Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 35 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
WNT schreef: Nu was mijn oog gevallen op de VSF T300 N8P, toen ik naar mijn eigen fietsenmaker ging om hem te bestellen (via doorlevering) gaf hij de volgende minpunten aan, waardoor ik toch weer ben gaan twijfelen.
- geen slot/jasbeschermers
- chainglider (loopt altijd een beetje aan, zonde van de naaf om die niet goed te beschermen)
- ketting moeilijker te spannen (je kon het wiel niet iets naar achteren verplaatsen oid)

* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Gelderse Vallei/Utrechtse Heuvelrug. Verder weg een fiets kopen is niet handig omdat we geen auto hebben.
Gezien je locatie is het misschien wijs even bij Breet Bikes in Wageningen langs te rijden. Ik weet niet zeker of er op het moment een T300 staat, maar ze hebben daar altijd een aantal VSF's op voorraad. Dan kun je ze in het echt zien, een proefritje maken, en inschatten of die 'nadelen' echt een probleem voor je zijn.
VSF staat geloof ik wel bekend om de relatief wat langere bovenbuis, en daarmee diepere zit dan gemiddeld. Als je graag rechtop zit, zou ik daar goed op letten bij het passen van de fiets, maar gezien je bouw compenseer je misschien het een en ander.
Wat betreft de chainglider: dat aanlopen is echt niet iets waardoor je later op je werk bent hoor. Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met het niet goed beschermen van de naaf - geen enkele kettingkast is helemaal dicht.

Succes!
Mijn ouders zijn op zoek naar een fiets. Mijn moeder wil graag een fiets met lagere instap, ze voelt zich niet heel veilig bij een hogere (maar kan het nog wel). Ze wil hem voor dagtrips, winkelen, maar ze wil er ook een keertje mee op fietsvakantie (vb. Santiago).
Ze vond mijn Koga Randonneur veel te zwaar (ik heb er ook wel een lomp gevaarte van een stuur op staan :) ), maar ik heb de indruk dat ze wel wat robuust wil zoals dat tankergevoel van mijn Koga (maar licht en tankergevoel gaat zeker niet samen?)


Ze gingen naar fietswinkels in de buurt, maar ik heb het gevoel dat ze beter wat verder kijken dan Limburg, aangezien ze hier vooral Thompson, Norta, etc verkopen. Ik ging eens en zag dat er vaak kwetsbare plastiek delen op die fietsen staan, of dat enkel de achterderailleur Deore is, de rest niet, maar dat de verkoper dit (natuurlijk) niet meldt. De verkoper raadt een verende voorvork aan (de ene keer met lock, andere keer zonder.. hij vond die lock niet nodig). Kortom: het blijft advies van iemand die wat verkopen wil uit zijn eerder beperkte aanbod

Soit. Mijn antwoorden op de vragenlijst:

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Ontspanning: zowel korte tripjes als langere tochten (in Europa)
En verder voor zowat alle andere verplaatsingen: boodschappen,…

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
Lange houdbaarheidsdatum gewenst.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
relaxt de tijd nemen

* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
mijn vader eerder sportief, maar rechtop is ook ok, moeder rechtop

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
ja, occasioneel (vb. in de winter terugfietsen van de stad)

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
eerder niet, maar een veldwegje kan eens voorkomen

* Waar gaan de vakanties naar toe?
Frankrijk, Spanje, Denemarken, Italië

* Wat voor vakanties worden dat?
Tent moet eens meekunnen, maar ik vermoed dat ze snel voor hostels zullen kiezen

* Je lichaamslengte, gewicht en lichaamsbouw
moeder: 1m60 , gewicht 64,5kg, eerder korte benen en armen
vader: 1m76 , 76,4 kg, normale lichaamsbouw

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Op vakantie: 15kg?

* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Hasselt, Belgisch Limburg

* Wat is je budget?
1500 euro per fiets is een maximum

* Welke fietservaring heb je?
dagtochtjes van max 50 km/dag

* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
zie hierboven

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
De gebruikelijke zaken kan papa zelf, voor de rest loopt hij zeker eens graag langs bij de fietsenmaker. En dat is het probleem..als ie wat verder een fiets koopt, niet bij hen.. dat wordt toch niet gewaardeerd?

