Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Axa Defender slot gesloopt door fietsendief met sleutel - Forum Wereldfietser

Axa Defender slot gesloopt door fietsendief met sleutel

Gisterenmiddag zijn onze twee fietsen met Axa Defender-sloten geprobeerd te stelen. Beide hadden ze de insteekketting er in zitten. Toen we terug kwamen bij de fietsen lag één insteekketting op de grond, de andere was in het andere slot gestoken, en zit daarin permanent vast. Er zat ook nog een vouwslot om het voorwiel welke ongeroerd was.

Mijn fiets kon ik met veel moeite het slot nog openmaken met de sleutel, maar de insteekketting zit er permanent in vast. De fiets van mijn vriendin kregen we met veel moeite de sleutel er nog in, maar het slot ging niet meer open. We hebben de fiets de hele stad door moeten tillen om hem bij de fietsenmaker op het station (het was zondag om vijf uur 's middags) door te laten slijpen voordat we weer naar huis konden fietsen.

Volgens de man van de beveiliging op de parkeerplaats gebeurde dit vaker. De dief zou zich richten op dure fietsen met Axa Defender waarvoor hij een "moedersleutel" zou hebben en er op wegfietsen (wat ze hebben afgeleid uit camerabeelden van eerdere diefstallen). In dit geval lukte dat niet, maar hij heeft de insteekketting er wel uitgekregen en beide sloten kapot gemaakt. Als er geen ander slot was had hij de fietsen zo kunnen optillen en meenemen (in bijvoorbeeld een busje).

Ik ben een beetje teleurgesteld in deze Axa sloten. Een aantal jaren geleden was het met de oudere ook al zo dat deze eenvoudig konden worden opgemaakt met een universele sleutel. Ik had juist de Axa Defender uitgezocht omdat deze dit probleem niet zou hebben en ART-certificering heeft. Ik had tenminste verwacht dat er een groot stuk gereedschap nodig zou zijn om het slot te breken, niet een sleuteltje. :x

Mochten er alterternatieven zijn voor de Axa Defender dan sta ik bij deze open voor suggesties.
Als ik het goed lees kreeg jij je slot nog met veel moeite met de sleutel open maar die van je vriendin ging helemaal niet meer open.
Dat lijkt het toch alsof de sloten hun werk uiteindelijk wel degelijk gedaan hebben. Wees gelukkig, julie hebben de fietsen nog
Ave Gone schreef:Als ik het goed lees kreeg jij je slot nog met veel moeite met de sleutel open maar die van je vriendin ging helemaal niet meer open.
Dat lijkt het toch alsof de sloten hun werk uiteindelijk wel degelijk gedaan hebben. Wees gelukkig, julie hebben de fietsen nog
Het punt is dat de insteekkettingen zonder geweld zijn losgekomen. Daarom heb ik heb nu niet het gevoel dat de Axa sloten hun werk goed gedaan hebben. Het was een kwestie van geluk dat er nog een ander slot op zat, en dat de dief geen auto had om ze in te laden.
De oude Axa SL5/SL7 kan met een moedersleutel worden geopend. Dat gebeurt in één seconde, zonder schade achter te laten. Voor zover ik weet heeft de Defender die zwakke plek niet.

Dat er is gepoogd jullie Defenders met een moedersleutel te openen is een aanname van de bewaker. Je geeft aan dat de sloten niet of slechts met moeite waren open te maken. Mijn aanname is daarom dat er interne schade is aangericht, door een schroevendraaier of iets geavanceerders.

Een alternatief voor een Defender met insteekkabel is een Defender in combinatie met los kabelslot. Dat levert meer werk op met op slot doen en van het slot halen, maar is veiliger omdat er twee sloten gekraakt moeten worden.

Ik kan begrijpen dat je pissig bent over de diefstalpoging, maar zoals Ave Gone al zegt hebben de sloten hun werk blijkbaar prima gedaan. Geen enkel slot is onkraakbaar, maar een goed slot vertraagd de diefstalpoging zodanig dat de dief het opgeeft (of er niet aan begint).