Begin 2011 ben ik geopereerd aan een ernstige vernauwing van het ruggemerg in de nek. Helaas is er wel blijvende schade. Na een lange moeilijke periode ben ik weer heel voorzichtig begonnen met fietsen en dat ging zo goed dat ik begin vorig jaar een nieuwe fiets heb gekocht, een Stevens 5x. De fiets is licht aangepast voor een wat meer comfortabele houding. Gemiddeld heb ik zo'n 150 kilometer per week gefietst, verdeeld over korte en langere afstanden tot ongeveer 100 km per dag. Helaas is het begin dit jaar achteruit gegaan en heb ik in maart voor het laatst een tochtje van 60 km kunnen maken. Nu mag ik al blij zijn dat ik 2 kilometer haal zonder dat mijn armen en schouders meteen verkrampen. Soort fiets is niet van invloed. Omdat ik het fietsen enorm mis overweeg ik nu een ligfiets met onderstuur te gaan proberen. Heeft iemand ervaringen en/of tips? Mijn gedachten gaan uit om een Challenge Mistral of Twister te testen.....
Hier kun je ligfietsen uitproberen: http://www.ligfiets.net/company?recent= ... lities[]=V (Hmm, die []=V hoort bij de url. Je kunt ook zelf even klikken op verhuurders).
Als je nog nooit op een ligfiets hebt gereden zul je de eerste meters misschien juist extra gespannen zijn in je schouders. Gaat vanzelf over.