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Liever niet, ik heb o.a. de kennis niet om bv verborgen gebreken op te sporen

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Merken: Thompson 8200 of zoiets?, Norta NT7, Koga Roadspeed, ...
Mijn advies aan hen: kijk eens verder, bij Gudereit, VSF, Poppink,.. bij maison du velo, velo in Aken, etc maar ik hoorde o.a. al eens dat de Duitse fietsen niet zo geschikt zijn voor kleine mensen met eerder kortere armen. Graag hoor ik andere tips. Ik stelde voor dat ze zelf eentje samenstelden, maar dat zien ze niet zitten.

*Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
tijdens de reis naar Santiago gaan ze dat willen, maar dat kan achteraf nog?

*Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
korte termijn

Alvast erg bedankt!
Jutta
Dag iedereen,

Mijn vriendin en ik gaan in augustus op onze eerste fietsvakantie. Het plan is om in 10-12 dagen van Basel naar Maastricht te fietsen (iemand leuke tips?!). Ik sta op het punt om een fiets te kopen, maar gezien mijn onervarenheid op dit gebied en de twijfels die ik nog heb over mijn eventuele aankoop, wil ik toch nog wat laatste adviezen inwinnen.

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Zowel korte dagtochten (binnenland, eilanden) als lange(re) fietsvakanties (Europa). In principe niet voor dagelijks gebruik.

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
Ik ben er vrijwel zeker van de fiets veel te gebruiken en dus ook vaker op fietsvakantie te gaan. Het is zeker geen testfiets.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?Beide. Gedurende fietsvakanties zullen we de tijd nemen en zo nu en dan het tempo willen opvoeren. Voor dagtochten waarbij ik stevig wil ‘doorfietsen’ zal ik mijn racefiets blijven gebruiken.

* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?Sportieve zit, maar wel comfortabeler dan een racefiets.

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Ja. Regelmatig.

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
In principe niet. Wanneer de situatie zich voordoet en het niet anders kan, moet het natuurlijk wel kunnen. Incidenteel dus.

* Waar gaan de vakanties naar toe?
Zwitserland, Italië, Scandinavië, UK.

* Wat voor vakanties worden dat?
Max. twee weken. Afstand totaal enkele honderden kilometers. Dagafstanden zullen variëren van 40-70 km. We zullen overnachten in hotels/B&B, maar vooral kamperen. Tent gaat dus ook mee.

* Je lichaamslengte, gewicht en lichaamsbouw
Lengte 1,80 gewicht, circa. 82 kg. Zware botten. ;) Ik geloof dat ik een vrij normale bouw heb.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Op vakantie: geen idee. Omdat we met z’n tweeën zijn, maar ik wel meer mee zal sleuren: 12-15 kg? Heel veel meer zal het niet worden, vermoed ik.

* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
In het mooie doch ook winderige Groningen (stad).

* Wat is je budget?
Beperkt: 950 euro is absoluut max. (ex. tassen, etc.).

* Welke fietservaring heb je?
Dagtochten op de racefiets tot ca. 100 km. Ik fiets flink door. Laatste tijd weer minder gefietst, maar wil het wel weer oppakken. Ik beschik over een aardige basisconditie (verleden veel gesport).

* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
100 km. Maar kan evengoed langere afstanden afleggen, zonder al teveel problemen.

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Te weinig. Bandje plakken, onderdeel verwisselen, klein onderhoud is geen problemen. Een cursus fietsonderhoud ligt wel in de planning.

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Neen.

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Dat heb ik zeker: Stevens 6X Lite Tour (model 2014). Ook de Specialized Source Elite/Seven/Sport staan op het lijstje.

*Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Zou wel handig zijn. Omdat we zo nu en dan ook in hotels zullen verblijven, zal dit ook gewoon mogelijk zijn.

*Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Ik ben nu een paar weken op zoek. Ik wil op korte termijn een keuze kunnen maken. We hebben halverwege april een aantal dagen vrij en dat zou een mooie gelegenheid zijn om de fiets eens flink te testen.

