Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Het zeil heb je, nu het roer nog :lol: :lol: ! Kom d'r maar in, zijwind!

Maar hee, wat een noeste arbeid en een mooi resultaat volgens mij. Waterdicht materiaal zo te zien?
Travelmaster schreef:Het zeil heb je, nu het roer nog :lol: :lol: ! Kom d'r maar in, zijwind!
Kan niet voorstellen dat ik met mijn bike packing set up meer wind ga vangen dan mijn winter set up. . . . . .

AfbeeldingTrans lab (13) by shanecycles.com, on Flickr

Gelukkig is het juist de bedoeling met bikepacking dat je niet 10L brandstof en 10kg eten by je heb :)
Travelmaster schreef: Waterdicht materiaal zo te zien?
Waterdicht Cordura 500, alleen de 5000 gaten van mijn naaimachine zijn dan niet zo waterdicht :roll:
Ik heb maar 1 vraag. . . . .

Waarom heb ik dit niet veel eerder gedaan Big Big smile met een rondje van de MTB route in Noordwijk vandaag met rond 10kilo baggage.

Dit weekend even wat aanpassingen, maandag nog een rondje en woensdag in een doos stoppen. Op naar de Transandalusia....

AfbeeldingIMG_0944
Shane schreef:Ik heb maar 1 vraag. . . . .

Waarom heb ik dit niet veel eerder gedaan Big Big smile met een rondje van de MTB route in Noordwijk vandaag met rond 10kilo baggage.

Dit weekend even wat aanpassingen, maandag nog een rondje en woensdag in een doos stoppen. Op naar de Transandalusia....

AfbeeldingIMG_0944
Ziet er goed uit. Je wordt wel erg handig met de naaimachine. Heb je nog tips? Bijvoorbeeld wat voor naald en draad te gebruiken.

Ook dat tasje achter de seatstay en seattube lijkt me erg handig. Ideaal voor je fietsmateriaal, mag nat worden. En ook wel nieuwsgiering wat je paklijst is en waar je wat laat op de fiets. Nu zal dat bij de transandalus wel meevallen. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Waar laat je je water trouwens?

gr,
Patrick
Travelmaster schreef:Het zeil heb je, nu het roer nog :lol: :lol: ! Kom d'r maar in, zijwind!

Maar hee, wat een noeste arbeid en een mooi resultaat volgens mij. Waterdicht materiaal zo te zien?
Als ik mijn bikepacking setup vergelijk (met frametas, rol op stuur en zadeltas) met ortlieb front and back rollers, heb ik meer last van zijwind en windstoten wanneer ik met de de ortliebs voor en achter fiets. Voortassen vangen de wind en geven een ruk aan de voorbouw/stuur waardoor je meer gaat slingeren.

gr,
Patrick
Pat schreef: Ziet er goed uit. Je wordt wel erg handig met de naaimachine. Heb je nog tips? Bijvoorbeeld wat voor naald en draad te gebruiken.
Zowiezo " Jeansnaalden" draad weet ik niet meer, gewoon besteld met de rest van de stoffen
Pat schreef:
En ook wel nieuwsgiering wat je paklijst is en waar je wat laat op de fiets. Nu zal dat bij de transandalus wel meevallen.

Waar laat je je water trouwens?
Het is zoiets geworden :

AfbeeldingShane's bikepacking kit list

Details >>> http://www.shanecycles.com/packing-list ... -in-spain/

Voor water heb ik een 2L camelbak, 1L sigg fles op de frame en een extra 2L waterzak voor lange stukken.

Morgen een proefrit dan goed kijken wat nog meer eruit kan, donderdag echt inpakken :roll:
Pat schreef:
Travelmaster schreef:Het zeil heb je, nu het roer nog :lol: :lol: ! Kom d'r maar in, zijwind!
Als ik mijn bikepacking setup vergelijk (met frametas, rol op stuur en zadeltas) met ortlieb front and back rollers, heb ik meer last van zijwind en windstoten wanneer ik met de de ortliebs voor en achter fiets. Voortassen vangen de wind en geven een ruk aan de voorbouw/stuur waardoor je meer gaat slingeren.
Yep, das ook mijn ervaring.


