Ik denk dat je je erg af moet vragen wat je doel is.
ga je dagelijks kilometers fietsen naar je werk of zo iets dan wil je iets betrouwbaars, gewicht, (iets) meer rolweerstand en aankoop prijs maken dan waarschijnlijk minder uit. Dan kan je kiezen tussen goede batterij verlichting of een naaf dynamo. Daar zijn hier een hoop fans van, dus info zat.
Ga je op vakantie in de zomer, rij je meestal overdag, maar wil je wel 's nachts kunnen rijden en tunnels verantwoord door komen? kies dan voor iets met veel licht, maar iets meer werk. Dat kan dan opeens veel goedkoper. Het kan een losse zaklamp zijn, een hoofdlamp of toch iets aan het frame, kijk wat je toch al bij je hebt. Het nadeel is dat je af en toe een batterijtje moet kopen, maar als je iets kiest dat maar een aa batterij nodig heeft dan neem je het gewoon mee met de boodschappen die toch al moet doen en is een hele reserve set niet zwaar.
Ik ben zelf erg fan van dit dingetje:
http://www.miniinthebox.com/nl/fx-sk68- ... 87670.html
Hij is klein, licht, waterdicht (tot nu toe, na 1 jaar gebruik) en enorm goedkoop. Je kan vast iets verzinnen waardoor je hem naar believen op je stuur kan zetten en weer afhalen.
Ik gebruik hem nu ongeveer een jaar in de thuiszorg. Je kan de lichtbundel traploos versmallen of verbreden en dus de afrand waarop hij verlicht instellen. Ik gebruik hem om in iemands keel o.i.d. te kijken (smalle lichtbundel) of een donker tuinpad te verlichten (breed). Op vakantie kan ik op flinke afstand een hert in de schijnwerper zetten met de smalle stand. Over de lichtintensiteit heb ik dus niets te klagen, voor de fiets zeker genoeg. Ik heb na twee maanden 3 bij gekocht omdat ik bang was dat de mijne kapot zou gaan en het toch niets kost, maar die liggen in een la niets te doen.