Mijn grote vraag is dus eigenlijk of een hybride fiets geschikt is voor een fietsvakantie zoals hierboven door mij omschreven? Ik neig sterk naar een hybride fiets vanwege het lage gewicht en fietsgemak gecombineerd met de (ogenschijnlijk) praktische eigenschappen van een trekkingsfiets.

Is een dergelijke fiets stabiel genoeg om met, zeg, 15 kg aan bagage op fietsvakantie te gaan? Zijn er verder zaken waar ik rekening mee moet houden? Zijn er andere, wellicht betere alternatieven? Iemand ervaring met de (hybride) fietsen van Stevens en Specialized?

Ik hoop dat jullie mij verder op weg kunnen helpen.

Dennis
Zo ik zal mij hier eerst maar even voorstellen. Mijn naam is Bart en ik ben dan wel geen vakantie fietser maar wel een fanatiek fietser. Mijn reden om dit forum op te zoeken is dat ik momenteel behoorlijk met mijn handen in het haar zit. Mijn geliefde fiets is het aan het begeven en ik weet niet wat nu te doen.
Deze fiets heb ik inmiddels 10 jaar geleden van mijn ouders gekregen voor het behalen van mijn Havo diploma. Ze wilde me eigenlijk mijn rijbewijs geven maar ik wilde graag iets tastbaars hebben en had mezelf voor genomen om naar mijn Hbo te gaan fietsen. Dit heb ik 5 jaar lang gedaan met 20 km per dag enkele reis en zaterdags nog een ritje nar mijn bijbaantje, het hele jaar door behalve bij aangevroren sneeuw. Vervolgens ben ik nog een half jaar lang naar de Universiteit gefietst enkele reis 30 km tot dat ik op kamers ging. Toen ik eenmal op kamers zat ben ik elke week vrijdag met mijn hele bepakking aan was naar huis gefiets om zaterdags weer naar mijn werk te gaan en zondags weer terug. Door de week was de fiets in gebruik voor normaal woon werkverkeer.
In al die tijd heeft de fiets de nodige verbouwingen en reparaties achter de rug. Hij is in 2003 of 2004 gekocht als een fiets met shimano nexus 7 versnellings naaf. Nadat twee keer het binnenwerk onder garantie vervangen was is deze omgewiseld voor een nexus 8 naaf. Nadat deze het ook begeven had (dit alles binnen 2 jaar tijd) is de fiets tegen bijbetaling van mijn kant omgebouwd naar Rohloff. De uitleg van mijn fietsendealer was dat ik te hard en te ver fietste voor de nexus naven (25 km/h gemiddeld met kruissnelheid 30 km/h) hierdoor werdt het vet uit te naaf gedrukt en ging hij drooglopen. Rohloff is olie gesmeerd en kent dit probleem daarom niet.Koga heeft zich schriftelijk bij de dealer beklaagd dat deze fiets voor dit gebruik niet bedoeld was alhoewel deze als sportieve fiets beschreven werdt. Het gevolg van de verschillende ombouwen was dat ook de shifters en remmen tot 2x toe vervangen moesten worden. De krank is in totaal 3 of 4x vervangen geweest. Origineel was dit een shimano dura of deore met aluminum blad en later hebben we 2 of 3x verschillende stalen bladen erop gehad. Waarbij ook elke keer de kettingkast vervangen moest worden, van kettingkast tot oerlelijke chaindisk dingen. Het achterwiel is 2x vervangen geweest de eerste keer omdat de shimano en rohloff naven verschillende aantallen spaken hadden, de tweede keer omdat hij doorgesleten was op de remblokken. Het zadel is 3x vervangen worden. Toen ben ik twee jaar geleden nog een keer van achteren aangereden door een oudere damen in de auto. Hierbij heeft de Rohloff naaf mij wederom gered, doordat deze erin zat werdt de restwaarde van de fiets nog steeds hoger ingeschat dan de getaxeerde 800 euro schade. Hierbij zijn; het voorwiel, de complete voorvork (voor een ander model, koga had het model van mijn fiets niet meer), de pedalen, het zadel, de krank en het achterlicht vervangen. Hoe vaak de banden, kettingen, remblokjes, achterkransjes en andere kleine dingen wel niet vervangen zijn weet ik niet meer.
In de tussentijd ben ik naar Duitsland verhuist voor een promoverings onderzoek. De fiets gebruik ik voor woon werk verkeer en om een paar keer in de week mezelf lekker af te matten in en rond het Teutobourger wald.
En dan nu de huidige stand van de fiets. Op dit moment is een van de pedalen ietswat krom, de koplamp doet het niet(interne bekabeling kapot), het zadel is afgeschaaft, het frame heeft het nodige meegemaakt en de remkabels moeten vervangen worden. Maar het meest belangrijke de ketting loopt niet goed over de achterkrans wat naar mijn idee door de Rohloff kettingspanner veroorzaakt wordt. Op het eerste gezicht lijken dit allemaal kleine dingetjes die behalve het frame allemaal relatief makkelijk te verhelpen zijn, maar het begindt te lijken alsof ik de spreekwoordelijke vinger in de dijk probeer te houden voor het hele zaakje inelkaar stort.