En Shane, je bent lekker bezig, leuk!
Ben benieuwd of je de frametas van voren ook breder hebt gemaakt?
En nog een vraagje, dat tasje bij het achterwiel, waarvoor de rits aan de onderkant en niet aan de zijkant? Of heb je geen last van blubber/water en valt ook niet gelijk de inhoud eruit als je de rits opendoet?
Zit er iig jaloers naar te kijken, wil ik ook natuurlijk maar een Pugsley heeft daar helaas geen ruimte. :(

Mooi Shane en veel plezier straks in Spanje!
@yopie,

Ja, hij is 6cm aan de achterkant en 11cm aan de voorkant....Tenminste, dat was de bedoeling maar het is iets minder geworden door mijn geweldig naaikunsten....

ja, iedereen valt over de ritz, maar ik had geen keuze, bij de eerste poging met de ritz in de juiste plek was ik de versteviging(plastic) kwijt en hij ging op de wiel hangen. Misschien als ik handiger in wordt dat ik iets op kan verzinnen, zo is zeker niet handig maar ik kan wel mijn gereedschap en binnenbanden kwijt zo, perfect plek voor vind ik. En als goed is hoef ik bijna nooit deze tas open te maken 8)

En nu maar duimen dat alles heel blijft, ik heb geen verstand van naaien en doe maar wat :shock:
Nou het ziet er iig geweldig uit en je neemt gewoon voor de zekerheid naald en veeeeel draad mee, dan naai je onderweg alles wat uit elkaar valt gewoon weer in elkaar. Makkelijk zat voor een naaitalent die Shane heet, ja toch? :)

En je bent ook slimmer dan Revelate met z'n gastank die niet bij de frametas past, grummgromm..
Ik kwam net dit overzicht tegen van merken die bike packing tassen maken. Er is meer onder de zon dan alleen Revelate zullen we maar zeggen.

http://hikinginfinland.com/2015/02/bike ... urers.html
In Polen bij http://bikepack.pl/en/ een frame tas laten maken voor mijn Surly Troll. Duurde 4 weken en daar was hij. Vanmorgen gemonteerd en alles paste perfect.

Ziet er prima uit wat mij betreft.

Afbeelding

Afbeelding
leoprodeo schreef:Ziet er prima uit wat mij betreft.
Mooi Leo. Pas wel op voor de lak van het frame. Bij mij had de frametas al heel snel de glans van de lak weggeschuurd (Revelate frametas en Surly frame), daar waar de klittenbanden aan de bovenbuis hangen begon het eerst en nu begint het ook op andere plekken. Ook schuurt de revelate stuurhouder het Surly plaatje op de headtube tot een andere kleur, nl zwart. Ik ga denk ik nu de plekken waar de frametas zwaar hangt met frametape beplakken (vooral op de bovenbuis). Wil niet wachten tot de verf er helemaal af is.
Aan de andere kant beschermt de tas juist ook weer de lak tegen beschadigingen, want op de plekken waar geen klitteband zit komen helaas steeds meer krassen. Vooral de pedalen zitten onder de butsen en zijn zeer kaal geschuurd. Jammer dat je daar geen tape op kan plakken.
Hier een linkje van de frame saver tape van Revelate, ik zoek zelf wel iets anders, vermoed dat hun prijs beduidend hoger zal zijn.

Is dit herkenbaar onder de andere bikepackers hier?
Natúúrlijk is het naar verhouding schreeuwend duur, want het is tenslotte écht origineel bikepacking frame tape dat wordt geleverd door een gerenommeerd producent van bikepacking accessoires. Dan mag het wel wat meer kosten dan het 3M materiaal waarvan het gesneden wordt, en dat je waarschijnlijk voor een paar knaken per vierkante meter op eBay kunt kopen.
Nou, tis nog niet zo eenvoudig. Het ene tape is 't andere niet en als je sommige reviews leest word je niet echt blij. Valt er na twee dagen weer af of wil gelijk al niet plakken. Of je wilt het verwijderen omdat het beschadigd is (heeft aldus goed gewerkt) maar dan gaat het er alleen maar af met verfafbijt of goed schuren. Dat is te stom voor woorden.
Ik had zelf nog nooit van bike tape of frame tape protection gehoord. Iemand hier die er ervaring mee heeft? Moet wel toegeven dat ik nog beter moet zoeken, begin net pas met de speurtocht.
AfbeeldingIMG_1556AfbeeldingIMG_1557

Harness en frame na 3 weken Spanje. Gelukkig had ik vooraf een laag Alu tape op de voorbouw gedaan en daarboven een laag andere tape, dus alleen de M logo is een beetje versleten. Voortaan een stukje placemat of dikke schuim tussen denk ik.

