) 13-34
Pedalen Weetiknietplateau.
Zadel Brooks B66 (Een zadel tel ik nooit mee met de fietsen; de zadels gaan bij mij van fiets tot fiets. Deze heeeft al meerdere fietsen meegemaakt en heeft fijne zachte veren)

Monteer-, smeer- en poetswerk: uren!

Ik zal niet zeggen dat hij helemaal perfect is maar voor 115 euro vind ik dit best leuk.

Toen de dikke cassette, de ketting, het vrij massieve cranckstel met grote stalen bladen, de sterke maar vette banden en het oerdegelijke draadstalen en lederen zadel er nog niet op zaten was het een licht fietsje. Nu weegt hij toch echt 18 kilo.

En het is ook weer opgeruimd hier!
Puik hoor. En onbetaalbaar al die eer van je werk en het plezier.
Ave Gone; Mooi werk hoor. Woon je bij mij in de buurt? heb het dames model die ik nog wat moet bijwerken...moet toch eens de kennis in praktijk brengen. Beetje ondersteuning kan ik wel gebruiken :P
En ik heb een Gazelle Medeo (herenmodel) gekregen om ook op te knappen. Schuur raakt wat vol. Maar het zou toch geweldig zijn als ik er een mooie fiets van kan maken voor een zoon.
Gr Anja
Ja, een goede cursus heb je o.a. in Kiel Windeweer, zelf ben ik niet zo'n goede cursusgever. Met hulp van youtube gaat training on the job gelukkig ook wel.
die cursus bij Marten heb ik gehad hoor. Maar ben bang dingen verkeerd te doen en dan met hangende pootjes en losse onderdelen alsnog naar de fietsen maker te moeten.
Heb ook niet alle gereedschap en dat maakt het lastig, schaf ik spullen aan en lukt het niet of heb ik na 2 fietsen er er helemaal tabak van, dan is het zonde van het geld.
Ik zet de Gazelle eerst maar eens op de standaard, kijken wat ik zelf kan doen.
mocht het een positief project worden dan hou ik je op de hoogte.
Anja
Succes Anja - gaat je vast lukken!
dijken63 schreef:die cursus bij Marten heb ik gehad hoor. Maar ben bang dingen verkeerd te doen en dan met hangende pootjes en losse onderdelen alsnog naar de fietsen maker te moeten.
Ik heb het ook the hard way geleerd. Misschien een leuk idee om een draadje te openen met de titel "De stomste dingen die ik ooit met mijn fiets heb gedaan". Ik weet er zo wel een paar... :oops:
Succes