Om het in het kort the zeggen ik heb meer dan 80.000 km afgelegd en samen veel mee gemaakt. Maar ik twijfel heel sterk of deze fiets/ dit frame het nog waard is om erin te investeren.
Voor mezelf heb ik al een aantal opties uitgedacht.

1. Lap de fiets zo goedkoop mogelijk op, gebruik hem voor dagelijks gebruik en koop een fitnessfiets voor de Teutobourger wald tourtjes.
2. Koop een nieuwe of tweedehands fitness/hybride fiets en bouw deze om met mijn eigen Rohloff naaf. (risco dat het niet 100% goed past, zoals in mijn huidige fiets)
3. Koop een goede fitness/hybride fiets met Rohloff naaf ingebouwd (erg duur)
4. Koop een goekope trekking fiets met Rohloff naaf (risco dat de rest van de fiets kwalitatief slecht is)
5. Neem de bruikbare onderdelen uit mijn fiets plus mijn Rohloff naaf, koop een nieuw frame en laat dit door een fietsenmaker inelkaar bouwen(veel arbeidskosten?).
6. Nog ander suggesties?

Zo lang vehaal maar ik heb heel graag jullie input, ideeen en suggesties.
Groeten Bart

Ps, ik leef van een beurs dus de financiele middelen zijn niet oneindig.
Ps2, sorry voor de spelfouten, bijna dyslectisch en een Duits taalpakket op de Pc.
Ik zou gaan voor optie 5 in combinatie met 6: fiets zelf opbouwen. Dat is geen 'rocket science'. Bovendien ben je bovengemiddeld intelligent, en op youtube staan vele filmpjes 'how to'.

Kijk eens bij Surley voor een mooi betaalbaar frame...
Bart,

welkom. Interessante binnenkomer. Als je je fiets dusdanig intensief gebruikt, dan kom je er nadrukkelijk achter wat je echt aan die fiets en alle onderdelen hebt. Wees hier op dit forum niet te bescheiden met je ervaringen.
Bartus schreef:Nexus Achternaven kapot: De uitleg van mijn fietsendealer was dat ik te hard en te ver fietste voor de nexus naven. Koga heeft zich schriftelijk bij de dealer beklaagd dat deze fiets voor dit gebruik niet bedoeld was alhoewel deze als sportieve fiets beschreven wordt.
Tja...een retorische vraag: Mag een Koga misschien meer aankunnen dan een doorsnee fiets? Aan de andere kant, in jouw geval zijn de meeste achternaven nu eenmaal verslijtonderdelen. Je opsomming lezende ben jij als geen ander gebaat bij robuust en duurzaam.