Mijn frame bag dekt bijna de hele frame ipv een paar stukjes klittenband dus ik denk dat ik op de frame iets minder snel slijtage in de lak zal hebben, maar als er een beetje zand/modder tussen komt is het zo gebeurt natuurlijk :twisted:
Je kunt ook je hele frame in oude binnenbanden wikkelen, voor ultieme bescherming:

Afbeelding

Of als een studentikoze muts fleurige hobbytape om je frame plakken:

Afbeelding

Er zijn diverse framebeschermingstapes in de handel, niet ongebruikelijk ter voorkoming van schade door zwiepende kettingen en vooral in de mountainbikewereld ook tegen steenslag op de onderbuis:

Afbeelding

Maar vlak ook 3M 8671 "helikoptertape" niet uit; gebruikt voor het beschermen van de voorrand van helikopterbladen(!) en ook in gebruik in de autoracerij voor het afplakken van carrosserienaden, alsook het voorkomen van schade door steenslag:

Afbeelding
Onlangs kwam ik toevallig dit tegen: http://www.plastidip.com/home_solutions/Plasti_Dip (en http://www.plasti-dip.be/page/110-instructies ; https://www.youtube.com/watch?v=neO0rG4h3lc ; https://www.youtube.com/watch?v=7YF5WE8QTIQ ; https://www.youtube.com/watch?v=vvkq-qyY9aY vooral vanaf 8:00) .

Ik heb er al over gedacht om hier met te experimenteren voor de bescherming van mijn bagagedrager, maar misschien is het ook wel bruikbaar voor het beschermen van het kader. Het voordeel zou ook zijn is dat het achteraf (volgens de fabrikant) heel makkelijk en zonder enige residu te verwijderen is.

Renaat
Bedankt weer voor de tips. Ik ga denk ik voor de helicoptertape, dat lijkt me wel wat, klinkt iig stoer. En m'n fiets kan wel wat stevigs gebruiken, hij wordt behoorlijk vaak mishandeld. Maar moet nog ff beter zoeken, heb nog niet echt de tijd gehad.
Revanho schreef:Onlangs kwam ik toevallig dit tegen: http://www.plastidip.com/home_solutions/Plasti_Dip
Ik gebruik ook zoiets voor m'n auto's, 'tröskelskyddsmassa' heet dat, ben daar erg tevreden over. Rij vaak over grus- en zandwegen en in de winter is er ook veel steenslag door het grindstrooien, en dat tesamen met zout en het smerige slijpsel van spijkerbanden vreet heel snel de auto op. Vooral net onder de portieren is het altijd één en al ellende. Het spul werkt perfect, is overschilderbaar, blijft lang zitten en is niet duur.
Zou het alleen nooit op m'n fiets doen, teveel gedoe en wordt nooit mooi, niet netjes glad enzo. Ga denk ik toch voor makkelijk en tape is wdb wel zeer eenvoudig. Maar het is wel interessant, dat plasti-dip.

Twijfel ook nog even om de fiets heel fleurig en kleurig aan te kleden, geeft gelijk een nieuwe hobby; breien (of is dit haken?). Wel vrolijk, misschien toch nog niet zo'n gek idee. En dan bij feestdagen of speciale gelegenheden een ander pakje/jurkje, zoals sommige vrouwen hun fluffiehondje tutten. :shock:

Afbeelding

Afbeelding
linkje van de gejatte foto's
ben ik de enige die denkt: 'dingen aan m'n fiets plakken? Zonde van m'n zorgvuldig gejaagde grammen!!' :wink:
Michaël schreef:ben ik de enige die denkt: 'dingen aan m'n fiets plakken? Zonde van m'n zorgvuldig gejaagde grammen!!' :wink:
oja, das waar, helemaal vergeten! daar gaat m'n nieuwe breihobby :D