Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frame, bracket, schroefdraad te slecht - Forum Wereldfietser

Frame, bracket, schroefdraad te slecht

Hallo, ik heb hier een frame waarvan de schroefdraad van de trapas aan de tandwielzijde te slecht is geworden. Shimano Hollowtech lager (ook een nieuwe) is niet meer goed vast te zetten. Als ik de draad zo bekijk denk ik dat natappen weinig soelaas biedt.

Wat te doen?
- frame weggooien (auw, duur , nieuwe fiets of nieuw frame en veel werk)
- kun je press fit lagers op de een of andere manier ook in een threaded (nou ja...) trapas monteren?
- ouderwets type vierkante bracket dan maar? Dan is de schroefdraad minder kritisch dan met Hollowtech zo lijkt me.

Iemand ervaring of een goed idee?
Een tijd geleden is er een topic geweest met een gelijkaardige vraag. Daar werd verwezen naar "threadless bottom brackets" zoals deze:
"http://store.velo-orange.com/index.php/ ... ckets.html".

Leek me inderdaad een mooie oplossing, ik heb zwaar mijn twijfels of een gewone cartidge trapas niet zou loskomen. Als het niet te erg is, kan je natuurlijk loctite koord gebruiken, maar ik vermoed dat je dat zelf ook al bedacht had.
Vervoeg je bij een goede framebouwer als Vittorio of M-gineering. Van die laatste weet ik dat hij wel vaker met dit bijltje gehakt heeft.
Ik heb vroeger wel draadloze vierkante trapassen in frames geperst (zelfknutselpers). Zat als een huis. Zo'n trapas kostte niet veel.
Vaak is het nog mogelijk om een Italiaanse draad te tappen. Die heeft een iets grotere diameter. Daarna aan een kant een 1mm vulring doen.
Dank voor een aantal goede suggesties!

Jan-Willem
Wat heb je ermee gedaan?