Je kan nog oplappen. Het probleem dat je als ergste noemt kan je met een nieuwe kettingspanner proberen op te lossen en de rest zal ook wel gaan. Maar ik kan me inderdaad ook voorstellen dat je het nu over een andere boeg wil gooien. Je hebt al een Rohloffnaaf als basis, daarbij ook wielen. Je kan nu aan een nieuw frame denken dat gebouwd is voor Rohloff, zodat je de oude kettingspanner niet meer nodig hebt. Neem er dan een waarmee je heel erg lang vooruit kan, het is de investering voor jou zeker waard. Met een frame dat een kleine 800 Euro kost zoals in de link hieronder, kan je vermoedelijk langer dan die 80000km vooruit (en dan kost het al minder dan een cent per km):

http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... oLoRes.pdf
of http://www.sjscycles.com/thornpdf/ThornMercuryLoRes.pdf
nb het Mercuryframe (28 inch wielen) is duurder, lichter, sneller dan het Ravenframe (26 inch). Heel veel concrete informatie in deze links. Ik rijd zelf sinds enkele jaren op zo'n Raven, en het is fijn dat men er bij Thorn wel echt vanuit gaat dat de fiets zwaar gebruikt gaat worden.

Aangezien jij zo vaak nieuwe onderdelen nodig hebt: leer ze (kabels, remblokken, ketting, tandwielen, cranks, Rohloffolie uit literflessen etc.) er grotendeels zelf op te monteren in plaats van dit door de fietsenmaker te laten doen, en houd zodoende geld over om de juiste spullen te kopen.

Hans
Hoi, alvast bedankt voor de eerste antwoorden. Om even toe te voegen, afgelopen jaar heb ik zelf het achterkransje, de olie en de ketting vervangen. Waarbij ik bij de ketting de snelsluiting eruit gehaald heb omdat die bij mij altijd het eerste oprekt en een irritant tikken veroorzaakt als hij over de krank loopt. Banden, remblokjes en de andere kleine dingetjes heb ik altijd al zelf onderhouden. Krankset, balhooft en dergelijke heb ik met tot nog toe nooit aan gewaagd bij gebrek aan passend gereedschap(en ervaring).

Interessant dat jullie in de richting van zelfbouw neigen. Volgende week ga ik weer een keer naar Nederland om een second opinnion over mijn fiets te halen bij een vertrouwde fietsenzaak. Ik zal eens vragen of er iets mogelijk is om eventueel onder samenwerking/ begeleiding zelfbouw samen te doen. Hier aan de universiteit hebben ze ook een fiets (zelfhelp)werkplaats waar ik gratis terecht kan. Daar ben ik vorig jaar een keer geweest, maar daar kwam ik van een koude kermis thuis aangezien ze daar nog nooit een Rohloff naaf gezien hadden. In princiepe is daar dus gereedschap voorhanden maar van de hulp hoef ik niet zo veel te verwachten.

@Hans, interessant die frames die je daar noemd. Hoe vergelijken stalen frames zich met aluminium? In princiepe vind ik een stijf frame wel erg prettig en staal is wat felxiebeler als alu correct? En hoe verhoud zo'n frame zich qua gewicht? Ik heb mijn huidige fiets gisteren eens op de weegschal gezet en ik kom iets boven de 16 killogram uit. Nu ben ik van mening dat je voor een beetje sport en cardio training net zo goed kunt trainen op een zware als op een lichte fiets maar 16 kg wil ik toch als max aanhouden, liefst wat lichter.

Lampen en bagage drager hoeven van mij op het moment trouwens niet, ik heb vorig jaar een Fenix bt20 lamp gekocht dus dat zit wel snor.
Je rijstijl sluit erg aan bij de mijne, alleen doe je nog iets meer km's per dag. Ik zou ook voor nieuw frame gaan en zelf opbouwen (echt niet zo moeilijk en spaart je op lange termijn veel geld).

Korte raming:
- frame (200-500 euro)
- remmen: voor jouw gebruik zou ik magura HS remmen aanraden, tenzij je voor schijven wil gaan. (100 euro)
- wielen: in eerste instantie herbruiken, als de velgen zijn doorgesleten pas nieuwe velgen steken en misschien je naafdynamo vervangen? (nu 0 euro, later 200)
- kleine dingen die je moet kopen omdat ze niet herbruikbaar zijn of niet passen op je nieuwe frame (€ 150)
Nog even een reactie op een oude post van dvdh80 een poosje terug

'Over kracht gesproken, is er hier al eens iemand langs geweest die de premium stuk gereden heeft door te veel kracht te zetten?'

