Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Even voorstellen!Binnenkort eerste tocht Zweden iemand tips? - Forum Wereldfietser

Even voorstellen!Binnenkort eerste tocht Zweden iemand tips?

Hee fietsers!

Dit jaar ga ik voor het eerst een tent aan mijn fiets knopen en op avontuur! Ben benieuwd wat jullie vinden en misschien krijg ik nog wel wat goede tips^^

Nouja ik ben Anco, 21 jaar en woon in de omgeving Groningen/Emmen. Altijd al op de fiets gezeten zoals fietscross, bmx en mountainbiken! Maar nu wil ik daar vakantiefietsen aan toevoegen! Dit jaar ben ik met vrienden op vakantie naar Zweden waar ik 3a 4 dagen wil gaan fietsen!
Nu vroeg ik mij af of iemand nog aanraders heeft qua route's in zuid zweden? :)

Oh en mijn setup!
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=557F387E

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=557E185B

Dit is mijn nieuwe Surly straggler! Erg blij mee en bijna klaar om te touren!
Hij heeft sinds kort een sram rival omdat ik singlespeed de heuvels niet op kom :P
Nog een achterdragertje en dan ben ik er klaar voor (denk ik)

Ik heb 4 Agu quorum tassen en nog een waterdichte rol voor bovenop. Dit is denk ik ook wat ik mee ga nemen.

Ik sta open voor ideeën en opmerkingen over mijn setup! Ben erg benieuwd wat jullie denken! Dit groentje moet nog veel leren! :lol:
Dag Anco,

Zweden is een fantastisch fietsland met veel fietsmogelijkheden. Landelijk, regionaal en lokaal. Hebben ook hun eigen aanwijs bordjes.Afbeelding
Groen, rood en zwart. Ook de informatie is verspreid te vinden. Zo vond ik recent http://kattegattleden.se/, een doorgaande route van Helsingborg tot Göteborg van ruim 300 Km.

Je heb een mooie fiets samengesteld. Ik zou overwegen het voor dragertje te laten vervallen als je een achterdrager hebt. Vind ik wat misstaan.

Laat ons je ervaringen in Zweden weten als je weer terug bent.

Gr. Leo
Pas maar op:-)

Afbeelding

Overigens is er net een Duitstalig fietsgidsje over Zuid Zweden verschenen.
Mijn eerste echte solo fietsvakantie was dit jaar 2 weken door Zweden.

Mijn eerste advies: maak van die 3 á 4 dagen maar 3 á 4 weken.
Maar even zonder gekheid: ik zou je willen adviseren om zeker met zo'n korte tijd niet in het zuiden te starten. Ik ben zelf in twee weken tijd steeds meer naar het Noorden getrokken, en het werd er ook steeds mooier op.
Daarnaast heb ik heel erg kunnen genieten van de rust van het binnenland. Vriendelijk overig verkeer, als dat er al was, veel bos, veel meren. Je moet er alleen rekening mee houden dat de afstanden anders komen dan in Nederland en dat sommige kleine dorpjes ook écht klein (lees: zonder supermarkt) zijn. Als je wat ruimte over hebt in je tas kun je daarom ook het beste boodschappen gaan doen als je kunt, niet aan het eind van de dag.

Zweden is een mooi land om doorheen te touren.
Mooi fietsje Anco en welkom op het forum! :)

Waar ongeveer ga je heen in zuid Zweden want het zuiden is nogal groot. En wat zou je graag willen; grus/asfalt, wildkamperen/camping, steden, binnenland, heuvels, kust .. Of om het Vänern heen (3 x zo groot als het IJsselmeer) of langs het 190km lange en 58 sluizen tellende Götakanaal .. Gaat je niet lukken met drie/vier dagen! :D

Veel plezier!
Hee tof van jullie te horen!

Ik moet zeggen dat ik ook veel liever een goede maand zou gaan! Maar ik zit een tiental dagen met vrienden in zweden wat mij dus de mogelijkheid bood om een leuk tochtje te fietsen!
Het is een soort oefening voor de langere tochten hierna :wink:
De plannen staan nog totaal niet vast waar wij gaan camperen, wel dat we onder Stockholm gaan blijven aangezien de afstand.

Fietsen over grind, en wildcamperen daar gaat mijn voorkeur naar uit! Ik plan ook licht bepakt te fietsen omdat ik zo ook nog wat ruwere paden kan nemen.

Wanneer mijn plannen qua route wat duidelijker worden laat ik dat direct weten! ^^
Tuurlijk zijn de tips and tricks altijd welkom!
Afbeelding

Beneden de lijn Stockholm Göteborg kan ik Smaland aanbevelen. De zuid-oost hoek van Zweden. Leifelijke glooingen, met her en der een rood huisje. Water en bossen in overvloed. Zelf een route uit puzzelen is met OFM of Open ATB map geen enkel probleem. Google maar eens op Kronobergstrampen of Krösnabaneleden.

Gr Leo