Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tent - Forum Wereldfietser

tent

wij willen een nieuwe tent kopen maar twijfelen we tussen de Robens voyager, de Vango omega en de Nomad tellum. heeft er iemand ervaring met deze tenten. we willen een 3 pers.
Ik heb erg goede ervaring met de Vango mirage 200, andere tent, maar het materiaal is degelijk en gaat al lang mee en dat zegt vermoedelijk ook wel wat over de omega.
Over een maandje kan ik je mijn ervaringen vertellen met de Vango Omega450XL... groter dan die jij op het oog hebt, maar vermoedelijk vergelijkbaar qua materiaal en opzet.
Wij hebben een robens osprey 3 en zijn er erg tevreden over
Dit had ik nog beloofd:

Wij hebben de Omega 450XL afgelopen maand twee-en-een-halve week gebruikt in Zuid-Frankrijk. Gewoon een groot ding, met een ruime voortent, en zat ruimte in de binnentent. Opzetten is echt niet moeilijk, je zet eerst de buitentent op en hangt de binnentent erin. Er zit een extra grondzeil bij (kuipvormig) dat je in de voortent kunt plaatsen. Wij deden dit alleen op rustdagen.

Hou even in gedachte dat wij temperaturen hadden van 35-40 graden, maar met die temperaturen zou je willen dat-ie nog beter kon ventileren. Slechts een kwart van de ingang van de binnentent is als gaas te gebruiken. Aan de andere kant, tegenover de ingang, is ook weer een klein gedeelte van permanent gaas voorzien. Als het wat harder had gewaaid (of überhaupt had gewaaid) was het waarschijnlijk voldoende geweest. Die binnentent heeft nog wat raars: een rits met maar één "zipper". Je kunt hem dus maar op één manier opendoen, en dat kan lastig zijn als je partner ervoor ligt. Dat zou echt wel een verbeterpunt zijn.

Waterdichtheid kan ik niks over zeggen, het heeft niet geregend. Dat heeft er dan wel weer voor gezorgd dat we de haringen goed hebben kunnen testen, en we zijn tot de conclusie gekomen dat er in ieder geval 4-8 betere haringen bij moeten. Die wél de keiharde grond in kunnen...

Gewicht is ongeveer 5 kg. Verwaarloosbaar als je ziet wat we nog meer bij ons hadden :wink: . Maar de tent zat niet op mijn fiets dus ik weet het effect op het fietsgedrag niet precies. Wat ik wel weet, is dat het wel heel fijn is om de ruimte te hebben. We konden er zelfs de kar in stallen :lol: .

Voor de rest een degelijke tent, met handig te spannen scheerlijnen en kleurgecodeerde stokken. In een klein kwartiertje staat-ie wel. Ik vind 'm prima, alleen die rits is lastig. Maar ook daar viel mee te leven!
Travelmaster schreef:Die binnentent heeft nog wat raars: een rits met maar één "zipper". Je kunt hem dus maar op één manier opendoen, en dat kan lastig zijn als je partner ervoor ligt.
Misschien kun je er gewoon een runnertje bij (laten*)) zetten?

Carl

*) schoenmaker, naaiatelier, tentatelier
Heb ik ook al aan gedacht Carl. Ben er alleen nog niet uit of ik het euel vervelend genoeg vind :lol: .