Ja ik heb de nexus 8 premium (betere afdichting en naaldlagers) binnen een jaar stuk gereden. Toen der tijd nog met 64 kg gewicht schoon aan de haak ;)
Bartus schreef:@Hans, interessant die frames die je daar noemd. Hoe vergelijken stalen frames zich met aluminium? In princiepe vind ik een stijf frame wel erg prettig en staal is wat felxiebeler als alu correct? En hoe verhoud zo'n frame zich qua gewicht?
Het gros van de frames die hier op het forum worden besproken is stijf, staal of aluminium. Om met bagage stabiel te kunnen rijden stellen vakantiefietsers dit ook op prijs. Gemiddeld is een aluminiumframe met dikke buizen stijver dan een stalen, maar dit kan verschillen afhankelijk van keuzes van de bouwer. Het Thorn Raven Tour frame ervaar ik als heel stijf, het fietsen met bagage erop zelfs comfortabeler dan zonder.

Het soortelijk gewicht van staal is bijna drie keer zo zwaar als aluminium, maar omdat er veel minder staal gebruikt hoeft te worden dan aluminium (om een vergelijkbare kwaliteit en sterkte te bereiken) is het gewichtsverschil niet heel groot. De werkwijze van de bouwer speelt er een grotere rol in.
Als je fiets nu dik 16kg weegt zal het met een nieuw kwaliteitsframe geen kilo's schelen, als je alle andere onderdelen tenminste hetzelfde laat.

Hans
javb2812 schreef:
Bartus schreef:@Hans, interessant die frames die je daar noemd. Hoe vergelijken stalen frames zich met aluminium? In princiepe vind ik een stijf frame wel erg prettig en staal is wat felxiebeler als alu correct? En hoe verhoud zo'n frame zich qua gewicht?
Het gros van de frames die hier op het forum worden besproken is stijf, staal of aluminium. Om met bagage stabiel te kunnen rijden stellen vakantiefietsers dit ook op prijs. Gemiddeld is een aluminiumframe met dikke buizen stijver dan een stalen, maar dit kan verschillen afhankelijk van keuzes van de bouwer. Het Thorn Raven Tour frame ervaar ik als heel stijf, het fietsen met bagage erop zelfs comfortabeler dan zonder.

Het soortelijk gewicht van staal is bijna drie keer zo zwaar als aluminium, maar omdat er veel minder staal gebruikt hoeft te worden dan aluminium (om een vergelijkbare kwaliteit en sterkte te bereiken) is het gewichtsverschil niet heel groot. De werkwijze van de bouwer speelt er een grotere rol in.
Als je fiets nu dik 16kg weegt zal het met een nieuw kwaliteitsframe geen kilo's schelen, als je alle andere onderdelen tenminste hetzelfde laat.

Hans

Hoi, om nog eens op het hele verhaal terug te komen een korte update. Mijn oude fiets wordt zover opgelapt dat ik hem voorlopig nog redelijk kan gebruiken. In de tussentijd kijk ik uit naar een wat meer duurzame oplossing.

Ik heb jullie idee om zelf een fiets op te bouwen opgenomen en heb de volgende opties, of een frame van Patria of eentje van Santos.

Zijn er hier ervarings deskundigen voor deze frames ?!? En kan iemand deze vraag voor mij beantwoorden? Op de site van Santos kun je de kies mijn fiets configurator kiezen. Begrijp ik het hier goed dat het Race lite frame compleet met voorvoork balhoofd en eccenter geleverd wordt? En is dit dan alleen de gates belt drive frame optie of kun je op een gates belt drive frame wel een normale ketting aandrijving monteren maar niet andersom ?!? En als ik toch voor conversie naar gates belt drive zou kiezen wat kost zo'n systeem ongeveer?!?

Weer een hoop vragen srry :oops:
Bartus,

Op zoek naar een frame geschikt voor Rohloff naaf heb ik een gevraagd advertentie geplaatst hier op het forum:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 32&t=22597

Ik krijg een aantal reacties, ook per PB. Weet niet wat jouw lengte en/of framemaat voorkeur is, maar misschien zit daar voor jou ook wel wat tussen?
ALS JE TIJD EN ZIN HEBT KAN JE OOK VIA DE WF BIJ MARTEN IN GRONINGEN 2 GOEDE FIETS CURSUSSEN VOLGEN BESPAAR JE IN DE TOEKOMST VEEL GELD.

DE EERSTE CURSUS IS SIMPEL VOOR BEGINNERS EN DE TWEEDE VOOR WAT GEVORDERD WAAR OOK MAGURA EN ROHLOFF AAN BOD KOMT.

MARIO
Volgens mij zit je caps lock vast.
Beste fietsliefhebbers,

Ik heb altijd graag gefietst, vond het fijn om er alleen op uit te gaan en dagtochten maken in de regio. Vanaf mijn 18e - 20e jaar verloor ik o.a mijn motivatie door het krijgen van andere interesses, verandering qua gezondheid (diabetes), zelfstandig willen wonen en school/ werk. Ik werd ook te sterk en zwaar voor de 'normale' fiets. Heb er een aantal gehad waarbij van alles stuk ging. Denk aan velgen die scheuren c.q breken, kettingen die knappen, trappers die eraf vliegen en meer.

Ik wil sinds enige tijd van fietsen meer mijn hobby maken en een fiets gaan samenstellen. Hebben jullie na het lezen van mijn bericht advies of tips aan mij te geven waaraan ik kan denken, of juist niet aan moet gaan denken?


Mijn antwoorden op de vragenlijst:
Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Fietstochten, sprinten, krachttraining (interval?).
Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Ik houd van stevig doorfietsen en tussendoor sprints.
Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Voorkeur voor sportieve zit.
Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Geen concrete plannen maar wil goed licht.
Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Nee, overwegend verharde paden.
Je lichaamslengte
187cm.
Je gewicht
100kg.
Je lichaamsbouw
Normale biomechanische verhoudingen. Atletisch. (onder 14% vet).
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Dagbagage: 3 - 5 kilo.
Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Regio Noord Holland.
Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Tot dusver (bakfiets) plusminus 50km.
Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Heb er tijd voor maar geen kennis. Zou wel goed laten onderhouden. En een cursus fietsonderhoud is zeker het overwegen waard.
Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Nee.
Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Niets concreets nog. Wel bepaalde modellen die ik erg mooi vindt. Deze vind ik mooi doordat het een eenvoudige uitstraling heeft, semi race model, onderhoudsarm is, sportieve geometry, een recht stuur met bar-ends heeft, gesloten kettingkast, naafversnelling.
Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Niet over nagedacht, lijkt me niet iets dat heel handig is voor nu,
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Geen probleem met tijdje zoeken.

Mvg.
Dag allemaal,

Al een tijdje (lees: een jaar of twee) dit forum aan het doorlezen voor tips, maar nu toch ook een eerste post.

Mijn vriendin en ik zijn ferverte fietsers en doen geregeld ook kleine uitstapjes (dag of 2-3-4, meestal overnachten in hotel/b&b). We doen dit tot nu toe op onze bromptons (6 versnelling, grootste bromptontas vanvoor en bromptonachtertas op de bagagedrager) of op onze hybrides (bmc alpenchallenge - tiagra/105 afgemonteerd. revelate design & carradica zadel & stuurtassen. Het gaat om deze fiets: http://www.bmc-racing.com/us-en/bikes/2 ... 05-tiagra/).

We willen nu echter een grotere tocht van een aantal weken ondernemen. We denken dat de bromptons niet geschikt gaan zijn vanaf dat er wat meer hellingen aan te pas komen. Hierdoor dachten we eraan om onze BMC's om te bouwen. Er zijn aansluiting om spatborden en bagagedragers te monteren. Ik vroeg me achter af in hoeverre deze fiets door zijn sportievere houding, carbon voorvork, afmontage, ... een degelijke toerfiets zou kunnen zijn?

We willen 3 weken door noord Engeland en Schotland fietsen. We zouden ook willen kamperen (al een paar positieve kampeerweekends achter de rug). Ik zou mijn stuurtas (https://www.revelatedesigns.com/index.c ... /Sweetroll) willen combineren met 2 zijtassen aan de bagagedrager en, indien nodig, mijn carradice zadeltas.

Elke tip is welkom :)
Ik heb op mijn Cannondale Tesoro 1 ook een carbon voorvork (geen vering)
Moet echt geen probleem zijn lijkt me. Persoonlijk hou ik zelf niet van groffe profielbanden die op mountainbikes zijn gemonteerd. Over het rechte stuur kan je nog overwegen om voor een BBB sky-bar stuur te gaan dan zit je nog iets rechter op als je dat prettiger vindt fietsen
Houd je van rechtop zitten of van een meer sportieve zit?
Sportieve zit!
Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Relax de tijd!
Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
weekendvakanties, dagjes uit.
Ben je bereid om wat verder te reizen om je fiets te kopen?
Nee
Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
ja
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Korte termijn
Koop je je fiets voor 'de rest van je leven', of koop je liever om de 5 jaar een nieuwe fiets?
Om de vijf jaar nieuwe!
De vraag "Welke fietsen heb je gehad", zou ik aanvullen met "en wat was je ervaring met deze fietsen".
Limit 2600FS, en oude MTB's in mijn jeugd en een sportieve fiets Hybride en wat oma fietsen voor school.

https://www.hansstruijkfietsen.nl/cube- ... 2015-heren
De afmontage is XT/Deore! voor mij voldoende :)
Andere punten van aandacht zijn de 30 versnellingen van Shimano, deze komen in een mix van Deore en XT onderdelen en die geven een ideale mix om voor u om consequent op de juiste kracht te trappen. In het kort, met deze fiets gaat u bijna net zo snel bergop als bergaf!


Ik ga volgende week testrijden en bestellen?!
Hallo,

Ik ben eens aan het rondkijken om mijn Koga Lightspeed van 8 jaar oud te vervangen. Ik zoek iets soortgelijks, zonder veel extra's als vering en naafdynamo.

mvg, Bart

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Woon/werkverkeer (kettingscherm is een must!)+ boodschappen (1 Ortlieb tas)
Fietsweekends, dagtochten en fietsvakantie van 10 dagen. Tot nu toe ging altijd de bagage in twee achtertassen omdat ik logeerde in pensions. Maar ik heb een tent gekocht. Misschien op termijn ook nog 2 voortassen als ik kookgerief meeneem ;-)

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Eerder relaxt fietsen. Op mijn huidige fiets (3x9) gebruik ik het grootste voorblad eigenlijk héél zelden... Als ik in groep fiets, trap ik de lichtste versnelling van de groep.

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?

Géén te sportieve zit. Wordt in de winter ook in het donker gebruikt, maar langs goed verlichte straten. Af en toe een stukje onverhard ga ik niet uit de weg.

Waar gaan de vakanties naar toe?
Zwitserland, Duitsland, Nederland of gewoon België

Je lichaamslengte
165 cm

Je gewicht
55 kg

Je lichaamsbouw
normaal

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Weekends met overnachting: 8 kg. Kampeertocht 16kg?

Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Antwerpen

Wat is je budget?
1500 EUR

Welke fietservaring heb je?
Woon/werk = 10 km per dag. Tochten 80 km. per dag. Ondertussen is dit al 8 jaar een hobby. Geen snelle fietser, want over 80 km doe ik 6 tot 7 uur. Ik doe ook dikwijls een stuk met de trein.

Welke fietsen heb je (gehad)?
Koga Lightspeed. Leuke fiets die niet veel weegt, handig om mee te nemen op de trein. Ik hou van iets simpel: geen vering, geen naafdynamo geen schijfremmen.

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?

Weinig kennis, weinig tijd. Laat de fietsenmaker het maar opknappen.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Nee, enkel een overjaarse fiets uit de winkel

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Ik heb nog wat tijd. Mijn lichtspeed gaat nog wel een jaar mee hoop ik!
quote="paranoia68"
>Sportieve zit!
>Relax de tijd!
Dat is in tegenspraak. Als je heel relaxed fietst in een sportieve zit krijgen de meeste mensen last van allerlij pijntjes, o.a. in de armen en polsen.

>weekendvakanties, dagjes uit.
Hevig mountainbiken neem ik aan? Dit gezien de fiets die je verderop voorstelt?
(https://www.hansstruijkfietsen.nl/cube- ... 2015-heren)

Gezien je nickname is het wellicht een prima fiets. :wink: